Gå til innhold

Ferien går til Tyrkia. Noe vi burde vite?

Rune-B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tar sommerferien i Tyrkia, like ved Alanya. Er det noe spes en bør være oppmerksom på ved besøk i dette landet/område? Spesielle ting som er billig? Noe en må styre unna???

Drikkevann er en sikker vinner har jeg lest.

Skal mest trolig til Alanya selv i sommer, og ble tipset om å holde meg milevis unna drikkevann - vertfall for barn.

Lenke til kommentar

Har vært to ganger i Tyrkia selv, én gang i Marmaris, en annen gang i Alanya. I juni reiser vi til Side. Personlig synes jeg egentlig ikke Tyrkia er noe verre eller bedre enn andre land. Kan være en del pågående selgere, men det er nå sånn man bare må finne seg i når det er en del av kulturen man reiser til. Og er man hyggelig og høflig så er det sjeldent dette er noe problem, eller; jeg har ikke sett på det som et problem. Man kan få mye oppmerksomhet om man er lys i håret, jeg har selv fått det, men ikke noe ekstremt for å si det slik (ikke noe verre enn å reise til Spania eller andre sør-eurpeiske land slik min erfaring tilsier).

Vær nøye med hygienen, spis godt stekt mat, ta gjerne reisevaksine og unngå for mange salater (har opplevd at et vennepar ble alvorlig syke og kom på akutten grunnet matforgiftning i Tyrkia). Drikk alltid vann fra flaske, og husk å alltid ha med nok av drikke. Tyrkia kan bli veldig varmt.

Enkelt og greit - bruk sunn fornuft, les gjennom en god reiseguide for å få med litt skikk og bruk, og reis med et åpent sinn. :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Hvordan er det med kriminalitet osv? Er det trygt å bevege seg ute? Eller bør en legge igjen det meste som feks kamera, lommebok(da tenker jeg fruen blir gretten :thumbup: )osv???

Hørt det er mye "kopi" klær der, holder dette en ok kvalitet??

Usikkert om vi kommer til å bevege oss noe særlig bort fra hotellet, men er greit å vite litt hva en evt kan forvente seg.

Takk for alle tips så langt.

Lenke til kommentar

Kopi'er av klær finner du overalt. ALLTID prut! Det er alltid dyrt i turistbutikker, men drar du lengre inn til fastlanded, så er det mye billigere. Men klærne er helt OK. Ikke noe spesielt.

Lommebok og slik kan du ha med deg, men pass alltid på :)

Lenke til kommentar

Butikkeiere der nede er ganske slitsomme. Skal dra deg inn overalt, men slik er det jo mange steder.

Ellers er det ikke noe spesielt tyveri der nede tror jeg. Faren min ble frastjålet en klokke på hotellrommet av vaskedamen,

men fikk erstatning av hotellet.

Ellers er det ikke bare kopi å finne der nede. Moren min kjøpte ett gull armbånd til ca

3000,- NOK der nede. Ble taksert til rundt 9000,- NOK i en gullsmedbutikk her i Norge. Det ble kjøpt i en butikk som så skikkelig ut, var vel midt i Side tror jeg.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar
Hvordan er det med kriminalitet osv? Er det trygt å bevege seg ute? Eller bør en legge igjen det meste som feks kamera, lommebok(da tenker jeg fruen blir gretten :thumbup: )osv???

Hørt det er mye "kopi" klær der, holder dette en ok kvalitet??

Usikkert om vi kommer til å bevege oss noe særlig bort fra hotellet, men er greit å vite litt hva en evt kan forvente seg.

Takk for alle tips så langt.

Merket ikke så mye til kriminaliteten der borte, men det har vel litt med hvordan man oppfører seg også. Og tar man sine forholdsregler burde det gå bra.

Ja, det er mye kopivarer der, så de ville jeg holdt meg mest mulig unna, mtp at de faktisk er ulovlige å importere.

Lenke til kommentar

Tyrkia er ganske greit når det kommer til kriminalitet, ivhertfall om man er turist. Det er mye mafia i landet, men mafien tjener godt på turister så de har ingen interesse av å skade eller forulempe turistene, tvert i mot. Mora mi bodde i Tyrkia en stund og hun ble stoppet på gata av noen som skulle ha pengboka hennes. Da kom det gående 2 store folk der han ene bare tok "raneren" med seg og han andre ba henne om unnskyldning og dro han også. Hun fikk da senere vite at det var mafiaen :p

Dog hun var også vitne til en skyteepisode på en resturang hvor noen fikk kneskålene sine ødelagt. Men, det er vistnok ikke så vanlig at slikt skjer i offentlighet.

Eller så er innpåslitende selgere litt plagsomt om man ikke har litt ryggrad og kan å si nei.

Var selv i Alanya for mange år siden, men nå er det blitt mye mer en turistby. Anbefaler og dra litt i utkantene og småbyene. Der er det mye roligere og mer gjestfritt. Dog, Alanya selv har jo en fin borg, og om man føler seg utforskende så husker jeg at jeg kom meg inn i noen grottesprekker langs fjellveggen som møter stranden. Om man kommer seg igjennom der (er bier der :p) så kommer man ut på andre siden til en liten skjult 10x10 meter strandflekk. Man kan også leie en slik "sykkelbåt" og dra dit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...