toretang5 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Vi har 3 unger som er syke kontinuerlig. Stort sett luftveisproblemer: småbarnsastma, bronkitt etc. Da huset er bygget på fjell, tenkte vi at vi fikk sjekk radon. Fikk svaret i dag..... Jada; nok radon å ta av :( 205 i stuen i 1. etasje 100 var grensen for tiltak, og 200 en slags maksverdi. Har ikke skrivet foran meg nå, men i 2. etasje - på et av ungenes soverom - var det 85, eller rett over 100. Noen andre her som har målt? Hva var deres verdier, og hva har det dere har gjort av tiltak kostet? Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hei, vi bodde før i en liten leilighet i nederste etasjen i en blokk. Her målte de ikke mindre enn 2260 Bq/m3 for et drøyt år siden. Foreningen borret 3 store hull i en lufteluke på ytterveggen, noe som senket verdien til rundt 400 Bq/m3. Problemet med dette var bare det at det ikke lenger går an å stenge den kalde luften ute, så når gradestokken kryper ned mot -10 og kaldere blir det rimelig kjølig inne i stua. Kan ikke si vi fikk noen fysiske skavanker av dette radonet, men det er nok ikke noe jeg ville utsatt ungene mine for. Kan ikke si jeg synes deres verdi på 200 var så alvorlig høyt (om vi snakker samme måleenhet vel og merke), men skjønner godt at det ikke er noe ålreit å bo i et hus som ligger over den anbefalte maksverdien av radon. Kjenner noen som fikk montert vifter i kjelleren som skulle suge ut radongassen, og dette var vel en forholdsvis billig løsning. Men om den er aktuell for dere er det jo vanskelig å svare på. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Hei, vi bodde før i en liten leilighet i nederste etasjen i en blokk. Her målte de ikke mindre enn 2260 Bq/m3 for et drøyt år siden. Foreningen borret 3 store hull i en lufteluke på ytterveggen, noe som senket verdien til rundt 400 Bq/m3. Problemet med dette var bare det at det ikke lenger går an å stenge den kalde luften ute, så når gradestokken kryper ned mot -10 og kaldere blir det rimelig kjølig inne i stua. Kan ikke si vi fikk noen fysiske skavanker av dette radonet, men det er nok ikke noe jeg ville utsatt ungene mine for. Kan ikke si jeg synes deres verdi på 200 var så alvorlig høyt (om vi snakker samme måleenhet vel og merke), men skjønner godt at det ikke er noe ålreit å bo i et hus som ligger over den anbefalte maksverdien av radon. Kjenner noen som fikk montert vifter i kjelleren som skulle suge ut radongassen, og dette var vel en forholdsvis billig løsning. Men om den er aktuell for dere er det jo vanskelig å svare på. Takk for svar. Nei, da virker jo vår verdi på 200 ikke så høyt. 2260 var jo særdeles mye i forhold til det. Jeg forholdt meg bare til hva som sto på det skrivet, og da brukte de 200 som en "maksiumsgrenseverdi" Hmm. En vifte kunne jo vært ideelt. Jeg så innledningsvis for meg kostnader i hundretusenkroners klassen (rive opp gulv etc). Skal sjekke dette litt nærmere. Takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 "Tiltaksløsninger må tilpasses hver bygning. Allikevel har erfaring vist at moderat forhøyede radonnivåer kan ofte forebygges ved relativt enkle tiltak. I bygninger der radonkonsentrasjon er mellom 200 og 400 Bq/m3 kan boligeieren forsøke å redusere radonnivået med noen enkle tiltak: 1. Innvendig tetting av luftlekkasjer i gulv og grunnmur og rundt rør og kabelgjennomføringer. 2. Forbedring av ventilasjon av inneluften på en riktig måte vil også kunne hjelpe til å redusere radonnivået." http://www.radonlab.no/FAQ.htm#Hvilke_rado...%B8r_jeg_foreta les også om forebygging (bl.a. radonsperre) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå