Gå til innhold

Reserver deg mot uadressert reklame og gratisaviser!

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg var ikkje klar over, før i kveld, at ein no kan reservere seg mot gratisaviser. Frå før av har ein kunnet reservere seg mot uadressert reklame.

Dette kom med ein endring i markedsføringsloven i juni 2009.

Nei takk til gratis aviser

Mange forbrukere har reservert seg mot uadressert reklame. Nå innføres en mulighet til også å reservere seg mot gratis aviser, både de som er reklamefinansiert og når abonnementsavisene fulldistribuerer enkeltutgaver i reklameøyemed. Det må settes opp et eget oblat på postkassa eller dørmatta: "Nei takk til gratis aviser"

Last ned eit "Gratis-aviser. Nei takk"-merke frå Grønn Hverdag..

Eg har ikkje klart å finne nokon som leverer dette merket som klistremerker.

Merke for reservasjon mot uadressert reklame kan du bestille her, skrive ut sjølv frå same side, eller gå innom ditt lokale postkontor og få eit klistremerke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har tidligere reservert meg mot uadressert reklame og klistret et "nei takk"-klistremerke på postkassen min. Dette hjalp på selve reklamen. Men de f**** avisene blir eg ikke kvitt. Tidligere i januar rant begeret over for meg og eg tok en liten google-runde for å se hva eg kunne gjøre.

Fant da frem til registeret, lovverket og "nei takk"-bildet. Printet det ut og klistret det ved siden av det andre "nei takk"-merket samt at eg skrev en liten lapp på innsiden av lokket med at eg ikke ønsket uadressert reklame eller gratisaviser.

Så gikk det ei uke og avisene fortsatte å komme(tre forskjellige aviser, alle med reklame inni). Da var nok nok(igjen) og eg forfattet en liten e-post som var bestemt, men hyggelig, hvor eg ba redaksjonene om å informere distributøren sin om at det ikke er lov å putte gratisaviser i postkasser hvor adressaten har gitt tydelig beskjed om at det er uønsket. Kun en av redaksjonene takket for opplysningen og skulle ta dette videre. De andre reagerte på at eg ikke ville ha avisen og påpekte at avisen var gratis, inneholdt nyttig informasjon og var skrevet av dyktige lokale journalister. I tillegg bemerket den ene redaksjonen at de hadde full rett til dette og at de hadde alle intensjoner om å fortsette med det. Dessuten var det ikke dems problem tydeligvis, da de bare hadde instruert distribusjonsselskapet om å levere til alle husstander...

Da var ikke nok nok lenger, det var mer en nok. Da sendte eg en "hissig" e-post med henvisninger til de aktuelle lovene og om ikke leveringen opphørte umiddelbart så ville eg ta det videre. Er jo viktig å blåse røyk opp hvor sola ikke skinner :)

Først da ble det stille. Så nå håper eg det fortsetter :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Jeg liker lokalavisen for min egen del, men jeg HATER kirkespamen jeg får, med menighetsblader og "Gud er der - og han er ikke taus"-seminarinformasjon...

Jeg har kontaktet kirkene som deler ut dette mølet til meg flere ganger, men jegfår bare svadasvar om at "de ikke har muligheter til å detaljkontrolere distribusjonen da det er frivillige som deler ut" :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...