joartho Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Hei. Jeg håper noen datakyndige personer kan gi meg en hjelpende hånd her. Min gamle bærbare (4.5 år) led en tragisk våt død her om dagen, og derfor er jeg tvunget ut på det uoversiktelige jaktmarkedet, med frykt for å kjøpe den berømte katta i sekken. Jeg kan i denne omgang strekke meg til 6000 kr. Blir det stasjonær, skal jeg ikke ha inkludert skjerm. De tyngste oppgavene jeg tidligere har brukt maskinen til er bilderedigering (5mpx-bilder i RAW) og grafikkutvikling (webdesign) i Photoshop CS3. Altså ikke avskrekkende ressurskrevende. Men med en ny maskin kan jeg i tillegg ønske meg en OK spillmaskin (har langt fra bruk for noe high-end på dette området, men ofrer gjerne noen hundre GB lagringskapasitet i bytte mot bedre skjermkort etc.). I tillegg ønsker jeg 64 bit for å komme over 4GB-grensen på RAM. En vet jo aldri om en kjøper seg nytt 15mpx-kamera eller tar til med videoredigering. Jeg er altså usikker på om jeg skal kjøpe en bærbar, eller gå for stasjonær. For meg virker det som at en får en like god bærbar som stasjonær i denne prisklassen. Godt mulig det virker slik for meg fordi jeg har begrenset HW-kunnskap. En skulle jo tro at en stasjonær til 5-6000 kr (uten skjerm) er en ytelsesmessig bedre maskin enn en bærbar til samme pris? Her er forresten oppsettet på min nylig avdøde PC: INSPIRON 6400 DUO PROCESSOR T2500 (2.0 Ghz) 15.4" ULTRASHARP WIDE SCREEN WSXGA (1680x1050px (deilig skjerm)) MINNE: TOKANALS 2048 MB (2 X 1024) 533 Mhz 320 GB, SERIELL ATA (5400 RPM) BATTERI: 9-CELLERS 85 W/T LITIUM GRAFIKKORT: ATI MOBILITY RADEON X1400 Jeg syns denne maskinen fungerte helt ok, men håper selvsagt at en ny maskin til rundt 6000 kr er betydelig bedre. Enten det er stasjonær eller bærbar. Jeg har egentlig ikke noe skrikende behov for en bærbar, så om en får en bedre stasjonær vs bærbar til den prisen, så foretrekker jeg helt klart stasjonær. Om det blir bærbar ønsker jeg minst 1400x900(?) skjermoppløsning, og ikke noe 15,6 tommers som er blitt så populært. Jeg holder meg til 15,4". Er det noen hjelpsomme sjeler her som vet hvilket oppsett jeg burde gå for? Jeg har ikke de verste pølsefingrene, så om det blir stasjonær og jeg må skru den sammen selv for å få den billigst mulig, så burde jeg vel klare det. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Det koster litt meir for ytelsen i ein laptop forhold til ytelse i ein stasjonær men vi skal sjå om vi kan trylle fram nokon produkter. Det kan bli litt vanskeleg med ein laptop til 6000kr men skal vertfall komme fram med eit forslag du får drøfte sjølv. Laptop: Dell Studio 15 Eg vill anbefale og oppgrader skjermen for 600kr men det er ditt valg. Angånde stasjonær vil det vere billigere å byggde den sjølv er det noko du er vilig til eller skal den vere ferdig bygd? Lenke til kommentar
joartho Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Takker så mye for hjelp Tj-nome! Jeg har faktisk sett litt på den laptopen du linker til, men jeg liker ikke 15,6" skjermer. Det blir alt trangt i høyden. Om det blir billigere å bygge den stasjonære selv, så er jeg villig til det ja. Det er mange år siden jeg forrige gang satte sammen en PC, men prinsippet kan vel ikke ha endret seg så mye siden den gang. Gode guider finner en vel på nettet også om en skulle sitte med RAM'en i den ene hånden, og hovedkortet i den andre og lure på hvor mye 2+2 er. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Skal sette opp eit alternativ eg då får stasjoner. Kabinett: ACE MIDITOWER ECCO 420 ATX BLACK? Hovudkort: GIGABYTE GA-P55-US3L Strømforsyning: ACE RAW DEAL+ 620W? Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3? Harddisk: SAMSUNG SPINPOINT F3? Grafikkort: VERTEX 3D RADEON HD5850? DVD/CD rom: Samsung SH-S223B? Prossesor: INTEL CORE I3 Det kom på ein pris på 6400kr, dette er uten tastatur, mus og skjerm. Vist det er nøvendig skal eg forandre pakken, eg tru eg skal bytte til eit litt biligere grafikkort og heller ha litt sterkere prossesor men hadde det litt travelt så skal sjå på det når eg kjem tilbake håper det hjelper :=) Vist du vill ha den litt biligere skal eg klare å presse ned prissen til 5000kr uten noko problem. PS: Vist du er student kan du sjå på denne siden her. Vist ikkje kan det alternativ bli billigere oss andre nettbutikker men skal sjå på det senere når eg får tid. Endret 26. januar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
joartho Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Storartet hjelp! 6400 kr blir litt i det meste laget når det er uten tastatur og mus. Jeg har ikke tastatur på lager skjønner du. Vil nødig strekke meg over 6000 kr. Unntaket er om jeg for et par hundre kroner mer får en betydelig bedre maskin. Og er dette et 64bit system? Sikkert et dumt spm., men det får så være EDIT: Ser nå at prosessoren er 64bit. I mine utrente øyner, ser skjermkortet kanskje litt for bra ut for mitt bruk. Kjekt om maskinen takler de fleste spill, men dette er altså ikke det jeg prioriterer høyest. Jeg kan forresten sette opp en prioritetsliste der jeg setter et tall, 1-10 (10 betyr selvsagt topprioritet), for hva jeg syns er viktig: 10: En maskin som takler aktiv og til dels tung bruk av Adobe sin programpakke (hovedsakelig Photoshop CS3 og DW CS3) samt mulighet til å kjøre andre programmer samtidig (Firefox, MediaMonkey etc.). 9: Trådløshet. Tenker da spesielt på internett da det blir kronglete med kabel her i leiligheten. Tastatur og mus trenger forsåvidt ikke være trådløst. 8: En maskin som er bra kjapp til vanlig bruk. Folk installerer vel Windows på SSD-disker for å gjøre dette kjappest mulig, men det sprenger kanskje budsjettet? 6: En maskin som takler relativt nye spilltitler med bra grafikk. 5: Lite støy. 4: Mye lagringskapasitet (har klart meg helt fint med 320GB på min bærbare). 3: Fysisk størrelse. 1: Design (bare den ikke er rosa og stjerneformet, så betyr ikke utseende noe særlig). Håper dette gir et greit bilde på hva jeg er ute etter, og hva jeg eventuelt kan ofre for å nå det jeg prioriterer høyest. Endret 26. januar 2010 av Fuggplugg Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Eg skal ordne litt sån den passer litt bedre. Denne paken laget eg med DDR3 og nye socket til intel sån at seinere oppdatering ikkje skal bli alt for kostbart eller at datamaskinen blir for gammel for oppdatering Har du Trådlaus ruter i leiligheten? eller må eg ta det med i budsjettet? Eg har forsatt mulig til å gjøre den billigere uten og bytte til den gamle platformen så si i fra kva du treng med trådlaus så skal eg sjå om eg kan ordne da innenfor budsjettes ramme. Hadde dette tastaturet og musen passet bra? Microsoft Wireless Laser Desktop 6000 V2 Eg må si at V3 er mye bedre link men du få sjå kva som passer best. SSD disk blir vanskelig med dette budsjettet. Eg kan bytte om til DDR2 platformen og 775 chipset og klare kanskje presse inn SSD men skal ta ein titt. Maskinen bør klare nye spilltitler ikkje på den høgest grafikken men relativ bra, eg måtte gå ned litt på grafikken for prossesoren men meiner det er eit bedre valg. Maskinen skal lage relativ lite støy, Kan vere at "standar" kjøleren fra intel "bråke" litt men skal ikkje vere overdøvende. Kabinett: ACE MIDITOWER ECCO 420 ATX BLACK? Hovudkort: GIGABYTE GA-P55-US3L Strømforsyning: ACE RAW DEAL+ 620W? Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3? Harddisk: SAMSUNG SPINPOINT F3? Grafikkort: ASUS RADEON HD5770 Prossesor: INTEL CORE I5 750 DVD/CD rom: Samsung SH-S223B? Då er eg akkurat på 6002kr. uten trådlaus og tastatur men skal ordne da til etter eg har fått svar angånde trådlausen Endret 26. januar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
joartho Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Supert, dette går veien! Jeg har trådløs ruter ja, så det trengs ikke inkluderes i budsjettet. Og tastaturet ser greit ut. Om det blir billigere med tastatur med ledning, så kan jeg fint ofre trådløsheten der. Mus har jeg forresten fra før. En annen ting jeg kan ofre for at det skal bli billigere, eller få plass til SSD, er lagringskapasitet på HDD. Kanskje ikke så mye å hente der i kroner, men jeg klarer meg foreksempel fint med 500GB. I grunn 320 GB også. Om en må ofre DDR3 for å få råd til en SSD, hva vil en i så fall gå glipp av? Er DDR3 viktig med tanke på spill, eller er det slik at maskinen blir bedre til multitasking etc. med DDR3 kontra DDR2? Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Grunnen til eg vill anbefale DDR3 er fordi DDR2 teknologien er i full fart ut. SSD vill kanskje gi støre ytelse forbedring men igjen vill DDR2 holde igjen ytelse potensialet til SSD og seinere oppdatering vill bli kostbart med endå ny invenstering av hovudkort og prossesor på grunn at DDR2 teknologien går ut av produskjon sammen med sockelen 775 prossesoren. Kva er hastigheten på det trådlause nettverket? Eg sett likevel inn eit N kort standar i pc-en sån at seinere oppdatering av trådlaus vill ikkje bli eit kostbar prosjekt. Tenke meg at D-Link RangeBooster N USB Adapter DWA-140 kan vere eit bra kjøp. vill nett anbefale at du sende ein epost til Dustin vilken revisjon den er. (B revisjonen har ikkje samme problemet med ping og lagg spike som revisjon A) Vist du bytte ut Harddisk: SAMSUNG SPINPOINT F3 med HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 500GB Kjem vi på 5752kr, med trådlausen kjem vi på prisen 6011kr. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Har du Windows fra før eller må det også legges inn i prisen? Ligger vel på en 7-800 kr for en OEM lisens? Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Har faktisk heilt glømt og spør angånde Windows. det blir fort 800kr for OEM linses. Fra dustin er Windows 7 Home premium NO 919 kr Endret 27. januar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
joartho Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Grunnen til eg vill anbefale DDR3 er fordi DDR2 teknologien er i full fart ut. SSD vill kanskje gi støre ytelse forbedring men igjen vill DDR2 holde igjen ytelse potensialet til SSD og seinere oppdatering vill bli kostbart med endå ny invenstering av hovudkort og prossesor på grunn at DDR2 teknologien går ut av produskjon sammen med sockelen 775 prossesoren. Kva er hastigheten på det trådlause nettverket? Eg sett likevel inn eit N kort standar i pc-en sån at seinere oppdatering av trådlaus vill ikkje bli eit kostbar prosjekt. Tenke meg at D-Link RangeBooster N USB Adapter DWA-140 kan vere eit bra kjøp. vill nett anbefale at du sende ein epost til Dustin vilken revisjon den er. (B revisjonen har ikkje samme problemet med ping og lagg spike som revisjon A) Vist du bytte ut Harddisk: SAMSUNG SPINPOINT F3 med HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 500GB Kjem vi på 5752kr, med trådlausen kjem vi på prisen 6011kr. Takk for oppklaringen rundt DDR2 vs DDR3. Tror nok det beste er å gå for DDR3 og heller kjøpe en SSD-disk seinere når jeg har mer å rutte med. Jeg vet ikke hva hastigheten på det trådløse nettverket er. Hvordan finner jeg ut det? 500 GB HDD er romslig nok for meg nå, så det passer fint. Lenke til kommentar
joartho Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Har du Windows fra før eller må det også legges inn i prisen? Ligger vel på en 7-800 kr for en OEM lisens? Takk for innspill Cundou! Jeg har ikke Windows i 64bit fra før, men det har jeg planer om å kjøpe meg om en måned eller to. Inntil da har jeg tenkt å kjøre Ubuntu. Jeg har en Vista-DVD liggende (ikke OEM-lisens), men denne er 32bit. Er det mulig å installere et 32bit-OS på et 64bit-system? Ikke at jeg tror jeg kommer til å gjøre det om det er mulig, men greit å vite. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Du kan instalere 32 bit OS, det er ingen problem. Problemet er at 32 bit OS ikkje støtte meir en 3.2 GB ram. Du vill ikkje få bruke alt ram så lenge 32 bit er instalert, men å bruke 32 bit ein stund før du skaffe deg 64 bit er ingen problem Edit: Kan eg få navnet på trådlause rutern i huset? Det er ingen problem siden DWA-140 støtte den gamle hastigheten like godt som den støtte den nye. Endret 27. januar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
joartho Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Greit å vite det med 32bit-OS på 64bit-system, men spørs om jeg vil plage den nye maskinen med Vista Ruteren er en Inteno x5668B. Sikkert ikke det beste. Sånn som fulgte med bredbåndabonnementet. Funker likevel greit her i leiligheten. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det er 54Mbps G stander, det støtte DWA-140 uten problem, Den støtte også den nye standaren N som er mye kjappare en forgjenger. Du blir vertfall fornøyd uansett :=) Lenke til kommentar
joartho Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Helt nydelig dette. Så nå er det dette systemet du vil annbefale? Kabinett: ACE MIDITOWER ECCO 420 ATX BLACK? Hovudkort: GIGABYTE GA-P55-US3L Strømforsyning: ACE RAW DEAL+ 620W? Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3? Harddisk: HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 500GB Grafikkort: ASUS RADEON HD5770 Prossesor: INTEL CORE I5 750 DVD/CD rom: Samsung SH-S223B? Trådløs: D-Link RangeBooster N USB Adapter DWA-140 Tastatur: MICROSOFT WIRELESS LASER DESKTOP 6000 V2 USB Uten frakt kommer dette på 6179 kr. Muligens klarer jeg å skaffe studentrabatt på dette også, men har ikke undersøkt det. Kan jeg være 100% sikker på at dette systemet fungerer med Win 7? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har opplevd to ganger maskiner som får problemer med Win 7. Riktignok laptoper som er rundt 3-5 år gamle. Problemet har vært skjermkortet/drivere til skjermkortet. Det har tatt alt fra 1 time til 12 timer og så klikker maskinen fullstendig. Det som da skjer er at det kommer vertikale striper på skjermen i ulike farger, uten mulighet for å alt-tabbe seg ut etc. Eneste mulighet er powerknapp. Etter litt googling fant jeg ut at dette var et problem med opptil flere ATI-kort. Skjermkortet her er Asus ser jeg, og kan jeg da være rimelig trygg på at jeg ikke opplever lignende? Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Meine det er ATI HD5750 som har hatt probleme med driverne sine instilinger "freeze" kortet og ikkje ATI HD5770. Mangen av dei probleme har vore optimalisering i driveren og ikkje hardware generelt. Eg tru du blir veldig fornøyd med handelen. Studentrabat kan du lese gjennom der. Meir informasjon kan du ringe kundeservicen link Windows 7 skal ha ingen, då mene eg ingen problem å kjøre på denne pc-en du skal handle. Håper du vert fornøyd med pc-en. Lenke til kommentar
joartho Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Jeg tror jeg blir fornøyd! Tusen takk for veldig god hjelp Kommer nok til å bestille i løpet av helgen/tidlig neste uke. Endret 28. januar 2010 av Fuggplugg Lenke til kommentar
joartho Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Ok, problemer har oppstått Mulig jeg burde ta dette i et annet underforum/tråd, men prøver her ettersom problemet gjelder dette systemet som jeg nå har kjøpt. Jeg har bygget pc'en ferdig, og jeg trodde jeg hadde klart det på første forsøk. Slår på PC, og den booter helt normalt (tom hdd). Setter i Win 7 DVD og restarter og den starter installasjonsprosessen. Nå merker jeg imidlertid at det hele går i sirupfart. Når den er ferdig å laste installasjonsfilene, tar det evigheter (minst 5 min) før første valg kommer frem (valg av språk etc.). Dette skal jo dukke opp ganske kjapt etter at installasjonsfilene er lastet. Prøver så med en ubuntu-disk, og her er det samme opplegget. Alt går i sirup. Jeg har nok gjort noe feil når jeg har bygget pc'en. Det første jeg reagerte på, var at det ikke fulgte med noe kjølepasta (riktig ord?) til prosessoren. Jeg ser at alle veiledninger rundt om på nettet sier at en skal ha litt kjølepasta mellom prosessoren og viften. Dette har altså ikke jeg. Etter at maskinen hadde jobbet i 10-15 min med win 7 installasjonen, startet jeg maskinen på nytt og sjekket temp i bios. Den viste at CPU-temp var 46 grader. Noe å bekymre seg for? Og bør jeg kjøpe sånn kjølepasta? Trodde ærlig talt det fulgte med som standard ettersom det kan virke som at det er en meget viktig ting å huske på (i følge enkelte innlegg på enkelte forumer). Det blir nok en del feilsøking imorgen ja Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Du har altså ikke fullført installasjonen? Hadde fullført med tålmodighet, legger vel W7 inn på en 3-4 pcer i uken, og det hender at det tar veldig lang tid (da snakker vi helt nye laptoper til en 7-8000). Det viktigste er jo tross alt om det går tregt etter installasjonen, når du skal begynne og bruke maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå