Gå til innhold

Problemer med harddiskkontroller og Hutil :/

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøre et program som skal teste HDD'n (Hutil) men jeg må vist skifte en harddiskkontroller til IDE modus. Jeg er praktisk talt helt noob så jeg forstår ikke egentlig hva det vil si :/

Det jeg lurer på er om det er noe jeg må gjøre først? Mister jeg data ved å skifte til IDE for eksempel?

Forresten, hva er best av IDE og "andre valg"?

Problemer med harddiskkontroller og Hutil :/

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må inn i BIOS.

Naviger deg til Main > Storage Configuration > Configure SATA as

Picture097.jpg

Her får du 3 valg , velg IDE og lagre med F10.

Tror ikke at du mister noe data. Jeg har aldri gjort det.

Har du W7 velger du AHCI når du bruker OS'et. Husk hva slags modus den står i når du entrer BIOS.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Kontrolleren var satt til IDE (så vidt jeg kunne se) :/ Så jeg prøvde å sette den til AHCI, selv om det ikke var det jeg skulle for å kjøre Hutil. Men da ville ikke maskinen starte. Windows prøvde noe automatisk reparasjon som ikke klarte å fikse problemet.

Noen som vet hva jeg må gjøre for å "få til" AHCI?

Og jeg lurer også på om noen kan hjelpe meg med Hutil. Jeg stilte tilbake til IDE og prøvde å boote fra cd'n, men jeg får bare en feilmelding. "out of memory error" eller noe slik. Hjelp?

Lenke til kommentar

Har bare vanlig HDD.

Litt OT kanskje men er slike SSD'er dyre? Og vist jeg hadde kjøpt en er det noe jeg må gjøre for å bruke den gamle HDD'n som "ren lagrings disk" eller er det bare å plugge i å installere windos på den nye?

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

De var dyre.

For litt over 1 år siden kostet Intel G1 nærmere 6000,-

Teknologien er "ganske ny" , og prisen har heldigvis gått den rette veien.

Den beste SSD'en på markedet Intel X25-M G2 koster ca 1700,-

Den er på bare 80GB.

Ikke la deg lure av det. 80 GB holder i massevis hvis du gjør ting på riktig måte.

____

Hvis du har installert partisjonert på harddisken din, er det bare å slette den partisjonen.Men du må først sjekke hva slags andre ting du har på den partisjonen, og evt. kopiere viktige data til andre partisjoner.

Har du derimot installert på hele disken , kan du ikke uten videre slette innholdet på den. Da vil du isåfall miste alt på disken, som musikk, bilder osv.

____

er det bare å plugge i å installere windos på den nye?

Ja, men jeg råder deg til å koble fra alle andre disker når du installerer.

Når installasjonen er fullført og Windows starter opp i SSD'en , er det på tide å koble til de andre diskene.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti dette programmet. Hva er det dette programmet gjør ?

PS. du har quotet alle mine innlegg i sin helhet, noe som er unødvendig.

Postene blir bare så fryktelig lange da.

Når du svarer :

pil1.png

:)

Endret av johome
Lenke til kommentar

Den første feilmeldingen er "Cant open CD driver". Antar "Out of memory" er en følgefeil.

Muligens den CDen ikke passer med din hardware. Prøv heller UBCD.

Og den quotingen er irriterende, ja. Man skal heller aldri quote bilder. Ser gjerne at du redigerer innleggene dine.

Lenke til kommentar

Er UBCD en annen "boot cd"? Grunnen til at jeg skal bruke Hutil er at supporten hos Multicon sa jeg burde gjøre det for å finne ut hva som er galt.

Litt OT, men det har seg nemlig slik at av og til vil ikke pc'n starte. Den stopper etter å ha telt RAM'en og funnet musen. Etter det skal den vanligvis "finne" eller liste opp harddisken (og dvd brenneren), å harddisk lampen står bare å lyser.

Men de gangene den klarer å starte hører jeg et klikk inne i pc'n etter noen sekunder etter jeg trykker på av/på knappen.

Lenke til kommentar

Ja, UBCD er en bootbar CD. Inneholder en haug med praktiske program for feilsøking og mye rart.

En defekt disk kan få BIOS til å stoppe, det har jeg sett flere ganger. Mulig BIOS sender kommando til disken som den ikke får svar på, og står da bare og venter. Den lampen skal lyse for hver kommando, og når kommando aldri avsluttes så lyser lampen konstant.

Takk for redigeringen. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...