Gå til innhold

Bør ekstremsport forbys?

Ekstremsport  

80 stemmer

1. 1. Bør ekstremsport forbys?

• Ja
      4
    • Nei
      75
    • Ingen formening
      1
  2. 2. Hvem bør betale sykehusregninga?

• Skattebetalerne
      37
    • Ekstremsportutøverne bør betale selv
      23
    • Ekstremsportutøverne og skattebetalerne bør dele på regninga
      10
    • Ekstremsportutstyr bør bli dyrere, slik at avgiftene betaler regninga for ulykker
      7
    • Ingen formening
      3
  3. 3. Hvem bør betale redningsaksjonen?

• Skattebetalerne
      28
    • Ekstremsportutøverne bør betale selv
      22
    • Ekstremsportutøverne og skattebetale
      17
    • Ekstremsportutstyr bør bli dyrere, slik at avgiftene betaler regninga for ulykker
      9
    • Ingen formening
      3
  4. 4. Bør farlige handlinger generelt forbys?

• Ja
      2
    • Nei
      70
    • Ingen formening
      6

Anbefalte innlegg

Mange forbudskåte mennesker mener at røyking bør forbys fordi det er farlig. Men bør ikke da all farlig aktivitet forbys, som for eksempel bilkjøring og ekstremsport? Det siste gjør man jo utelukkende for underholdningens skyld. Man ikke drive med ekstremsport. Kan vi ikke da like godt forby det?

Eller er det kanskje en bedre idé å la folk bestemme selv hvilke risikoer de vil ta, og betale regninga selv om uhellet er ute?

Her er liberalist John Stossel sin mening om saken:

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok at vi er fundamentalt uenige, men dette blir å trekke det litt for langt. Nei, sosialister vil ikke forby ekstremsport. Nei, sosialister vil ikke forby røyking. Nei, sosialister vil ikke forby alkohol.

Eneste som burde forbys er deg og pisset du kommer med.

Lenke til kommentar

Skulle man fjernet alt det skadelige fra samfunnet og regnet på hva det kostet å behandle dem som pådrar seg skader er det mange ting som kunne blitt fjernet før ekstremsport. Uansett er dette landet et demokrati og ikke et diktatur så da blir forslaget fullstendig useriøst. Det går ikke ann å forby alt mulig.

Var forøvrig selv til stede for flere år siden i Kristiansand da en basehopper hang fast i en militærmast.

Lenke til kommentar

Men det er vel ekstremt få som blir friskere av røyk. Røyk skader kroppen uansett hvordan du snur og vender på det.

Ekstremsport derimot er det ikke en obligatorisk skadeeffekt med, men ja, man kan jo selvfølgelig skade seg.

Ekstremsport er jo enda en sport, på lik linje med fotball og håndball, bare med litt høyre skade-sannsynlighet.

I og med det at det er en sport fortsatt er det veldige mange som faktisk får en sunnere kropp. La oss ta for oss extrem-skikjøring. Ja selfølgelig kan det være farlig, men man bygger jo også kropp, det er sunt.

På den andre siden så betaler vi jo faktisk sykehus regninga når uhellet er ute. Vi har betalt skatt helt siden vi begynte å jobbe med inntekt over det og det. Og de skattepengene går blant annet til sykehusregninger.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Skremmende å se at så mange mennesker synes det er greit å stjele penger fra folk for å redde idioter som selv velger å utsette seg for fare.

Særiøst? Visst du tryner så inn i helvette på isen og brekker ryggen, så stjeler jo ikke du penger fra oss. Skattepengene dine blir jo ikke brukt opp på noen måte uansett. Det handler om å gi og få.

Visst vi skal fjerne alt farlig i samfunnet så må vi fjerne så og si alt som er gøy! For alt som er farlig er gøy.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Skremmende å se at så mange mennesker synes det er greit å stjele penger fra folk for å redde idioter som selv velger å utsette seg for fare.

Vi betalar også for funksjonshemma barn. Skal vi kanskje klage på at foreldra ikkje tok abort om dei visste fosteret var skada?

Eg veit at det ikkje er det same som folk som held på med ekstremsport, og det er eit dårleg eksempel, men folk må få holde på med det dei vil. Røyking og alkohol kostar nok skattebetalarane mykje meir enn folk som går seg vill i fjellet, kræsjar i fallskjermen, osv osv.

Lenke til kommentar
Vi betalar også for funksjonshemma barn.

Og de eldre. Det er tyveri.

du tryner så inn i helvette på isen og brekker ryggen, så stjeler jo ikke du penger fra oss.

Jo, selvfølgelig gjør jeg det. Jeg bør bruke mine egne penger

folk må få holde på med det dei vil.

Da må de også betale for det. Jeg kan ikke drive med ekstremsport og bli ringe seaking ukentlig, og forvente at du betaler.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar

Da må jeg heller si at dine meninger er meget spesielle, og at du betegner det som "skremmende" anser jeg for å være dårlig ordbruk fra din side. Hva er det som er skremmende ved det?

Du må huske på det at vi har en velferdsstat, noe som innebærer gratis sykehus og pleie. At en driver med ekstremsport, betyr ikke at den personen vil skade seg og "stjele" skattepenger i form av et sykeopphold. Det er en stor skaderisiko ved det, ja, men ingen selvfølge. Derfor blir det hele basert på synsing og en løs påstand fra din side.

I tillegg bruker du et meget dårlig argument (ihvertfall tolker jeg det som et argument), når du sammenligner med røyking. For det første gir røyking en selvfølgelig skade, uansett hvem som røyker. I tillegg går det utover andre via passiv røyking. Ekstremsport går sjeldent eller aldri utover andre enn utøveren selv, dersom et uhell skulle inntreffe. Og det er en annen ting. Det vil alltid dreie seg om uhell. Pådrar du deg lungekreft eller kols eller får hjerteinfarkt eller andre sykdommer pga. røyking, så er ikke det noe uhell. Da er det langt mer rimelig at en ekstremsportutøver skal få gratis sykeopphold framfor en røyker, enn omvendt.

Ekstremsportutøvere kan forøvrig betale litt ekstra i form av avgifter e.l. for å dekke mer av sykeoppholdet sitt selv. Dette er på grunn av den skaderisikoen som følger med grenen.

Man kan heller ikke forby det ene og det andre. Dessuten er ekstremsport sabla artig! :)

Lenke til kommentar

Det er ikke drappene som koster. Det er skadene.

Hva er det som er skremmende ved det?

At du ikke respekterer folks rett til å bestemme over sine egne penger.

Det er en stor skaderisiko ved det, ja, men ingen selvfølge. Derfor blir det hele basert på synsing og en løs påstand fra din side.

Det er en selvfølge at ekstremsport vil føre til flere ulykker enn annen sport.

langt mer rimelig at en ekstremsportutøver skal få gratis sykeopphold framfor en røyker

There's no such thing as a free lunch. Både røykeren og ekstremsportutøveren bør betale selv.

kan heller ikke forby det ene og det andre.

Enig

Dessuten er ekstremsport sabla artig!

Ja, men hvorfor skal det være gratis?

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar

Rothbard

Beklager, men fy faen hvor egoistisk du er! Penger betyr ikke alt i denne verdenen skjønner du.

Det handler om å leve sammen i et samfunn der alle hjelper hverandre så godt de kan, istedenfor å kjiipe på de dyrebare pengene sine.

Både jeg og du og de aller fleste i Norge har gitt 200 millioner til Haiti, syntes du det også er stjeling? Fordi det er faktisk skattepengene som vi har betalt som går til Haiti.

Jeg syntes det er flott at vi har gitt penger for å hjelpe folk som er i en krise.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: Så forresten på TV om en familiefar i USA som måtte betale rundt 7000 norske kroner bare fordi sønnen måtte sjekke om ryggen var i orden siden sønnen hadde blitt sparket i ryggen.

-Er det slik du vil ha det?

Nei jeg syntes vi alle her burde være stolt over sykehus oppsettet her i Norge.

-----------------------------------------------------------

Ja, men hvorfor skal det være gratis?

Det er jo ikke gratis?! En norsk statsborger betaler skatt! En viss del av skattepengene denne statsborgeren betaler går nettopp til dekning av skader og erstatning.

For det andre så er det en god del avgifter på slike varer, og nettopp inntekten av disse avgiftene går rett til den Norske Stat!

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
fy faen hvor egoistisk du er!

Det er ikke noe galt i å være egoistisk. Men det er galt å ta andres penger for å finansiere sine egne aktiviteter. Hvis jeg har lyst på en ny sykkel, kan jeg ikke ta dine penger for å kjøpe den. Hvis jeg har lyst til å ta enorme risikoer, kan jeg ikke ta dine penger for å finansiere det.

Hvis gambling er hobbyen min, mener du jeg skal kunne satse huset mitt på at RBK vinner serien i år, og forvente at skattebetalerne kjøper huset mitt tilbake for meg dersom jeg taper? Hva er egentlig forskjellen på dette og å forvente at skattebetalerne betaler for en redningsaksjon som kanskje er like dyr som huset mitt?

Penger betyr ikke alt i denne verdenen skjønner du.

So fucking what? Sex betyr ikke alt. Er det greit om jeg nekter folk å ha sex før ekteskapet?

Både jeg og du og de aller fleste i Norge har gitt 200 millioner til Haiti, syntes du det også er stjeling?

Ja. Folk bør gi av egen lomme. Å tvinge folk til å gi, er tyveri.

Jeg syntes det er flott at vi har gitt penger for å hjelpe folk som er i en krise.

Jeg synes det er flott å gi, men ikke flott å ta.

Edit: Så forresten på TV om en familiefar i USA som måtte betale rundt 7000 norske kroner bare fordi sønnen måtte sjekke om ryggen var i orden siden sønnen hadde blitt sparket i ryggen.

-Er det slik du vil ha det?

Forsikring kan være smart å ha. Og du vet godt at forsikringer ville vært langt billigere i et fritt marked.

en god del avgifter på slike varer, og nettopp inntekten av disse avgiftene går rett til den Norske Stat!

Og det synes du er greit? Har andre folk rett til å nekte meg å selge deg en vare for den prisen vi avtaler? Skal Kåre kunne gå inn og si "Du får ikke sellge den isen til Saitek for 10 kr fordi den ikke er sunn. Ta 15 kr for den og gi meg 5 kr, så er det greit"?

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar

Skjønner du ingen ting? Nå har jeg ikke betalt skatt enda, men la oss ta for oss at jeg har det.

Visst jeg har betalt skatt i 10 år, la oss si 10 000 hver måned. Da har jeg totalt betalt 1,2 millioner bare i skatt.

Visst jeg skader meg så har det jo ikke gått bare penger ut av min lomme!

Og de pengene du har gitt til staten via skatt er ikke bare dine penger lenger, det er den norske stats penger, altså det er alles penger i Norge.

-------------------------------------------------------

Og ikke kom å si at den Norske stat stjeler penger fra deg fordi de krever skatt. De kunne fjernet den eventuelle skatten på 10 000 og heller gitt deg 10 000 mindre i lønn hver måned. For ja, vi i Norge har mye høyre lønninger enn andre land, men også mer skatt.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke betalt skatt enda

Da kan du ikke noe å si i denne debatten.

Og de pengene du har gitt til staten via skatt er ikke bare dine penger lenger, det er den norske stats penger, altså det er alles penger i Norge.

So the government owns your money?

I have a question for you:

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Da kan du ikke noe å si i denne debatten.

Jaha? Kan du begrunne hvorfor jeg ikke kan delta i debatten?

Slik som jeg ser på det så har jeg kommet med langt bedre poeng enn det du har kommet med.

For å få et fungerende samfunn så må vi faktisk ha et system der det finnes noen som styrer og håndhever loven.

Ja, for Norge er faktisk et veldig fungerende land. Vi har forholdvis veldig gode leveforhold her i landet. Vi har forholdvis mye penger.

Jo, Norge har til og med blitt kåret til verdens beste land å bo i!

Så klart er ikke Norge perfekt, men det er fordi Norge er representert av mennesker, og vi mennesker er ikke perfekte.

Visst du vil ha mer frihet, så er det ingen som hindrer deg til å flytte til et annet land, flytt til Afrika for eksempel.

Hvorfor gjør du ikke det? - Jo det skal jeg svare på! Fordi du har det bra i Norge, du er bare ikke klar over hvor godt du har det!

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Herre min hatt, Rothbard.

VI har gitt penger til Haiti. Staten.

Staten Norge, som du har valgt å være en del av, staten norge som du kan være med på å påvirke.

Staten Norge som har gitt deg utdannelse, staten norge som du fremdeles velger å bo i tross reglene som gjelder i det norske folk sitt land, som du konstant velger å betale skatt i og leie land i PÅ TROSS av at du ikke vil det.

Så flytt, eller forandre landet gjennom politikken.

Det hjelper ikke å diskutere urettferdigheten av at du må betale for å bo på luksusværelse til vennene dine, når du ikke har noe like lukseriøst sted du kunne bodd -- uten å ha mindre penger ELLER uten å blitt utsatt for overgrep.

OG du kaller det norske folk tyver, når DU bor her under vår beskyttelse -- når det knapt nok finnes noe tryggere ELLER friere sted på hele kloden enn landet vi nordmenn har bygget.

Foreldrene dine var nordmenn. Du er en nordmann -- du har samme rett som alle oss andre her i landet, og mens jeg respekterer meningene dine, og er uenig: Så er ikke dette noe å diskutere:

Vi er for skatt, dere er mot skatt -- vi kaller det leie, dere kaller det tyveri.

Det er like greit å ta dette over stortingsvalget, da vi aldri kan bli enige.

MEN så lenge du leier landet BØR du følge lovene folket som eier landet har satt for det.

(Det er nå du pleier å si at bare privatpersoner kan eie, og så sier jeg at jeg og kjæresten min eier noe i fellesskap, og at nordmenn i norge eier norge i fellesskap, så sier du at ingen kan eie land uten å ha Homesteadet det, så sier jeg at det er en gammel lov fra USA som gjaldt FØR hele USA var fordelt, mens det bare var noen få stater og grensene ikke dekket hele USA -- så kan du svare hva du vil på det.)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Jaha? Kan du begrunne hvorfor jeg ikke kan delta i debatten?

Du kan det, men hvis du ikke betaler skatt selv, blir det bare patetisk å si at det er riktig at andre gjør det.

Slik som jeg ser på det så har jeg kommet med langt bedre poeng enn det du har kommet med.

Uenig. Jeg synes mine argumenter er bedre enn dine. Jeg er mer enig med meg enn med deg.

"Vi" er ikke staten. "Vi" er enkeltindivider. Men kollektivister vil aldri forstå dette.

Staten Norge, som du har valgt å være en del av

Når valgte jeg det, tro? Da jeg ble født?

som har gitt deg utdannelse

Staten kan ikke gi noe som helst uten å først ta. Staten tvinger deg til å betale. Deretter må du tigge om å få tilbake.

Så flytt, eller forandre landet gjennom politikken.

Hva ser det ut som jeg gjør?

OG du kaller det norske folk tyver, når DU bor her under vår beskyttelse

Deres "beskyttelse" er påtvunget. Lær deg forskjellen på frivillighet og tvang.

vi aldri kan bli enige.

Snakk om å skyte seg selv i foten og innrømme irrasjonalitet.

du leier landet

Der det finnes en leietaker, finnes det en eier. Der det finnes en eier, finnes det en homesteader. Hvem mener du har homesteadet eiendommen min, om det ikke er meg selv?

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Du kan det, men hvis du ikke betaler skatt selv, blir det bare patetisk å si at det er riktig at andre gjør det.

Tror du ikke jeg er klar over hvordan landet fungerer? Når jeg skal begynne å betale skatt så blir jeg ikke å ha noen problem med det, fordi jeg vet hvordan fordeler det gir meg, deg, og alle andre i Norge!

-------------------------------------------

Helt riktig, fordi den Norske Stat reprensenterer alle Norske statsborgere.

-----------------------------------------

Staten Norge, som du har valgt å være en del av

Når valgte jeg det, tro? Da jeg ble født?

Du fikk valget om å flytte ut av Norge da du fylte 16 faktisk. :)

----------------------------------------------------

Staten kan ikke gi noe som helst uten å først ta. Staten tvinger deg til å betale. Deretter må du tigge om å få tilbake.

Nei, staten har gitt oss et fantastisk land å bo i! Tigge om å få tilbake? Visst jeg skader meg så må jeg absolutt ikke tigge for å få hjelp!

------------------------------------------------------

Ta gjerne en titt på hva jeg skrev ovenfor igjen.

For å få et fungerende samfunn så må vi faktisk ha et system der det finnes noen som styrer og håndhever loven.

Ja, for Norge er faktisk et veldig fungerende land. Vi har forholdvis veldig gode leveforhold her i landet. Vi har forholdvis mye penger.

Jo, Norge har til og med blitt kåret til verdens beste land å bo i!

Så klart er ikke Norge perfekt, men det er fordi Norge er representert av mennesker, og vi mennesker er ikke perfekte.

Visst du vil ha mer frihet, så er det ingen som hindrer deg til å flytte til et annet land, flytt til Afrika for eksempel.

Hvorfor gjør du ikke det? - Jo det skal jeg svare på! Fordi du har det bra i Norge, du er bare ikke klar over hvor godt du har det!

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...