Grieg Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hallo, mennesker. Finner meg selv i et situasjon der jeg er på jakt etter etpar like kameraer med noen nødvendige egenskaper. Prosjektet går ut på å fange bilder av diverse lysfenomener, likt lyn, først og fremst om natten. Disse kameraene vil da bli plassert på en umannet utpost med annet nødvendig utstyr Egenskapene disse kameraene trenger er da som følger: 1. Evnen til å ta bilder med en lang eksponeringstid (10 sek ++). Dette senker, hvis ikke eliminerer nødvendigheten for høy lyssensitivitet. 2. Muligheten for tilkobling til datamaskin, slik at det kan fikses automatisk overføring av bilder for behandling. Direkte ekstern kontroll hadde vært optimalt. Ser at muligheten for lang eksponering lett finnes i SLR kameraer, men da disse skal kjøres året rundt, kan det være litt upraktisk med kameraer som har fysiske deler i sving. Industrielle kameraer til f.eks overvåkning har nettverksegenskaper, men har ikke funnet noen med eksponeringen som kreves. Så hvis det er noen som har tips og/eller info om dette, mottas det med stor takk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 De aller fleste kameraer har jo noen fysiske deler i sving, men Olympus EP-1 eller Panasonic G-1/GF-1/GH-1 burde være kurant til dette formålet. Vet ikke hvordan disse er å styre eksternt, men jeg vil tro det burde være gjennomførbart. Du får også nokså lyssterk optikk til disse, f.eks. 20mm f/1.7 som burde bidra godt i forhold til eksponeringen. Da får du kameraer som yter godt både på høy ISO, støtter lang lukkertid og har skikkelig blenderåpning, samt at du i hvert fall slipper speil som må flyttes på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå