AnaXyd Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Heisann! Jeg har en Toyota Celica 96 modell, og jeg finner ikke ett eneste senkesett som har TUV godkjenning som passer. Derfor må jeg ty til ulovligheten og skaffe meg senkesett uten TUV godkjenning. Jeg skal ha Coilovers, da det er meget mye enklere med tanke på perfekt justering. Og det er kjekt om vinteren da jeg bare kan justere de opp igjen slik at jeg ikke er snøplog! Så, det jeg lurer på er: Hva er konsekvensene for å sette på et sett uten TUV godkjenning? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Tipper du stryker på EU-kontroll. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Stryk på EU- kontroll med dertil besøk hos Satans Vegvesen, mangellapp hvis det er kontroll ute samt risiko for regress fra selskapet ditt hvis det skulle skje en ulykke. Mitt råd: Kjøp noe som er godkjent eller kjør orginalt. Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Har kjørt med senkesett lenge uten at de har giddet å sjekke det på EU-kontroll. Hvis du derimot tar kontrtollen hos biltilsynet, eller blir stoppet i kontroll, er det av med skilter dersom du ikke kan dokumentere at senkesettet er godkjent. Det skal også inn i vognkortet.. Sjekk forøvrig http://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=7874 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Regress ja, det tenkte jeg ikke over.. Hvor sannsynlig er dette? Hvordan kan de knytte senkesettet mot en grunn til en skade? Men det er stor risiko som er kjedelig å ta. Takk for linken Kazzper! Ser ut som noen bra fjører det der! Vil gjerne ha justerbare men... Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Takk for linken Kazzper! Ser ut som noen bra fjører det der! Vil gjerne ha justerbare men... Han skriver jo at han har det også, du får høre med han.. Ellers er det jo ikke verre enn å google celica coilovers tuv, så får du masse treff Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvor sannsynlig er dette? Du tar sannsynligheten for å bli stoppet i fartskontroll på en søndag i oddetallsår, og ganger dette med Pi (3,14). Altså finnes det ikke noe fasit. Gjør du endringer (spesielt såpass synlige som dette), vil det alltid være risiko for å bli stoppet og sendt til BT. Noe kan du hindre ved å ta EU-kontroll på verksteder du vet ikke kommenterer det, teknisk kontroll langs veien er det vanskelig å gjøre noe med. Må du vise bilen hos BT og har senkesett uten godkjenning (TUV eller likn) må du i praksis sette på et annet understell før du får det godkjent. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Skjønner! Men vil forsikringsselskapene kjøre en regress om de finner ut at jeg har et sett som ikke er TUV godkjent? Æsj, problematisk med denne TUV greia altså.. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Tuv betyr ikke automatisk at det blir godkjent. er mulig å godkjenne ting uten tuv også Selv om du har tuvgodkjent senkesett så må du få det godkjent i vognkort for at det skal være gyldig. Jeg tviler på at forsikringsselskapet kan kjøre en regress pga det, fordi at det er ikke senkesettet sin feil vis det er kollisjon. Vis du har ettermontert turbo og 800 hester og du krasjer i 10 kmt i en rundkjøring kan de ikke gjøre noe, for det var ikke motoreffekten som var skyld i kollisjonen. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Hm, så det er mulig å få ting godkjent uten TUV papirene? Hva skal til for å få til dette, eventuelt? Det er vel få kollisjoner som skyldes selve demperne, er det ikke? For hvis dine tanker om det der stemmer, at de ikke kan ta meg på det om det ikke er de settet sin skyld, så er det jo mulig å kjøre "ulovlig". Det morsomme er jo at settene jeg ser på er sikkert av mye bedre kvalitet enn de originale! :0 Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 hehe kjørte i 6 mnd uten å godkjenne det jeg, aldri noe problem. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Tuv betyr ikke automatisk at det blir godkjent. er mulig å godkjenne ting uten tuv også Selv om du har tuvgodkjent senkesett så må du få det godkjent i vognkort for at det skal være gyldig. Jeg tviler på at forsikringsselskapet kan kjøre en regress pga det, fordi at det er ikke senkesettet sin feil vis det er kollisjon. Vis du har ettermontert turbo og 800 hester og du krasjer i 10 kmt i en rundkjøring kan de ikke gjøre noe, for det var ikke motoreffekten som var skyld i kollisjonen. dempere fjører må være godkjent for bruk på vei og godkjent for det aktuelle kjøretøyet. TÜV driver med dette på heltid og det kalles derfor stort sett TÜV godkjenning. vis ikke papirer foreligger som viser til at demperene er godkjent for bruk på norsk vei på det aktuelle kjøretøyet vil vegvesenet ikke godkjenne bilen for bruk på norsk vei, skal du da få disse demperene/fjørene godkjente så må du gjøre det på en måte som vegvesenet anerkjenner, som stort sett vil si å sende et sett ellet fler til TÜV for testing og godkjenning. det må heller ikke stå i vognkortet, men vis det ikke står i vognkortet så må du til en vær tid ha med deg papirer på at dempere/fjører er godkjent til det aktuelle kjøretøyet. forsikringsselskapet kan og vil kjøre regress på dette vis de anser de aktuelle delene( denne saken da dempere/fjører) til å ha vært en vesentlig medvirkende årsak til kollisjonen/ulykken. Lenke til kommentar
Incursus Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Hvis du blir stoppa med senkesett uten TUV mister du skilter og i værste fall lappen. Med TUV blir du sendt på visning for godkjenning. Hvis du ikke har det i vognkortet fra før. Endret 3. februar 2010 av Incursus Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 hehe kjørte i 6 mnd uten å godkjenne det jeg, aldri noe problem. det gjør det ikke mindre ulovlig Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Tuv betyr ikke automatisk at det blir godkjent. er mulig å godkjenne ting uten tuv også Selv om du har tuvgodkjent senkesett så må du få det godkjent i vognkort for at det skal være gyldig. Jeg tviler på at forsikringsselskapet kan kjøre en regress pga det, fordi at det er ikke senkesettet sin feil vis det er kollisjon. Vis du har ettermontert turbo og 800 hester og du krasjer i 10 kmt i en rundkjøring kan de ikke gjøre noe, for det var ikke motoreffekten som var skyld i kollisjonen. dempere fjører må være godkjent for bruk på vei og godkjent for det aktuelle kjøretøyet. TÜV driver med dette på heltid og det kalles derfor stort sett TÜV godkjenning. vis ikke papirer foreligger som viser til at demperene er godkjent for bruk på norsk vei på det aktuelle kjøretøyet vil vegvesenet ikke godkjenne bilen for bruk på norsk vei, skal du da få disse demperene/fjørene godkjente så må du gjøre det på en måte som vegvesenet anerkjenner, som stort sett vil si å sende et sett ellet fler til TÜV for testing og godkjenning. det må heller ikke stå i vognkortet, men vis det ikke står i vognkortet så må du til en vær tid ha med deg papirer på at dempere/fjører er godkjent til det aktuelle kjøretøyet. forsikringsselskapet kan og vil kjøre regress på dette vis de anser de aktuelle delene( denne saken da dempere/fjører) til å ha vært en vesentlig medvirkende årsak til kollisjonen/ulykken. Takk for fyldig svar! Begynte å lure på om jeg kunne godkjenne det uten TUV nå, men greit å få det avkreftet. Hvis du blir stoppa med senkesett uten TUV mister du skilter og i værste fall lappen. Med TUV blir du sendt på visning for godkjenning. Hvis du ikke har det i vognkortet fra før. Hvor har du dette fra? Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Hvis du blir stoppa med senkesett uten TUV mister du skilter og i værste fall lappen. Med TUV blir du sendt på visning for godkjenning. Hvis du ikke har det i vognkortet fra før. Har to ganger vært i teknisk kontroll med manglende dokumentasjon på senk, men reakskonen du nevner her har aldri skjedd. Man får en mangellapp og beskjed om å vise bilen innen en viss frist. Kjører du derimot med "Bosch-senk" (kutta fjærer med vinkelsliper el.l) kan du regne med avskilting dersom de oppdager dette. Endret 3. februar 2010 av kazzper Lenke til kommentar
Incursus Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Kjenner endel som har blitt stoppa og de har alle mista skilter, et par har mista lappen også, men der var det nok kappa fjærer inne i bildet også. Har selv blitt stoppa med TUV uten å ha det i vognkortet, da fikk jeg 14 dager på å få det godkjent før de tok skiltene. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 De kan jo ikke bare ta skiltene uten videre? Etter hva jeg har forstått SKAL bilen vises uansett, om det er noe som er i tvil. Det er ikke opp til Politiet å avgjøre om en bil er ulovlig? (Antar det var dem som tok skiltene) Lenke til kommentar
Incursus Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Kan ha vært biltilsynet på teknisk kontroll, men politiet har tatt lappen til et par jeg kjenner for å ha kjørt med kappete fjærer, noen ser på senkesett uten TUV som kappet. Kommer nok litt an på humøret til han du blir stoppet av, hvertfall rundt her jeg kommer fra. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Det syntes jeg hørtes drøyt ut. Har de virkelig lov til dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå