julepølsa Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Må man være veldig god i matte for å lære seg å bruke asp.net effektivt ? Og gjelder det samme for programmering generelt ? Endret 26. januar 2010 av runarmh Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Nei og ja egentlig. Det kommer veldig an på HVA du skal programmere. De som står bak f.ex Geogebra må være svært dyktige på matte, mens et program som f.ex logger temperaturen til kjøleren på skjermkortet krever at du kjenner til helt andre programmeringsteknikker. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg må si meg litt uenig her. Mattekunnskaper er veldig nyttig å ha når man skal programmere. Det er svert få programmer som ikke bruker matte innimellom. SPesiellt er algebra nyttig. Sinus, Cosinus og Tangens og slikt derimot trenger du vel strengt tatt ikke, med mindre du vil lage geometri rettede programmer. Algebra trenger du derimot nesten hele tiden, som i String slicing, IF tester, kalkulering i lister, etc. etc. Men du kan sikkert klare deg godt med +, -, * og /. Fikser du i tillegg potenser, kvadratrøtter og modulus divisjon så er det enda bedre. Og sist men ikke minst bør du kjenne til boolean algebra. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Du kommer et godt stykke med vanlig +, -, * og /, men det avhenger som sagt av hva du skal programmere. En "typisk" ASP.NET-applikasjon som f.eks representerer innhold i en database på en webside, er som regel ikke noe man trenger mye matte for å få til. Er absolutt ingen matteekspert, men å lære meg modulus-operatoren er noe av det nyttigste jeg har gjort innen programmering. (Og boolsk algebra, som HDSoftware nevner) Lenke til kommentar
julepølsa Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Har tenkt til å programmere for web. Så lenge jeg kan +, -, *, /, og litt algebra så burde det gå greit da ? Er det eventuelt noen steder på nettet hvor man kan repetere algebra ol. ? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Mathematics/18-0...005/CourseHome/ Lenke til kommentar
kimla Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Må man være veldig god i matte for å lære seg å bruke asp.net effektivt ? Og gjelder det samme for programmering generelt ? Mitt korte svar til dette er nei. Som tidligere påpekt i denne tråden kan det være greit med boolsk algebra og en viss grunnleggende matematikkunnskap, men ikke et krav. Jeg ser på selve programmeringen (spesielt webprogrammering) som mer semantisk. Bak mer matematikktunge programmer som f. eks. Google Earth og Matlab står det matematikere (og andre med realfaglig bakgrunn) i samarbeid med programmerere. Programmereren må ha nok matematikkunnskap for å kunne forstå hva matematikeren prøver å forklare. I webprogrammering er dette sjelden tilfellet. Et annet eksempel er Natal-prosjektet til Xbox360. Masse programmering, men i spissen står en person med hovedsaklig matematisk bakgrunn (statistikk). Kort oppsummert: +, -, / og * samt % (modulus) er viktige å kunne. Edit: Ser denne tråden begynner å bli gammel. Endret 23. mars 2010 av kimla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå