morgan_kane Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hei, holder på med noen greier i biologi som jeg trur jeg kommer till å trenge å få hjelp herifra. Tingen er den at jeg har hatt et forsøk der jeg tester blodsukkeret før og etter trening i to dager, den ene dagen med frokost og den andre dagen uten frokost. mine verdier er som følger: Dag 1: frokost to skiver hjembakt brød med egg, 4.9mmol/l. etter trening, 6.2mmol/l. etter trening med lunch, to brødskiver med kjøttpåleggg 6.2mmol/l Dag 2: faste, 5,1mmol/l etter trening 6,0mmol/l og etter trening med to brødskiver med kjøttpålegg 5,1. hint hos læreren, levera og insuling. fatter ikke stort her. Lenke til kommentar
macciato Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hva er det du egentlig vil ha svar på? Hva som skjer i kroppen når BS stiger eller synker ved matinntak og trening? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Ja, må skjønne det for å kunne forklare det i en rapport. Problemet e at alle siden eg kommer inn på har skrevet det så generelt og bare forklarer symtomer på høyt og lavt blodsukker. Må liksom vite alle prosesser osv. Lenke til kommentar
macciato Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Åkei, håper jeg har skjønt hva du vil vite, så jeg sier litt om det som skjer ang. BS. BS = Glukosekonsentrasjonen i blodet ditt. De langerhanske øyene, som ligger i bukspyttkjertelen v/leveren er en gruppe celler som produserer hormoner. De skiller bla. ut insulin og glukagon. Det er disse to hormonene som er viktigst for å styre blodsukkernivået i kroppen din. Adrenalin kan i tillegg øke BS ved stress f.eks. Men, til insulin og glukagon. Høyt BS (hyperglykemi) stimulerer noe vi kaller betacellene i de Langerhanske øyene til å produsere insulin. Insulin er et protein. Altså, det er BS-verdien som stimulerer eller hemmer produksjon av insulin. Mye mat = mye insulin Insulinen binder seg til et reseptorprotein i cellemembranen, altså en celles skall. Insulinen reduserer BS ved å bidra til økt transport av glukose gjennom cellemembranen til alle kroppens celler. Glukosen går inn i f.eks. muskelceller og i fettceller hvor det lagres som overskuddsnæring. Får man for mye lagring kan man legge på seg eksempelvis. Altså, insulin fjerner en del glukose fra blodet, transporterer det inn i celler og BS synker. Lavt BS (hypoglykemi)stimulerer alfacellene i de langehanske øyene. Glukagon er også et protein. Glukagon sørger for stabilt BS ved å frigjøre opplagsnæring fra fettcellene eller muskelcellene slik at BS øker, som f.eks. ved faste. Uten glukagon kan det være meget farlig for cellene i kroppen når de trenger glukose, og de vil uten behandling, dø iløpet av kort tid. Det er helt livsnødvendig at begge hormonene skilles ut i kroppen, og at de fungerer som de skal. Diabetes er f.eks. manglende insulin, eller insulin som ikke virker som det skal. Det var det jeg kunne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå