Gå til innhold

Lynsesongen er igang, UPS eller billig overspennningsvern?

Anbefalte innlegg

Ifølge værmeldinga er lynsesongen igang, og behovet for overspenningsvern (OSV) er tilbake igjen. Denne tråden tok dette opp i fjor, og er rådet fortsatt en dyr ups?

Er det noen som har negative erfaringer ang de små OSVene? Eller fungerer de like greit som UPS? Oppetiden er ikke så viktig, bare jeg slipper ødelagte komponenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gitt min kommentar jeg, vil bare si at hvis du virkelig gjør dette skikkelig, legger du inn overspenningsvern sammen med autmatsikringene, det finnes kombinerte sikringer/spenningsvern som ikke er så dyre (1100,- +). Men da må en eletriker gjøre jobben, ellers er det ulovlig. Poenget er at da er hele kursen dekket av vernet (alle stikkontakter osv).

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke utifra egne erfaringer, go det er sikkert andre som har bedre in-depth kunskap om dette, men jeg har klart meg lenge med vanlig overspenningvern. Bare ikke kjøp de aller kjipeste, så skal du være nokså trygg for skader på PC'en. Selvfølgelig hindrer dette ikke maskinen fra å miste strømtilførsel, så du mister jo mulig data osv. likevel.

Et stort "men", er likevel at du bør se over hvordan tingene dine er koblet. Jeg mistet et modem-kort en fra et lynnedslag en gang. Jeg hadde overspenningsvern for PCen, men det hjalp jo ikke når lynet i dette tilfellet kom inn gjennom telefonlinjen. For oss med bredbånd er den meget vanskelig å sikre routere og splitter (for de som bruker det). Jeg har selv mistet både router og splitter i et lynnedslag. Heldigvis er Nextgentel grei på det, slik at du får gratis erstatning så lenge det ikke var direkte din feil (dvs. tukling inni routeren osv.).

UPS er for de fleste vanlige folk ikke aktuelt pga pris, billig-men-bra overspenningsvern er et MUST. Du får som regel igjen på forsikring om noe ryker, men det er surt å bruke tid og energi på å erstatte deler, feilsøke osv. Spesielt når en hel harddisk med masse viktig data blir svidd..

Thats my 2 cents ^_^

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er farlig å tenke sånn hehe... selv om jeg er enig i tanken ^_^ En av mine tidligere maskiner ble såpass skadet at den ikke ville starte i det hele tatt, og feilsøkingen min indikerte at så og si alle av delene var skadet eller helt ødelagt. Resultatet ble da at jeg fikk en sjekk gjort hos en PCbutikk, fikk en rapport med kvittering som sa at maskinen var totalskadet, og fikk da tilbake full (nypris!) tilbake på forsikringen.

Det var jo mye stress rundt dette, og jeg fikk bare reddet en av harddiskene mine's innhold, men ellers så kan du jo forestille deg hva full pris tilbake betyr når maskinen var litt over 1 år gammel heh ^_^ Det var ut og sette sammen ny snadder-pakke der ja...

Håper ikke jeg har inspirert noen som leser dette til å la maskinen få en "ulykke" under tordenværet som kommer...

-Stigma

Lenke til kommentar

I forhold til telefonlinje- har heldigvis ikke fått testet hvor bra det er, men Clas Ohlson selger løse overspenningsvern til telefonlinje. Tipper at hvis man kobler dette før alle duppeditter (adsl, splitter, ISDN osv.) så gir det noe mer beskyttelse enn ikke noe..

Tilkobingen er litt krøkkete, så vær forberedt på å mekke litt før du har koblet til dingsen.

Lenke til kommentar
nesten sånn at jeg "håper" at lynet slår ned i pc'en min :roll:

skjedde med en kompis i fjor, han har totalt konge-pc nå.. Jeg vet det blir feil å tenke sånn, men man kan jo "håpe" :lol::lol::lol:

Helt riktig - la lynet ta livet av pc'n. Så må du kjøpe ny. Den er my bedre enn den skiten du har nå. :p

Lenke til kommentar

Angående overspenningsvern så ligg unna de aller billigste. Jeg har ett, og vurderer seriøst UPS (delvis av andre grunner også, men likevel...). Det virker som regel hvis du rekker å slå av pc'en før det braker løs, men er du så uheldig at datadyret står på når den første smellen kommer så er nok sjansen for at det begynner å lukte svidd ganske stor. Det kostet iallfall meg en ny strømforsyning (men -heldigvis- ikke noe annet).

Lenke til kommentar
hvis du virkelig gjør dette skikkelig, legger du inn overspenningsvern sammen med autmatsikringene

Bor på studenthybel, så muligheten for det er ikke tilstede. Derfor trenger jeg noe mellom veggen og strømforsyninga..

Angående overspenningsvern så ligg unna de aller billigste. Jeg har ett, og vurderer seriøst UPS (delvis av andre grunner også, men likevel...). Det virker som regel hvis du rekker å slå av pc'en før det braker løs, men er du så uheldig at datadyret står på når den første smellen kommer så er nok sjansen for at det begynner å lukte svidd ganske stor.

Nettopp det jeg mener, er det noen som virkelig har opplevd at "det billige skvipet" ikke gjør jobben sin? Er på skolen det meste av dagen, og er avhengig av at maskina mi er på mtp mail, ssh osv. dersom det tilfeldigvis skulle komme et lyn så vil jeg være sikker på at maskina ikke svir seg..

Lenke til kommentar
i fjor så hadde jeg ingen ting av oversspennings vern foran pcen og den sto på mens det tordnet og lynet

den ble ikke skada den (kanskje jeg hadde flaks, da fattern mista to strøm ting)

Jeg mener personlig (ikke kommersielt), at for de av dere som har relativt nye PC`er / servere / skjermer og annet elektronisk utstyr til en allerede MEGET høy pris, og i tillegg har opptil flere HD`er fulle av dyrebar informasjon, så bør ikke anskaffelse av en "data-livsforsikring" til ca. 7000,- være allverden..... (ca. pris på en ONLINE UPS. For en line-interactive er prisen ca. 3500,-) !

For de som stort sett bare bruker maskinen sin til spill, surfing ol. så holder det i de fleste tilfeller med et enkelt overspennigsvern. Legg merke til ordene : de alle fleste tilfeller. Selv har jeg (naturlig nok) en online UPS hjemme, og koser meg med PC`en mens lynet herjer vilt ute. Den trygghetsfølelsen i seg selv er jo verdt pengene..... :wink:

Til slutt vil jeg bare få nevne en av de viktigste sakene å huske på ved kjøp av en UPS : VÆR 100 % SIKKER PÅ AT DU IKKE HAR KJØPT EN UPS SOM ER FOR LITEN, BARE FOR Å SPARE NOEN KRONER !!! Det som skjer da er nemlig at i det du "fyrer opp" utstyret hjemme, SÅ RYKER DEN !! Dermed har du kastet bort de tusenlappene, og må kjøpe ny.... :evil:

Lenke til kommentar

tja du kan jo altids selge leiligheten din.

flytte til skåne i sverige, hvor de boretts lagene har lyd avledere.

så sparer du mye penger :) plus billig røyk,alko,

og tja, andre goder :)

MR_T

hmm har på følelsen av denne blir ikke tatt seriøst

Lenke til kommentar
tja du kan jo altids  selge leiligheten din.  

flytte til skåne i sverige,  hvor de boretts lagene har lyd avledere.

så sparer du mye penger :) plus billig røyk,alko,  

og tja, andre goder :)  

MR_T

hmm  har på følelsen av denne blir ikke tatt seriøst

Mange fordeler med Sverige, men lynavleder eller ikke..... De har mere ustabilitet i strømnettet sitt der borte enn det vi har her, så en UPS er definitivt ikke noe du "slipper unna" selv om du flytter dit. :wink:

PS ! Kjenner en del folk fra Skåne som bor og jobber i Oslo nå, og det er nå det de sier i hvertfall....

Lenke til kommentar

Dersom du skal ha best mulig beskyttelse bør du ha overspennings vern i sikringskapet (grovvern) og et overspennings vern som du plugger i stikkontakten (finvern), bare husk at stikkontakten må være jordet eller så funker ikke vernet!

Lenke til kommentar

Før dere håper på å få igjen penger fra forsikringsselskapene etter at datamaskinen har blitt ødelagt av lyn, bør dere lese forskikringsvilkårene. Det er de selskapene som ikke gir full erstatning uten at en eller annen form for lynvern er installert. Mitt forsikringsselskap gir også avslag på forsikringen når jeg installerer et lynvern som de har godkjent først. Selv har jeg dette lynvernet : http://www.nd.no/nye_sider/lynvern_data_itx.html. Det beskytter både strøm og nettverksinntakene.

Lenke til kommentar

Mitt tips:

Jording, Jording, Jording, Jording, Jording, Jording, Jording, og litt meir jording.

Så eit grovvern i sikringskapet og eit finvern ved maskinen (og anna følsom el.nikk.)

Tlf. linja inn på huset sikrest med strømsikring (250mA) og overspenningsvern(tennspenning 420V)

Lenke til kommentar
Før dere håper på å få igjen penger fra forsikringsselskapene etter at datamaskinen har blitt ødelagt av lyn, bør dere lese forskikringsvilkårene. Det er de selskapene som ikke gir full erstatning uten at en eller annen form for lynvern er installert. Mitt forsikringsselskap gir også avslag på forsikringen når jeg installerer et lynvern som de har godkjent først. Selv har jeg dette lynvernet : http://www.nd.no/nye_sider/lynvern_data_itx.html. Det beskytter både strøm og nettverksinntakene.

Det har du helt rett i, men hittil har det stort sett kun vært bedrifter som ikke har fått dekket utgifter i forbindelse med skader på datautstyret sitt. De har da ikke fulgt vilkårene til selskapet de bruker. Det kommer helt klart frem i bla. Gjensidige og If... sine vilkår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...