Gjest Slettet+8974354 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hei Jeg tenkte å kjøpe en i5 750 basert PC, men vant en i7 920 oppgraderingspakke fra komplett.no Det betyr at jeg har litt ekstra til overs (Win!) Tenkte jeg skulle kjøpe en ekstra 500 GB HDD og sette opp i ett eller annet morsomt RAID (Hva slags RAID) (Kjøper Spinpoint F3 500 GB) Tenkte også på å kjøpe en SSD (Intel X25-M 80 GB) Tilslutt runder jeg av med en Blu-ray leser, istedet for en vanlig DVD/CD leser (Lite-On Blu-ray reader) Liste fra Komplett.no: Tadamm Er det noe annet jeg burde brukt penger på, eller noe jeg ikke burde brukt penger på? (Ikke bry dere om GPU) Takker for svar Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Har du godt med penger så støtter jeg at du investerer i en SSD slik som du sier ja, men hvorfor du skal ha harddisker i RAID i tillegg til SSDen forstår jeg ikke helt vitsen med. RAID brukes normalt enten for å øke ytelsen (RAID-0) eller gi redundans mot datatap (RAID-1, RAID-5 osv. osv.) Når du allerede har en SSD for OSet + de mest brukte programmene dine, så er det tross alt ikke så nødvendig å ha ekstremt høy ytelse på de andre diskene siden disse normalt vil bli brukt for lagring av filer som du bruker i ny og ne. Det er også noen ulemper med RAID-0 tross alt, slik som støtte sjanse for datatap. RAID-5 er logisk nok å bruke for disker som brukes hovedsakelig til langtidslagring slik som dette, men det er mest å tjene på det i større servere der du har minst 4-5 identiske disker, for med RAID-5 så vil du "miste" en av diskene til redundans, og dermed så "taper" du prosentmesig mindre jo flere disker du har. Jeg får inntrykk av at du bare skal ha 2 disker, så da er det ikke så fryktelig mye å hente på å bruke RAID i mine øyne (når du allerede har en SSD til OSet vel og merke). -Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ser den, hvor ofte hender det at en HDD går dukken (var vel mest for å sikre data, hvis en HDD blir ødelagt at jeg valgte to disker) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ser den, hvor ofte hender det at en HDD går dukken (var vel mest for å sikre data, hvis en HDD blir ødelagt at jeg valgte to disker) Joda, du kan mirror-RAIDe 2 disker, men du mister litt vel mye lagringsplass (50%) når det bare er to disker. Som sagt om du har eksempelvis 6 disker i RAID-5 så mister du bare 17% or eksempel, og det er litt enklere å avse. Men har du nok plass og du ønsker sikkerheten så er mirror raid-1 en mulighet. Du får også bonus-benefiten med at lesehastighet økes (ikke skriving dog). Hvor ofte ryker disker sier du? Det er vanskelig å gi et lett svar på. Da må du nesten google og finne en undersøkelse som tar for seg et en stor gruppe harddisker. Tror google tok en slik studie på sin egen serverfarm. Problemet er at disker ryker rimelig "tilfeldig". Noen kan gå i 15 år uten problemer, mens en disk med en skult produksjonsfeil kan ryke etter en uke. Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at om du bruker RAID-1 så er du ihverfall så nær som garantert å ikke kunne miste data - for sjansene for at begge diskene ryker samtidig er ihvertfall astronomisk små. Da må det i så fall en brann til eller noe lignende (og da er gjerne dataene dine ikke så viktig lengre hehe). Personlig backer jeg alltid opp viktige data automatisk til en off-site server, slik som skydrive. Jeg har ikke så voldsomme mengder med VIRKELIG uerstattelige data tross alt. 99% er ting som jeg kan få fatt i på nytt om en disk ryker. Men... om du har masse bilder og slikt som i praksis blir for mye for å kunne legge en backup av på nettserver så kan det være en god idè å ha et RAID med redundans - ellers må du i så fall være veldig flink med å brenne ut plater støtt og stadig, men det blir det jo aldri noe av i praksis =P -Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 You convinced me Da kjøper jeg heller bare én disk. Får prøve å ha et system på sikkerhetskopiering av filer. Har funnet ut at jeg ikke trenger blu-ray spiller heller, kommer sikkert ikke til å kjøpe/brenne Blu-ray i den nærmeste fremtid. Takker for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå