Gå til innhold

[Løst]hvor kan jeg finne i386-mappa til WinXP Home Ed.?

Anbefalte innlegg

jeg har en pc hvor harddisken er fucka. den har windows xp home edition, og jeg har gyldig lisensnøkkel. men så var det problemet med manglende windows-cd til pc'er da!

jeg vet hvordan jeg lager en egen bootbar XP-cd, det har jeg gjort flere ganger med suksess. alt jeg trenger er i386-mappa fra windowsen. problemet er bare at den delen av harddisken min som inneholder denne mappa er ødelagt, jeg får CRC-overflødig-feil når jeg forsøker å kopiere den ut på stick. og på min andre pc har jeg XP Pro.

vet noen hvor jeg kan finne denne mappa på nett? evt noen som kunne tatt seg bryet med å hjelpe meg og uploade den for noen minutter? helst fra norsk windows, sp1 eller 2 spiller ingen rolle, det kan jeg fikse selv.

for å ha det sagt: såvidt jeg har skjønt skulle det være helt lovlig å låne bort denne delen av windows når jeg har egen nøkkel og ikke piratkopierer. men skulle noen moderatorer være av en annen oppfatning så vet jeg at dette kan være en gråsone. i så fall håper jeg noen kan informere meg... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... alt jeg trenger er i386-mappa fra windowsen. ...vet noen hvor jeg kan finne denne mappa på nett?

Den finnes ikke lovlig på nettet. Har du hørt med de som har solgt deg maskinen om de har en gjenopprettings-CD som du kan få/kjøpe?

XP Home finnes 1 2 utgaver. En maskintilpasset (som HP, Dell, IBM etc) og en generell (Microsoft). Din lisensnøkkel vil bare passe til den ene typen. Står det et maskinnavn på lisensklebelappen må du ha en maskintilpasset utgave.

Lenke til kommentar

Det smarte du skulle gjort var å ta backup av systemet en av de gangen du ble bedt om det. Du fikk spørsmål med en gang da maskinen var ny + periodevis etterpå. Nå har du ikke annet å gjøre enn å ta kontakt med Acer eller butikk og be om en restore-CD.

Lenke til kommentar
Det smarte du skulle gjort var å ta backup av systemet en av de gangen du ble bedt om det. Du fikk spørsmål med en gang da maskinen var ny + periodevis etterpå.

vel, det er ikke min pc, så det kan jeg ikke svare for. selv tar jeg backup av de viktigste filene og dokumentene, men aldri av pc'en i sin helhet. da fikser jeg den heller når den går til helvete.

Nå har du ikke annet å gjøre enn å ta kontakt med Acer eller butikk og be om en restore-CD.

en restore-cd ville jeg aldri brukt uansett, etter å ha lekt med pc'er i 15år vet jeg bedre. jo, jeg har andre metoder. jeg har brukt dem allerede, pc'en er fiks og fin og jeg har ikke tatt kontakt med Acer eller butikk. og pc'en har fått Windows Home som er validert på lovlig vis med nøkkelen som fulgte med. det finnes alltid en løsning, så den belærende kommentaren kan du holde for deg selv neste gang. ellers, takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
vel, det er ikke min pc, så det kan jeg ikke svare for. selv tar jeg backup av de viktigste filene og dokumentene, men aldri av pc'en i sin helhet. da fikser jeg den heller når den går til helvete.

..

en restore-cd ville jeg aldri brukt uansett, etter å ha lekt med pc'er i 15år vet jeg bedre.

...

Vel, greit at du ikke kan svare for andres dumheter. Du har i oppstratstråden bare sagt at du "har en pc hvor harddisken er fucka", noe som tilsier at den er din.

At du selv gir blaffen i å ta vare på CDer med Operativsystem og drivere (det er disse du må lage backup av på PCer som leveres uten fysiske CDer) vil gi deg problemer når harddisk eller OS krasjer.

.. så den belærende kommentaren kan du holde for deg selv neste gang. ellers, takk for hjelpen ;)

Hvorfor så arogant holdning til de som forsøker å hjelpe deg?

Du har allerede gitt tilbakermeldinger om at du ikke er så bevandret i OS-varianter som du påstår ("etter å ha lekt med pc'er i 15år vet jeg bedre"), og hadde god hjelp av mine svar. Her er det du som forsøker å være belærende. Jeg har forsøkt å gi hjelp og vet hva mange her på forumet ignorerer når de har fått en ny maskin. At du samtidig leter etter i386-mappen på en maskin når du hverken har harddisk ("fucket") eller CD sier jo også sitt.

Lenke til kommentar

sorry, mente nok ikke så mye med det.

btw: jeg fant endel forskjellig som måtte reddes ut av på harddisken selv om harddisken var skada ("fucket")og ikke ville bootes. jeg fant også i386-mappa som jeg skulle lage ny windows-installasjons-cd av, men noen av filene var skada, noe som resulterte i en CRC-feil. jeg fant mappa fra en annen Acer-maskin med samme windows, og laget en ny windows-cd.

men jeg takker for hjelpen angående to ulike OS-versjoner, det hjalp meg å forstå at jeg rett og slett hadde feil windows. for forskjellen på OEM- og vanlig Microsoft-lisens hadde jeg rett og slett glemt :)

EDIT: grunnen til at jeg ble litt irritert var fordi jeg ikke så på navnet og fikk det for meg at den som skrev det innlegget var en annen tilfeldig forbipasserende som ikke hadde noe bedre å komme med. jeg pleier ikke disse de som faktisk har hjulpet meg :)

Endret av Archeron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...