Gå til innhold

BK: desert waves


dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker motivet og komposisjonen er bra!

 

Men som på veldig mange av bildene dine savner jeg helt klart bedre lys. Her er den åpenbare "feilen" den ujevne blåtonen i himmelen. Har du brukt polariseringsfilter? I så fall burde du være klar over at denne ujevnheten fort oppstår når du bruker vidvinkel.

 

Liker forsåvidt at det sterke sollyset gir kule skygger i sanden. Det hjelper med å fremheve mønsteret. Men når det er så sterk sol er det gjerne ikke fullt så bra himmel, og det er nettopp det som gjør at dette bildet ikke blir av det store. Mulig du kan klare å shoppe inn en jevn fin blåfarge over hele himmelen. Det kan kanskje hjelpe.

 

Men som sagt har du gjort mye riktig, men et par grunnleggende feil som gjør at dette bildet ikke blir noe særlig mer enn middels. :)

Lenke til kommentar
Jeg liker motivet og komposisjonen er bra!

 

Men som på veldig mange av bildene dine savner jeg helt klart bedre lys. Her er den åpenbare "feilen" den ujevne blåtonen i himmelen. Har du brukt polariseringsfilter? I så fall burde du være klar over at denne ujevnheten fort oppstår når du bruker vidvinkel.

 

Liker forsåvidt at det sterke sollyset gir kule skygger i sanden. Det hjelper med å fremheve mønsteret. Men når det er så sterk sol er det gjerne ikke fullt så bra himmel, og det er nettopp det som gjør at dette bildet ikke blir av det store. Mulig du kan klare å shoppe inn en jevn fin blåfarge over hele himmelen. Det kan kanskje hjelpe.

 

Men som sagt har du gjort mye riktig, men et par grunnleggende feil som gjør at dette bildet ikke blir noe særlig mer enn middels. :)

 

Det var ikke sterk sol, solen lå meget lavt på horisonten, derved ble det slik skygger. Skjønner litt greia med himmelen, men er veldig vanskelig å unngå hvis man bruker vidvinkel. Brukte filter ja, for å øke blåfargen på himmelen.Er vell bort i mot umulig å få jevn blå farge over himmelen, hvis sola ligger 90 grader i forhold til kameraet..uansett om man bruker filter eller ikke:)(eller et nd filter kunne kanskje løst problemet?)

 

Du vet vell kanskje at polariseringsfiltere har størst effekt når solen står i 90 grader i forhold til linsa? Kunne jo prøvd en annen vinkel,men da hadde jeg ikke fått det skygge spillet ;)

 

min konklusjon er at den eneste "feilen" med disse bildene, er at himmelen er kanskje litt for lys til høyre, men det er en "feil" som jeg ikke kunne ha kontroll over.. Kunne vell kanskje tatt bilde på høykant derimot, men da hadde det hele blitt veldig smalt tror jeg

 

 

Men takker for inspill

 

her er en link til et komplett galleri fra turen; hvis noen er interessert i å se:)(må klikke to ganger for å se bildene store). Lurer på om bildene har for mye farger, først og fremst!?

 

http://photo.net/photodb/folder?folder_id=952838

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Fullt klar over at polariseringfilter har variende effekt i forhold til vinkel til solen, ja. Et ND-filter hadde vel gjort pent lite, men et GND-filter kunne muligens gjort jobben lettere.

 

Selvfølgelig har du ikke kontroll over sola og himmelen, men du har selv full kontroll over at du valgte å ta bildet på den måten. Jeg mener at det var "feil" å ta bildet på denne måten ettersom himmelen kom til å bli ujven. Det er vel ikke naturen sin feil at du valgte å ta bildet der og da og poste det for kritikk?

 

Det er din jobb som fotograf å utnytte forholdene du har best mulig. Hvis lyset ikke er tilstrekkelig for å få et blinkskudd, vel da får du rett og slett vente på et bedre lys eller prøve igjen en annen dag.

 

Synes det blir litt feil å si at det er naturens feil at bildet ikke ble perfekt, for den er du selv ansvarlig for å utnytte på best mulig måte.

 

 

Tok en titt gjennom hele galleriet ditt fra turen og har sett på noen av de andre BK-trådene. Du gjør veldig mye bra, men føler det ofte er et eller annet som gjør at bildene ikke blir av det store. Det er dessverre flere av bildene som lider av samme problem med polafilter, og det er utrolig synd synes jeg. Men det er tydelig at du har sans for motiver og komposisjon, men jeg tror du har litt å hente på det rent tekniske. Det tror jeg du skal klare å få orden i uten for mye jobb! :thumbup:

 

Forøvrig synes jeg dette var veldig bra. Skarpt og fint!

 

10576115-lg.jpg

Lenke til kommentar
Fullt klar over at polariseringfilter har variende effekt i forhold til vinkel til solen, ja. Et ND-filter hadde vel gjort pent lite, men et GND-filter kunne muligens gjort jobben lettere.

 

Selvfølgelig har du ikke kontroll over sola og himmelen, men du har selv full kontroll over at du valgte å ta bildet på den måten. Jeg mener at det var "feil" å ta bildet på denne måten ettersom himmelen kom til å bli ujven. Det er vel ikke naturen sin feil at du valgte å ta bildet der og da og poste det for kritikk?

 

Det er din jobb som fotograf å utnytte forholdene du har best mulig. Hvis lyset ikke er tilstrekkelig for å få et blinkskudd, vel da får du rett og slett vente på et bedre lys eller prøve igjen en annen dag.

 

Synes det blir litt feil å si at det er naturens feil at bildet ikke ble perfekt, for den er du selv ansvarlig for å utnytte på best mulig måte.

 

 

Tok en titt gjennom hele galleriet ditt fra turen og har sett på noen av de andre BK-trådene. Du gjør veldig mye bra, men føler det ofte er et eller annet som gjør at bildene ikke blir av det store. Det er dessverre flere av bildene som lider av samme problem med polafilter, og det er utrolig synd synes jeg. Men det er tydelig at du har sans for motiver og komposisjon, men jeg tror du har litt å hente på det rent tekniske. Det tror jeg du skal klare å få orden i uten for mye jobb! :thumbup:

 

Forøvrig synes jeg dette var veldig bra. Skarpt og fint!

 

10576115-lg.jpg

 

 

Ok, takk for at du tokk en titt gjennom galleriet, men hva mener du mangler på det tekniske?(hvis du ser borti ifra det med ujevn himmel, noe som jeg personlig ikke syntes er så en veldig stor "feil", men det er en annen sak).

 

Føler selv at bildene har fin fargemetning,har greit med kontraster og er skarpe,så hva mangler på det teknsike? Jeg har derimot ikke kalibrert skjermen min sikkelig, så er litt redd for at bildene vises litt anndeledes på en sikkelig kalibrert skjerm!?

 

PS, jeg mente seff GND filter:)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Føler at du litt for ofte har litt for mye fargemetning i bildene dine. Men det er min personlige smak da. Men tror ikke kalibrering gjør kjempestor forskjell på hvordan det ser ut.

 

Et problem som du/kameraet/objektivet sliter litt med er fortegning. Som du kanskje ser er horisonten veldig buet på de fleste seascapesene dine. Den effekten er jeg dessverre ikke kjempefan av, og det kan du klare å fikse til en viss grad i Photoshop.

 

Har du fortsatt ikke skaffet deg speilrefleks forresten?

Lenke til kommentar
Føler at du litt for ofte har litt for mye fargemetning i bildene dine. Men det er min personlige smak da. Men tror ikke kalibrering gjør kjempestor forskjell på hvordan det ser ut.

 

Et problem som du/kameraet/objektivet sliter litt med er fortegning. Som du kanskje ser er horisonten veldig buet på de fleste seascapesene dine. Den effekten er jeg dessverre ikke kjempefan av, og det kan du klare å fikse til en viss grad i Photoshop.

 

Har du fortsatt ikke skaffet deg speilrefleks forresten?

 

ja, jeg gikk igjennom alle bildene mine på nytt, siden jeg selv også skjønte at det var litt for mye farger. Omtrent alle bildene nå har en vibrance på ca 20 og fargemetning på 10(lightroom 2), men varier seff litt etter åssen type bilde det er:)

 

Skulle ikke tro at dette var for mye farger,men kanskje jeg burde gå enda lavere på farge behandlingen? Hvor mye vibrance og metning tilføerer du bildene dine forresten? Uansett,på min skjerm så ser det bra ut, men har merket at fargene kanskje blir litt sterke på en god stasjonær skjerm.Håper dette vill være bedre nå etter at jeg har nedsatt fargene på bildene!? Er det fortsatt for sterke farger på din skjerm? Regner med at du sitter ved en god skjerm?

 

Skjønner godt det du mener med bue på horisonten, hater det selv ofte, men er nok utstyret som har skylden i det ja. Bruker nemlig fortsatt et fujifilm s6500fd og raw filene krever mye etterbehandling. Åssen fikser man buet horisont forresten(i lightroom 2)? Har prøvd å sjekke det ut, men fant lissom ikke helt ut av det:)

 

Men uansett, siden du sitter med en god kalibrert skjerm, så hadde jeg vært ekstremt takknemlig hvis du gadd å behandle en raw fil, slik at jeg kan sammenligne?:)

Lenke til kommentar

Vel, jeg sitter ikke på en kjempegod skjerm, men jeg sitter i hvertfall på en skjerm som skal være riktig kalibrert. Gjort seneste i dag faktisk. Så send gjerne over en RAW-fil, så kan jeg se litt på det.

 

Du får ikke fikset fortegning i LR2 dessverre. Da må du nok inn i PS.

 

Filter -> Distort -> Lens Correction.

 

Hvor mye saturation og vibrance jeg bruker har jeg egentlig null peiling på, da dette varier fra bilde til bilde. Men kjenner til forskjellen mellom vibrance og saturation, ikke sant?

Lenke til kommentar

Vel, jeg sitter ikke på en kjempegod skjerm, men jeg sitter i hvertfall på en skjerm som skal være riktig kalibrert. Gjort seneste i dag faktisk. Så send gjerne over en RAW-fil, så kan jeg se litt på det.

 

Du får ikke fikset fortegning i LR2 dessverre. Da må du nok inn i PS.

 

Filter -> Distort -> Lens Correction.

 

Hvor mye saturation og vibrance jeg bruker har jeg egentlig null peiling på, da dette varier fra bilde til bilde. Men kjenner til forskjellen mellom vibrance og saturation, ikke sant?

[/quote

 

lest om forskjellen nå, siden du spurte. Vibrance gir mer farger til områder av bilde som fra føra ikke har så mye farger, korrekt? Da blir det vel mer riktig å øke mer vibrance en metning, i de fleste tilfeller(snakker om landskaps bilder)?

 

skal poste en raw fil her litt senere, så kan du jo behandle filen slik at jeg kan sammenligne, som sagt:) Tror skjermen min er ganske korrekt, men er jo seff en sjanse for at den har litt blasse farger

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...