Gå til innhold

Linux server, Nettverksdisker og hotswapping

slakkis

Anbefalte innlegg

God kveld godtfolk!

Jeg vurderer å oppgradere min (noe utrangerte) server.

Følgende HW som jeg har nå er:

Hovedkort : MSI KT6 DELTA-LSR Hovedkort Socket A

CPU : Athlon 64bit 2GHz

RAM : 2x1 GB GEIL PC3200

+ ymse IDE disker.

Jeg vurderer da å anskaffe 4stk SATA II disker og sette de opp i følgende hotswap system:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319943

Diskene skal da kobles på en kontroller som støtter SATA II, da hovedkortet ikke gjør dette, noe ala dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326140

Server OS blir siste stabile distro av Debian, filsystemet på diskene blir da høyst sannsyligvis EXT3 eller annen linux fs.

Har tenkt å sette opp SAMBA for å sette opp diskene tilgjengelig for nettverket mitt.

Jeg sitter igjen med to spørsmål som jeg har problemer med å finne svar på.

1: Hva må til for å få til hotswap støtte på SATA diskene, er dette avhengig av hvilke kontroller man kjører?

2: Har null peiling på samba og nettverks disker. Hvordan vil det fungere å få tilgang til disse nettverks diskene i windows? Bryr windows seg i det hele tatt at filsystemet er EXT3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Samba: maskinene som bruker Samba-servere bryr seg ikke om hvilket filsystem som er på selve Samba serveren.

Dersom du både bruker diskene på serveren lokalt (feks. laster ned filer vha. torrent eller lignende) og via nettet (Samba) så kan du oppleve tegnsettproblemer dersom den ikke er konfigurert rett. Det er eneste jeg kan komme på.

Lenke til kommentar

Hotswap skal være ganske rett-frem sålenge kontrolleren kjører i AHCI-modus.

Tegnsett-problemer med Samba har jeg ikke opplevd på noen år, så tror ikke dette skal være noe problem.

Som påpekt av tingo har ikke filsystem noe å si. Samba er faktisk på mange måter et eget filsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...