bucketofcack Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hei! Jeg er helt grønn på digitalt bakkenett, flatskjermer og programkort.. Sorry. Jeg er på utikk etter en dekoder som skal fungere med Canal Digital kabel-tv. Planen er å kjøpe flatskjerm til xbox'en, men også se HD-sendinger på tv. Siden jeg bor i borettslag og allerede betaler for kabel-tv gjennom CD,ønsker jeg å fortsette slik. Jeg ringte CD i dag og hørte hva det ville koste, enten 2000 for vanlig dekoder, eller 3000 for dekoder med harddisk. Jævli dyrt spør du meg. Min mor har slik dekoder og den er helt sykt treg og dårlig. Så 2 spørsmål: 1. Har man andre alternativer enn CD's egne dekodere? Går det an å kjøpe de brukt? 2. Om jeg kjøper flatskjerm med innebygd dekoder, vil jeg da slippe å kjøpe dekoder og kun kjøpe sånn kort? Og et annet spørsmål; Jeg betaler ikke lisens da leiligheten eies av moren til samboeren min. Man kan ha 2 tver pr lisens som jeg har forstått. Vil et abonnement for programkort gjøre at jeg får lisensfaktura? Knaillbra med svar! Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Kjøper du en tv med innebygd digital dekoder som er godkjent for Canal Digitals kabel-nett, trenger du bare en CAM og et programkort. Sjekk denne siden for mer info og en liste over godkjente TVer. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 2. Om jeg kjøper flatskjerm med innebygd dekoder, vil jeg da slippe å kjøpe dekoder og kun kjøpe sånn kort? Ja dersom du kjøper en TV som er godkjent. Du kan da kjøpe en Canal Digital godkjent kortleser som CD leverer smartkort til. Liste over godkjente TV'er finnes på: http://www.canaldigital.no/Kundeservice/Ka.../Fakto-om-IDTV/ Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Takk for svar! Jeg trodde det bare var å stappe kortet inn i tv'en, og ikke ha en kortleser liggende ved sia, eller missforstår jeg? Fint å se at flere tver jeg har i kikkerten er på den listen. Hva med punkt 2? Hvilke typer dekodere kan jeg lete etter? Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Takk for svar! Jeg trodde det bare var å stappe kortet inn i tv'en, og ikke ha en kortleser liggende ved sia, eller missforstår jeg? Fint å se at flere tver jeg har i kikkerten er på den listen. Hva med punkt 2? Hvilke typer dekodere kan jeg lete etter? Nei ingen TV'er har kortleser. TV'ene har bare et "hull" hvor man kan dytte inn en kortleser. Dette heter "common interface" og kortleserene kalles for "common interface access module (CAM)". Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Mitt borettslag har avtale om leveranse av bredbånd i tillegg til den vanlige TV-avtalen og jeg kan kjøpe den vanlige HD-dekoderen 104C for kr. 695,- + kortavgift på kr. 299,- pr. år. Godkjent CI-modul (Conax CAM) koster kr. 800-1000,- avhengig av utsalgssted. I tillegg kommer samme kortavgift på kr. 299,- pr. år. Bruker selv en slik i ett ikke godkjent TV uten problemer. Mer om IDTV her: http://www.canaldigital.no/TV/kabel-tv/Tem.../Dette-er-IDTV/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå