Kjetso Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hei folkens. Ser at det er en hovedanbefaling når det gjelder valg av nytt kamera. Nemlig "gå i butikken og velg det du liger beste å holde i og ta bilder med." Gikk og prøvde dette men fikk ikke den helt store aha-opplevelsen - og da er det vel bare å velge ett av dem. Men - her er en avveining. Mine preferanser: 1) ønsker bedre kvalitet på bilder enn fra mitt kompaktkamera Canon IXUS 870is - eller ungå de endel usakrpe bildene i hvertfall 2) et brukervennligkamera som det er enkelt å bli bedre med Så da er spørsmålet: gå for et billig, eller velge et litt dyrere. 1) NIKON D3000D med 18-105 VR objectiv til 4700,-, greit, billig og ok objektiv, Guide/opplæringsmeny men er kameraet godt nok? 2) NIKON D5000 og Canon 500D - forstår det er mye smakssak det går på - og prisen er noenlunde den samme 5-6000,- - men er det stor forskjell i brukervennlighet for en nybegynner? 3) Sony Alpha A550 - litt dyrere 6-7000,- og uten video - er den verdt det ift Canon og Nikon? Og - det ble sagt på en butikk at den hadde et menysystem som gjorde brukeren god - noen som kjenner til det? SÅ - går det an å si at et kamerea er betydelig mer brukervennlig - eller er de nokså like? PS: hvor dårlig er egentlig videofuksjonen i D5000 og 500D. det er vel ikke snakk om at det kan erstatte mitt nåværende dedikerte Sony vedeokamera? Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Jeg hadde nok satset på alterantiv 2. Videoen har forsåvidt bra kvalitet hvis du ser på ren bildekvalitet, men du får skjeve linjer hvis du panorerer (raskt) eller filmer noe som beveger seg hurtig. Du får ikke autofokus med video, og det er muligens den største svakheten. Edit: Både 500D og D5000 har styrker og svakheter. Jeg ville likestilt disse. Endret 25. januar 2010 av se# Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Et valg åtte tas - og det ble Canon EOS 500D. Blir sikkert førnøyd... ;-) Et valg åtte tas - og det ble Canon EOS 500D.Blir sikkert førnøyd... ;-) Lenke til kommentar
hubbix Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Du blir nok det jeg har også 500D og er meget fornøyd utenom jeg klarte å messe opp fokusglasset med qtip ..skal du rense kamera ikke gjør som meg uff er det mulig.. Blåsebelg = musthave da kan du rense kamera 100ganger daglig uten å ødelegge noe:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå