Yankes Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Har et spørsmål angående disse "botene" som surrer rundt på nettet og samler inn epostadresser for spamming. Søker disse gjennom kildekoden eller det som blir outputta på siden? Jeg har nå et kontaktskjema på siden min der folk kan kontakte meg på epost. Jeg bruker en dropdownlist der brukeren kan velge hvem han skal sende mail til. <option value="[email protected]">Ola Normann</option> Der vil jo kun Ola Normann bli outputta på siden, mens eposten ligger jo klart og tydelig skrevet i kildekoden. Jeg regner med disse "botene" søker gjennom kildekoden, men vil bare få det bekreftet.. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Tror det først og fremst gjelder hvis du har mailto-link, men er ikke helt sikker på det, siden mange ikke skriver mailadressen sin gyldig, men istedet som "navn [at] epost [dom] com". Med mailform kan du kan jo bruke captcha for å være på den sikre siden. I ditt eksempel kan du i tillegg ha email-adressen i scriptet, og ikke i formen, feks: html: <option value="1">Ola Normann</option> script: if($til==1) $email="[email protected]" Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Dette kan vel være skummelt på to måter; 1. Spammerne søker 99% sikkert gjennom hele websiden din, og de bryr seg fint lite med å parse den - derfor leser de "kildekoden". 2. Hvis epostadressen som sendes til PHP-scriptet ditt ligger i websiden din, er det fritt frem for andre å lage sin egen side hvor de POSTer til ditt PHP-script med hvilken mailadresse de vil, dvs, de kan bruke deg for å sende ut spam. Mailadressen din bør nok ligge i en variabel på serversiden. Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Dette kan vel være skummelt på to måter;1. Spammerne søker 99% sikkert gjennom hele websiden din, og de bryr seg fint lite med å parse den - derfor leser de "kildekoden". 2. Hvis epostadressen som sendes til PHP-scriptet ditt ligger i websiden din, er det fritt frem for andre å lage sin egen side hvor de POSTer til ditt PHP-script med hvilken mailadresse de vil, dvs, de kan bruke deg for å sende ut spam. Mailadressen din bør nok ligge i en variabel på serversiden. Jeg har satt det opp sånn at scriptet kun sender ut eposter hvis en av adressene er en av de jeg har satt opp. Kan jo selvfølgelig bli sendt ut spam til oss det gjelder da, men kan jo fikse noe antibot greier. Tenkte på å legge epostene i en variabel, får vel gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå