Gå til innhold

Ny Gamer PC, sterk og stille.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på farten igjen og har egentlig tatt en helomvending fra PCen jeg hadde tenkt å kjøpe tidligere (~20k) og har i denne omgang bestemt meg for å starte lavt så får heller kompetente folk fylle inn der det muligens trengs. La oss anta at jeg ikke kan bruke noe som helst fra den skraphaugen jeg sitter på, beste komponenten inni er vel skjermkortet, og når det er 7600GS, sier det litt om standarden.

Det jeg ser etter er en veldig stille PC, gjerne så lite lyd som mulig, både under load og når den idler. Jeg vil selvfølgelig at dette i minst mulig grad går utover ytelsen så jeg ser vel egentlig etter en PC med høy ytelse og lavt støynivå. Den PCen jeg har nå lager så mye støy at det er flaut å ha den med på LAN-parties.

Budsjettet kan strekkes ganske langt, men ikke så langt at det går utover støynivået, og/eller fører til minimal ytelsesforskjell iforhold til prislapp. (Da tenker jeg gjerne på at jeg ikke kjøper en CPU som koster 6000kr mer for 2% økning i ytelse.) Jeg ser ikke mørkt på å bruke for eksempel 15000kr på denne maskinen om det er nødvendig.

Uansett, det jeg har sett på i første omgang er følgende oppsett:

Kabinett: Fractal Design Define R2 Black Pearl

Strømforsyning: Chieftec Super Series 750W PSU

Hovedkort: EVGA X58 SLI Micro, Socket-1366 mATX

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

OS-disk: Intel® X25-M SSD 80GB 2,5"

Skjermkort: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Jeg trenger litt hjelp til å finne både RAM-brikker (gjerne 1.6k Mhz, 6GB) og Data-disk(er) (1,5TB minimum).

Det jeg i tillegg lurer på er:

- Er det mulig å få f.eks Komplett.no til å bygge denne PCen for noen ekstra lapper? det begynner å bli en god stund siden jeg rotet inni et kabinett så jeg tror det er lurt å være safe når det gjelder så mye penger (minst 5 år siden). Og er de kompetente nok til å vite at man gjerne installerer operativsystemet på SSD-disker?

- Hvis jeg nå kjøper alt dette hos en nettbutikk, kan jeg da legge ved OEM-versjon av et operativsystem? Jeg føler XP Pro begynner å bli litt utdatert og kunne gjerne tenkt meg en lovlig versjon av Windows 7 etterhvert, og hvis jeg kunne fått det billig i forbindelse med ny PC hadde det vært ypperlig.

- Er det stor forskjell mellom 5770 og 5850/5870 rent grafikkmessig akkurat nå? Jeg ser ikke mørkt på å spa på litt mer om det er verdt de ekstra pengene. Jeg ser gjerne etter høy FPS og grafikk i RTS/FPS-spill.

Og sist, men ikke minst, husk støynivået. Jeg vil ha en stilllllllle PC.

Takker på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fractal Design Define kabinett

Fractal Design Silent series 120mm vifte

En ekstra vifte har to-delt oppgave. Du kan enten bruke denne til å få ekstra luftflyt i kabinettet, eller du kan bruke viftekontrolleren som følger med Define kabinetet for å sette ned hastigheten på viftene. Denne ekstra viften gjør det da mulig å sette ned hastigheten enda et hakk uten å koke komponentene i kabinettet.

OCZ ModXStream strømforsyning

Har ikke denne selv. Men har lest en håndfull reviews hvor det påpekes at denne er stabil og har lavt støynivå.

Corsair H50 Hydro

Denne valgt med tanke på støynivå, kjøleevne og med tanke på utseende. Det er nok liten tvil om at H50 har lavere støynivå, bedre kjøleevne og ser kulere ut enn den medfølgende viften til Intel prosessoren.

ASUS Maximus III Formula

Dette er vell et av de bedre "Gaming" hovedkortene til socket 1156.

Intel Core i7 860

Rundt samme pris, men er i mange tilfeller litt raskere/kraftigere enn Intel Core i7 920.

OCZ DDR3 4 GB Platinum Dual Channel i5

Scythe SCVSG-1000 Setsugen

Ny mer effektiv og støysvak kjøler til skjermkortet.

PowerColor Radeon HD5850

Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2

Western Digital 1,5 TB Green 3,5"

PC Montering av selvalgte komponenter

===¤===

Vil du heller ha socket 1366, bytter du ut Hovedkort, Ram og CPU til:

ASUS Rampage II GENE

Intel Core i7 920 // Intel Core i7 920 d0 - stepping

OCZ DDR3 1600 MHz Gold XTC Triple Channel Kits

Lenke til kommentar

Oppsettet ditt minner meg ekstremt mye om en av mine ferdigoppsett: HER

Det er dessverre en rimelig stor forskjell på HD5770 og HD5870, tror dette er spranget jeg ville tatt med dette budsjettet. Så vis du tar det oppsettet HER, setter inn Fractal Design Define R2 kabinettet istedet for Obsidian og noen Fractal Design Silent vifter, så vil du ha en stillegående PC som yter MAX i spill. Du kan også kaste på 1 exstra harddisk.

Vis du velger å få ekstra mye ut av pengene så kunne jeg anbefalt DETTE oppsettet som du da får med 5970 i, men dette kortet er for langt til å få plass i Fractal Design R2 kabinettet uten modding.

Endret av bad__ip
Lenke til kommentar

Det ser veldig bra ut. Jeg er egentlig fornøyd med HD 5870 tror jeg, vil gjerne beholde Fractal Design-kabinettet, såfremt ingen kan anbefale et kabinett der 5970 passer som fremdeles har et veldig lavt støynivå. Akkurat nå ser jeg på noe slik:

post-63678-1264551906_thumb.jpg

Jeg ligger vel omtrent på 16,5k om jeg legger til optisk drev da, vil helst ikke så veldig mye høyere enn det. To uromoment dog, slik jeg ser det:

- Er du sikker på at strømforsyningen er bra? Jeg kom nettopp over en test hvor jeg ble frarådet å kjøpe nettopp denne. Jeg tenkte selv på noe ala den Chieftec'en som er i det midterste oppsettet til bad__ip, nemlig Chieftec A-135. Denne fører dog ikke NetShop.

- Hva er forskjellen på alle 5870'ene? Her la jeg på "XXX" siden jeg tenkte automatisk at den er best, men hvis noen kan utdype hadde det vært flott.

Ellers så fant jeg ingen "PC Montering" på Komplett. :(

Lenke til kommentar

@PSV

OCZ PSU'er har jeg null erfaring med, Chieftec har jeg hørt mye bra om, men vis du skal ha noe som garantert holder, så kjøper du Corsair, dog koster disse en smule mer. Men husk å kjøp MODULÆR, så slipper du kabelrot. DVS HX750 eller HX650. ca. 1000-1300 kroner.

Edit1: Sorry for dobbelpost :p

Endret av bad__ip
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er år og dag siden jeg sist så til denne posten. Har etter mye om og men kommet fram til noe slik:

- Antec Performance One P183.

- Antec CP-850 850W.

- ASUS Rampage II GENE mATX.

- Intel Core i7-920 2.66 GHz S1366.

- Noctua CPU Cooler NH-D14.

- 6GB DDR3 Memory, suggestions?

- Sapphire Radeon HD 5770 "Vapor-X".

- Intel X-25M 80GB SSD Drive.

- WD Green 1,5TB SATA II HDD

- 2-4x 120mm vifter, god kjøleytelse per desibel.

Jeg oppgraderer skjermkortet etter en stund om det trengs, da jeg uansett trenger et budget skjermkort til en annen PC om noen måneder. Jeg fant også ut at det er like greit å bare slenge på flere harddisker etterhvert. Dette oppsettet har jeg nå kalkulert meg fram til at det skal gi meg noen lunde stille PC. Er litt usikker på om Noctuaen bråker litt mye, så jeg vurderer å gi den en eller to Nexus vifter istedenfor. Ellers har jeg lagt inn to Nexus vifter i front som jeg får bedre luftflyt med. Eneste jeg lurer på nå er egentlig om det er dumt av meg å kjøpe mATX skjermkort til en PC som støtter ATX?

Ellers trenger jeg forslag til noen gode vifter, 3pin. Disse blir styrt med viftekontroller, og går 2x foran og 1-2x på CPU-viften (usikker på den som vender mot utgangen av kabinetter, da det allerede er en vifte der, og lyden når to vifter er nære hverandre er irriterende.

- Ser også at multicom har to forskjellige CP-850 PSUer, ene er EC, andre ikke. Noen som vet hva forskjellen er?

Nærmer meg kjøp nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...