Hawtz Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Hei, jeg har en oppgave jeg ikke fatter hvordan skal løses, men det har du vel allerede skjønt. Et plan går gjennom punktene A(2,3,-1), B(2,4,1) og C(3,2,-1) Finn likningen for planet. Jeg vet bare om en fremgangsmåte hvor man tar for seg normalvektoren på planet og et punkt i planet, og utleder funksjonen derifra. Her har jeg ingen normalvektor, og skjønner derfor ikke hvordan jeg skal gå frem. Er det meningen at jeg skal utifra punktene finne ut normalvektoren selv? Endret 25. januar 2010 av Hawtz Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) I staden for å skrive «(+ fem ord til for emnetittel)» kunne du jo skrive «finne likning for plan». Kan vere det finst andre måtar, men har du lært om kryssprodukt? Kryssproduktet av to vektorar vil stå normalt på begge vektorane, so om du tek kryssproduktet av t.d. AB og AC vil det verte ein normalvektor til planet. (Den står normalt på to vektorar som spenner ut eit plan, og står då normalt på planet.) Red.: To små omformuleringar. Endret 25. januar 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Hei. Takk for svaret, da vet jeg hva jeg skal gjøre. Vi har lært om kryssproduktet, men det er en stund siden, så jeg så ikke at jeg kunne bruke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå