Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot fra SATA disk

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har en PC med en gammel IDE disk og en ny SATA disk.

jeg har en WIndows Visata Ultimate instalasjon på IDE disken, men skal kvitte meg med denne da den synger på siste verset.

Det jeg gjorde var å instalere Windows 7 Ultimate på en av partisjonene på SATA disken. fullførte den og sjekka at alt fungerte. deretter startet jeg maskinen på nytt, gikk inn i bios og endret boot prioriteringen slik at den skulle boote fra SATA disken.

Så slo jeg av maskinene, koblet fra IDE disken og startet maskinen igjen. Det som skjedde da var at PCen startet, den sykte etter "Devices" disker osv.. og så ble skjermen svart og med en sånn skrive strek øverst i venstre hjørne. kunne ikke skrive inn noen ting, fikk ikke noen meldinger av noe som helst slag og det kom en svak men dog irriterende alarm/piping fra høytalerne mine.

Da jeg slo av PCen igjen og koblet i IDE disken så bootet Pcen som normalt og jeg fikk spørsmål om å starte Windows 7 eller Vista, begge instalasjonene fungerte utmerket.

Spørmålet er da som følger: Hvordan i all verden får jeg bottet fra SATA disken uten at IDE disken står i PCen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så slo jeg av maskinene, koblet fra IDE disken og startet maskinen igjen. Det som skjedde da var at PCen startet, den sykte etter "Devices" disker osv.. og så ble skjermen svart og med en sånn skrive strek øverst i venstre hjørne. kunne ikke skrive inn noen ting, fikk ikke noen meldinger av noe som helst slag og det kom en svak men dog irriterende alarm/piping fra høytalerne mine.

Installerte du OS'et på den SATA disken , mens IDE disken fortsatt var tilkoblet ?

Lenke til kommentar

Installerte du OS'et på den SATA disken , mens IDE disken fortsatt var tilkoblet ?

Stemmer det ja :)

Lenke til kommentar

Windows 7 legger vel inn en liten systempartisjon på begynnelsen av disken. Den kan ha havnet på IDE disken. Vet ikke hvordan det er å opprette denne på SATA disken din siden du allere har fått laga partisjonen m. w7 på den. Må isåfall krympes litt i starten. Mulig repair som Hårek foreslår ordner dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...