heh115 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hei. Jeg skal kjøpe meg en Savage men lurer på om jeg skal kjøpe med eller uten revers. Vil en uten revers gå raskere siden det er 3 trins girkasse? Vil en med revers gå i stykker raskere? Kom med argument for og imot. Mvh Hans Erik Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hei. Nei, bilen vil ikke gå raskere selvom du har revers fordi det blir 2 gir fram og et bak. Revers vil heller ikke gjøre slik at bilen går i stykker raskere. Er laget slikt at bilen må stå helt stille før revers giret kan tilkobles. Men om du klarer å få den i revers mens bilen har bevegelse framover vil du nok ødelegge/skade bilen. Men dette skal ikke gå ant skal jeg mene å huske. Jeg vil påstå det er morsommere med revers, så slipper man å gå å hente bilen hver gang men kjører utfor eller noe. Noe som man blir lei av! Jeg ville kjøpt revers uten å tenke meg om visst du har de ekstra kronene det koster. Lykke til med din Savage og husk på å kjøre den inn skikkelig! Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Hei. Nei, bilen vil ikke gå raskere selvom du har revers fordi det blir 2 gir fram og et bak. Revers vil heller ikke gjøre slik at bilen går i stykker raskere. Er laget slikt at bilen må stå helt stille før revers giret kan tilkobles. Men om du klarer å få den i revers mens bilen har bevegelse framover vil du nok ødelegge/skade bilen. Men dette skal ikke gå ant skal jeg mene å huske. Jeg vil påstå det er morsommere med revers, så slipper man å gå å hente bilen hver gang men kjører utfor eller noe. Noe som man blir lei av! Jeg ville kjøpt revers uten å tenke meg om visst du har de ekstra kronene det koster. Lykke til med din Savage og husk på å kjøre den inn skikkelig! Hvordan gjør jeg det når jeg skal kjøre den inn da? 5-6 tanker på MAX halv gass? Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Lenge siden jeg kjørte inn min bil da, men det finnes flere måter å gjøre det skjønner du. Anbefaler deg til å stikke innom en tur på Radiostyrt.no å høre der med de mer proffe når det gjelder innkjøring. Det er veldig viktig å kjøre inn motoren skikkelig, visst ikke kan du få en trøbblete motor, nedsatt livstid på den er også høyst sannsynlig. Endret 25. januar 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Lenge siden jeg kjørte inn min bil da, men det finnes flere måter å gjøre det skjønner du. Anbefaler deg til å stikke innom en tur på Radiostyrt.no å høre der med de mer proffe når det gjelder innkjøring. Det er veldig viktig å kjøre inn motoren skikkelig, visst ikke kan du få en trøbblete motor, nedsatt livstid på den er også høyst sannsynlig. Sånn, når den skal kjøres inn. kan jeg bare starte den å la den stå på tomgang til tanken er tom og gjennta dette til jeg har brukt rundt 6 tanker? Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Som sagt, det finnes mange innkjørings metoder. Tips: De første gangene du starter motoren kan det være lurt å bruke en hårføner til å varme opp motoren først, da starter motoren lettere! Tips: Etter du har kjørt for dage kan det være lurt med afterrun olje i motoren, dette gjør du vet å skru opp tennpluggen å helle 1-2 dråper med afterrun olje i motoren. Huskeregel: Etter hver tank så lar du motoren kjøle seg helt ned! VIKTIG! Huskeregel: Alltids varier turtallet på motoren. Huskeregel: Sjekk temperatur regelmessig. Huskeregel: Kjør med en god fuel! Jero anbefales ikke. Fuelen skal ha rundt 20-25 % nitro i seg. Huskeregel: Rengjør bilen regelmessig. Huskeregel: Les manuals hefte nøye før du gjør noe som helst med bilen. En metode er å la bilen stå på tomgang med hjulene fri i luften noen tanker, 3-5 tenker jeg. Så kan man begynne å gi litt gass forsiktig. Gi litt gass, slipp, gi litt gass osv. Dette kan man gjøre 1-2 tanker. Så kan man begynne å kjøre litt lett. Men sørg for å aldri ha over halv gass de første tankene du kjører. Så etter noen tanker kan du gasse over halv gass, men sørg hele tiden for å ha variert gass. Husk at når du føler du kan gass opp 80-90-100% så må du ikke holde gassen inne så lenge. Bare korte intervaller med mye gass. Når du har kjørt 4-5 tanker med dette tenker jeg at motor begynner å bli riktig innkjørt. Også er det veldig veldig viktig at motoren er riktig innstilt under innkjøring. Om jeg ikke husker feil burde motoren være riktig innstilt for innkjøring fra fabrikken, men den kan jo ha vært skrudd på, hvem vet. Uansett så sørg for at det er en god del blå røyk som kommer ut av potten, visst det kommer lite/ingenting røyk er motoren for tynt innstilt, og det er ikke bra. Så må du sjekke temperaturen på motoren ofte! Dette kan du enkelt gjøre ved å ta litt spytt på kjøleribben på motoren, dette spyttet skal frese sakte bort, 3-5 sekunder husker jeg riktig. Visst spyttet fordamper eller freser veldig fort er motoren for varm, da må du gi forgasseren mer olje. Der har du en fin film som viser hvordan du stiller inn din motor riktig, men husk at når du kjører inn motoren skal motoren få rikelig med olje. Så still inn motoren etter videoen ETTER du har innkjørt bilen. La oss ha en liten oppsummering da. Step 1: Oppvarm motoren med hårføner, start den. Step 2: La den stå på tomgang noen tanker, med hjulene i luften! Step 3: Gi bitte litt gass med hjulene fortsatt over bakken. 1-2 tanker. Step 3: Kjøre litt lett med litt gass. Husk at bilen ikke skal ha noen motstand (bakker, humper osv) Step 4: Nå kan du gasse over halv gass, men sørg for å holde variert turtall hele tiden. MEN HUSK AT DETTE ER BARE EN INNKJØRINGS METODE, men denne er nok den letteste. Da tror jeg vi begynner å nærme oss, men husk at motoren blir ikke sånn skikkelig innkjørt etter rundt 5 liter. Visst du lurer på noe er det bare å spørre. Endret 25. januar 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Som sagt, det finnes mange innkjørings metoder. Visst du lurer på noe er det bare å spørre. Men sånn, bilen skal være "ready to drive", men er klar over at den må innkjøres. Men sånn trenger jeg virkelig å stille inn motoren osv? Har dårlige erfaringer med å skru for mye. Hehe Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Nei som sagt så burde motoren være innstilt fra fabrikk, men etter hvert må du innstille på nytt uansett. Dette må du gjøre regelmessig. Men er ikke så vanskelig, bare les litt om innstilling og se noen Youtube videoer så er du i boks. Visst du ikke vil skru så er det ikke vits å kjøpe nitrobil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Det jeg opplevde med min nitrobil var at jeg måtte skru en del helt i starten ettersom det var da den var vanskeligst å starte (altså at innstillingen fra fabrikk ikke var særlig god), og derav trengte mer nøyaktig innstilling. Men så er jeg ganske noob også, da Endret 25. januar 2010 av Slettet+13412342564 Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Godt poeng, men bare sørg for at motoren får rikelig med olje, hvertfall i starten.. Også når man skal innstille den for bedre ytelse etter innkjøring så må man gjøre dette gradvis for å ikke sjokke motoren. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Nei som sagt så burde motoren være innstilt fra fabrikk, men etter hvert må du innstille på nytt uansett. Dette må du gjøre regelmessig. Men er ikke så vanskelig, bare les litt om innstilling og se noen Youtube videoer så er du i boks. Visst du ikke vil skru så er det ikke vits å kjøpe nitrobil. Elsker å skru, men når det gjelder motor og spesielt forgasser er jeg ikke verdensmester Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Men det var jo flott, dette er en mulighet du må gripe.. Her kan du lære masse om motorer og forgassere! Er ikke så vanskelig som det kanskje virker ut. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Godt poeng, men bare sørg for at motoren får rikelig med olje, hvertfall i starten.. Også når man skal innstille den for bedre ytelse etter innkjøring så må man gjøre dette gradvis for å ikke sjokke motoren. Som du/dere sikkert har skjønt er jeg helt grønn på RC. Når du sier at motoren må få rikelig med olje. vil der si at motoren har olje rundt veivakslingen slik som på ekte biler. Eller sånn etteroljing som var nevnt lengre opp? Flau Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Kan noen sette sammen en "handleliste" av ting jeg trenger i tillegg til bilen. gløder til hvilken type nitro jeg trenger. Ville vært til stor hjelp. Mvh Hans Erik Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Nei, i fuelen er det olje.. Også må man stille på forgasser for å bestemme hvor mye olje som skal komme inn sammen med Fuelen. Se den linken, og se den nøye! Endret 25. januar 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Nei, i fuelen er det olje.. Også må man stille på forgasser for å bestemme hvor mye olje som skal komme inn sammen med Fuelen. Se den linken, og se den nøye! Trodde det bare var for mengde nitro og luft Er det nesten som 2-taktsbensin. Olje blandet i bensinen? Må man blande selg eller er det ferdigblandet når jeg kjøper? Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Det er ferdig blandet Tror det var 16% olje i vanlig 25% nitro fuel. Men kan sette sammen en liten handleliste straks. Men det med hvordan fuel du skal bruke er litt vrient, for Fuel kan nemlig ikke sendes i posten, så du må nesten se hva din lokale hobby forhandler selger, men hold deg unna "Jero" for guds skyld. Handleliste... Hvertfall det jeg kom på i farten. 1. Snorstart kan være greit å kjøpe visst bilen din kommer med Rotostart. Jeg foretrekker Snorstart. 2. Noen gode fuelmerker jeg vet om.. Anbefaler 25% nitro. - Byron 20-25% nitro - Tornado 25% nitro - MRF PRO 20-25% nitro 3. Tennplugg gløder (Must) 4. Hjulkryss samt pluggnøkkel (Er på samme verktøy) (must) 5. Failsafe. Den gjør slik at visst bilen mister kontakt med fjernkontrollen stopper bilen. Dette er et must å ha! 6. Afterrun olje 7. Tennplugger. Nitromotor spiser tennplugger. Men de er billige hvertfall. Husk å kjøpe tennplugger som passer. 8. Skrujern, både flatjern og stjerne. (Must) Endret 25. januar 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Noen som vet om en bra nettbutikk der jeg får kjøpt tennplugger, gløder osv? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Elefun.no har alt som trengs. Ifølge manualen min trenger Savage X 4,6 bare å kjøre 3-4 tanker før du kan gi på. 1 tank på tomgang med hjulene i været, også 2-3 tanker på maks halv gass hvor du kjører jevnt i store sirkler. Husk i gi motoren mye drivstoff, spesielt under den første tanken. Alt du trenger å vite finner du i manualen som kommer sammen med bilen. Red.: Manualen kan du også lese her: HPI Racing Reversmodulen koster ca 800 spenn. Hvis den går i stykker, så trenger du antagelig ikke å kjøpe hele saken. Reversmodulen tåler relativt lite, så under ingen omstendigheter skal du skifte retning når hjulene er i bevegelse. Jeg kom til å ødelegge min egen da bilen min lå på taket, og hjulene nesten ikke var i bevegelse. Jeg pulveriserte 2 drev. Endret 26. januar 2010 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) I brukssamvisningen sto det at jeg bare kunne bruke Alkaline AA batterier. Jeg kan vel bruke andre batterier også? så lenge det er AA og de er like sterke? Disse Hva er så spesielt med disse og hvorfor er de så sykt billige? Endret 26. januar 2010 av heh115 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå