Gå til innhold

Spørsmål om Kapaks / flytting av ADSL


Anbefalte innlegg

Hei. Flytter til ny leilighet snart, og har meldt flyttinga til NextGenTel.

 

Av ren nysgjerrighet søkte jeg på adressen, og fant ut at jeg er ca 600 meter (woho!) fra sentralen, noe som betyr at jeg mest sannsynlig får bedre hastighet der enn det jeg har nå.

 

Men når jeg søker, står det følgende:

 

Linje etter ADSL med eksisterende port, ...adresse

Ny linje, ...adresse

 

Hva menes med Linje etter ADSL med eksisterende port? Vil det by på problemer med flytting av ADSL?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk bekreftet innstallasjonsdato fra NGT på mail i går.

 

Årsaken til at montør må hjem til deg er at han må forsikre seg om at linjen mellom din bolig og telefonsentralen virker som den skal. Dette er nødvendig uavhengig av om det tidligere har vært installert bredbånd i boligen, ettersom bredbåndslinjer blir stengt ved oppsigelse.

 

Er det fakta at bredbåndslinjer blir stengt ved oppsigelse? Jeg regner med det er porten i sentralen de mener, og da stemmer det jo ikke med LINJE ETTER på Kapaks.

Lenke til kommentar

Betyr vel at Jara har så mange porter tilgjengelige på DSLAM og derfor ikke har giddet å skremme ut noen for å fjerne den.

 

Men dette gjelder kun JARAs DSLAM så vidt meg bekjent - regner med NGT har egen DSLAM på sentralen du flytter til - og da må de skremme ut en montør til sentralen likevel, og følgelig må'n hjem til deg og sjekke andre enden.

 

Det at Jara har mange ledige porter kan jo ha sammenheng med at NGT også er der :devil:

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis.

På et 2+ kort er det 48 porter, nokk så normalt for en ISP å ha 2-3 kort i en DSLAM, eller mer.

Pga portytte og div andre formål.

 

FYI, JARA eier ingen DSLAM.

JARA jobber under Telenor Networks Holding AS, som eies igjen av Telenor Broadcast Holding AS, som eier DSLAM blokkene/kortene.

 

JARA FHS feilmottak tar imot henvendelser fra wholesale kunder, og ruter oppdrag til entreprenører.

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis.

På et 2+ kort er det 48 porter, nokk så normalt for en ISP å ha 2-3 kort i en DSLAM, eller mer.

Pga portytte og div andre formål.

 

FYI, JARA eier ingen DSLAM.

JARA jobber under Telenor Networks Holding AS, som eies igjen av Telenor Broadcast Holding AS, som eier DSLAM blokkene/kortene.

 

JARA FHS feilmottak tar imot henvendelser fra wholesale kunder, og ruter oppdrag til entreprenører.

 

Kommer også helt ann på hvilken dslam det er snakk om.

Dog så har leftbrain et poeng her, sansynligvis så må NGT koble opp på eget utstyr så er nok riktig det de sier.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke det, men en god nettleverandør skal da la kundene få flytte nettet kostnadsfritt? :)

 

Hadde bare entreprenørene vært gratis så kunne det kanskje vært en realitet.

 

 

Er det fakta at bredbåndslinjer blir stengt ved oppsigelse? Jeg regner med det er porten i sentralen de mener, og da stemmer det jo ikke med LINJE ETTER på Kapaks.

 

Portene blir vanligvis stengt, og hvorfor stemmer ikke dette overens?

 

Betyr vel at Jara har så mange porter tilgjengelige på DSLAM og derfor ikke har giddet å skremme ut noen for å fjerne den.

 

Men dette gjelder kun JARAs DSLAM så vidt meg bekjent - regner med NGT har egen DSLAM på sentralen du flytter til - og da må de skremme ut en montør til sentralen likevel, og følgelig må'n hjem til deg og sjekke andre enden.

 

Det at Jara har mange ledige porter kan jo ha sammenheng med at NGT også er der :devil:

 

Er nok det som er tilfelle ja..

 

FYI, JARA eier ingen DSLAM.

JARA jobber under Telenor Networks Holding AS, som eies igjen av Telenor Broadcast Holding AS, som eier DSLAM blokkene/kortene.

 

TTS eier alle DSLAM blokkene/kortene, bortsett fra det var du ikke langt unna.

Lenke til kommentar

Telenor Broadcast er overhode ikke inne i bilde her... de driver med satelittvirksomhet, og meg bekjent så er ikke ADSL-teknologien basert på satelitter.

 

Hvis du hadde brukt en leverandør som bruker TELENORs utstyr i sentralen, så hadde du ikke trengt montør. Du hadde heller ikke trengt montør hjem til deg om Nextgentel hadde sjekka kapaks når de skrev bestillingen din...

 

En annen teori er at når du bestilte flytting hos nextgentel, hadde ikke oppsigelsen av tidligere huseiers ADSL blitt registrert, Så nextgentel har bestilt en helt ny linje og du må dermed være hjemme og vente på montør.

 

Hvis du skal ha nextgentel, og de har eget utstyr i sentralen, så må uansett en montør ut for å kople om der, men om de hadde sett den oppsagte linja ved bestilling, så hadde montøren stoppet i sentralen,, og ikke kommet hjem til deg.

 

Er selv montør og pleier å sjekke mot kapaks ved de fleste utreiser. Jeg ser ofte at det på installasjonsdato ligger linje etter som har kommet etter at ny ordre er skrevet, og da pleier jeg å løse det ved å ringe kunde dagen i forveien, be han kople til modem, bruke linja som nylig er oppsagt, og hvis jeg å ha koplet i sentralen ser kontakt med modem, avslutter jeg saken.

Lenke til kommentar
Telenor Broadcast er overhode ikke inne i bilde her... de driver med satelittvirksomhet, og meg bekjent så er ikke ADSL-teknologien basert på satelitter.

 

Hvis du hadde brukt en leverandør som bruker TELENORs utstyr i sentralen, så hadde du ikke trengt montør. Du hadde heller ikke trengt montør hjem til deg om Nextgentel hadde sjekka kapaks når de skrev bestillingen din...

 

En annen teori er at når du bestilte flytting hos nextgentel, hadde ikke oppsigelsen av tidligere huseiers ADSL blitt registrert, Så nextgentel har bestilt en helt ny linje og du må dermed være hjemme og vente på montør.

 

Hvis du skal ha nextgentel, og de har eget utstyr i sentralen, så må uansett en montør ut for å kople om der, men om de hadde sett den oppsagte linja ved bestilling, så hadde montøren stoppet i sentralen,, og ikke kommet hjem til deg.

 

Er selv montør og pleier å sjekke mot kapaks ved de fleste utreiser. Jeg ser ofte at det på installasjonsdato ligger linje etter som har kommet etter at ny ordre er skrevet, og da pleier jeg å løse det ved å ringe kunde dagen i forveien, be han kople til modem, bruke linja som nylig er oppsagt, og hvis jeg å ha koplet i sentralen ser kontakt med modem, avslutter jeg saken.

 

Men montørselskapene tar fortsatt like godt betalt.

Uansett så vil de fleste oppleve at NGT har eget utstyr i sentralene, dette er dog meget bra da de stort sett kan levere raskere linjer enn Telenor når dette er tilfellet.

Lenke til kommentar

Takk for oppklaring, ble noe klokere.

 

Montøren var her i dag, og linja ble kobla opp uten problem. Ser forøvrig ikke hvorfor montøren skulle hjem til meg, da linja kom opp 10 minutter før montøren var her.

 

Montøren hadde også selvfølgelig satt meg på feil hastighetprofil, men fiksa dette ved å snakke med NGT.

Lenke til kommentar
Telenor Broadcast er overhode ikke inne i bilde her... de driver med satelittvirksomhet, og meg bekjent så er ikke ADSL-teknologien basert på satelitter.

 

Hvis du hadde brukt en leverandør som bruker TELENORs utstyr i sentralen, så hadde du ikke trengt montør. Du hadde heller ikke trengt montør hjem til deg om Nextgentel hadde sjekka kapaks når de skrev bestillingen din...

 

En annen teori er at når du bestilte flytting hos nextgentel, hadde ikke oppsigelsen av tidligere huseiers ADSL blitt registrert, Så nextgentel har bestilt en helt ny linje og du må dermed være hjemme og vente på montør.

 

Hvis du skal ha nextgentel, og de har eget utstyr i sentralen, så må uansett en montør ut for å kople om der, men om de hadde sett den oppsagte linja ved bestilling, så hadde montøren stoppet i sentralen,, og ikke kommet hjem til deg.

 

Er selv montør og pleier å sjekke mot kapaks ved de fleste utreiser. Jeg ser ofte at det på installasjonsdato ligger linje etter som har kommet etter at ny ordre er skrevet, og da pleier jeg å løse det ved å ringe kunde dagen i forveien, be han kople til modem, bruke linja som nylig er oppsagt, og hvis jeg å ha koplet i sentralen ser kontakt med modem, avslutter jeg saken.

 

Men montørselskapene tar fortsatt like godt betalt.

Uansett så vil de fleste oppleve at NGT har eget utstyr i sentralene, dette er dog meget bra da de stort sett kan levere raskere linjer enn Telenor når dette er tilfellet.

 

Vi gjør jo mer forarbeid på ordre som kommer som hjemmebesøk enn ved kun kopling i sentral, som å ringe kunde dagen i forveien. Jeg bruker jo noe tid på å søke opp kunden i kapaks, samt linjeføring må også endres i forhold til det som er oppgitt på ordre. Alt dette er noe entreprenørselskapet gjør selv, da telenor aksessleveranse selv ikke ønsker å gjøre slikt.

 

Men kunden slipper å komme hjem, og i mitt hode så er det en bedre løsning for kunden når det er mulig. Men kunne kanskje vært et produkt liknende LV05... slik at vi kunne gjøre om fra LV02 til LV01+LV0X

 

Montøren hadde også selvfølgelig satt meg på feil hastighetprofil, men fiksa dette ved å snakke med NGT.

 

Montøren setter normalt ikke hastighetsprofilen, så sant bestilt hastighet er mulig. Det er det ISPen som gjør. Vi ber i enkelte tilfeller derimot ISPen om å sette ned hastigheten når bestilt hastighet ikke er mulig.

Lenke til kommentar
Montøren setter normalt ikke hastighetsprofilen, så sant bestilt hastighet er mulig. Det er det ISPen som gjør. Vi ber i enkelte tilfeller derimot ISPen om å sette ned hastigheten når bestilt hastighet ikke er mulig.

 

Vet montøren fiksa hastigheten på den gamle adressen min, da han var villig til å prøve en ganske høy hastighet. Det førte til at linjen ble litt ustabil, og da satt NGT den ned til normalen.

 

Ser nå at jeg ligger på 19999/1214, som er ganske bra med tanke på linjelengde. 607 meter fra sentralen, og 0,6 kabel. Er det teknisk mulig å få høyere enn det på ADSL2+?

 

Dette ble litt OT, men spør her likevel.

Lenke til kommentar

Wikipedia says:

ADSL2+ extends the capability of basic ADSL by doubling the number of downstream bits. The data rates can be as high as 24 Mbit/s downstream and up to 3.5 Mbit/s upstream depending on the distance from the DSLAM to the customer's home.

 

Eg veit om folk som har vore oppe i 21 Mb/s ned med NGT. Du kan jo ringe og høyre om dei kan prøve noko høgare. :)

Lenke til kommentar
Montøren setter normalt ikke hastighetsprofilen, så sant bestilt hastighet er mulig. Det er det ISPen som gjør. Vi ber i enkelte tilfeller derimot ISPen om å sette ned hastigheten når bestilt hastighet ikke er mulig.

 

Vet montøren fiksa hastigheten på den gamle adressen min, da han var villig til å prøve en ganske høy hastighet. Det førte til at linjen ble litt ustabil, og da satt NGT den ned til normalen.

 

Ser nå at jeg ligger på 19999/1214, som er ganske bra med tanke på linjelengde. 607 meter fra sentralen, og 0,6 kabel. Er det teknisk mulig å få høyere enn det på ADSL2+?

 

Dette ble litt OT, men spør her likevel.

 

Teknisksett så er det mulig, men tviler på at du vil merke noe forskjell.

Har du forresten sjekket om du kan få VDSL2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...