flygel716 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Heisann! Jeg har en PC med en gammel IDE disk og en ny SATA disk. jeg har en WIndows Visata Ultimate instalasjon på IDE disken, men skal kvitte meg med denne da den synger på siste verset. Det jeg gjorde var å instalere Windows 7 Ultimate på en av partisjonene på SATA disken. fullførte den og sjekka at alt fungerte. deretter startet jeg maskinen på nytt, gikk inn i bios og endret boot prioriteringen slik at den skulle boote fra SATA disken. Så slo jeg av maskinene, koblet fra IDE disken og startet maskinen igjen. Det som skjedde da var at PCen startet, den sykte etter "Devices" disker osv.. og så ble skjermen svart og med en sånn skrive strek øverst i venstre hjørne. kunne ikke skrive inn noen ting, fikk ikke noen meldinger av noe som helst slag og det kom en svak men dog irriterende alarm/piping fra høytalerne mine. Da jeg slo av PCen igjen og koblet i IDE disken så bootet Pcen som normalt og jeg fikk spørsmål om å starte Windows 7 eller Vista, begge instalasjonene fungerte utmerket. Spørmålet er da som følger: Hvordan i all verden får jeg bottet fra SATA disken uten at IDE disken står i PCen? Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Så slo jeg av maskinene, koblet fra IDE disken og startet maskinen igjen. Det som skjedde da var at PCen startet, den sykte etter "Devices" disker osv.. og så ble skjermen svart og med en sånn skrive strek øverst i venstre hjørne. kunne ikke skrive inn noen ting, fikk ikke noen meldinger av noe som helst slag og det kom en svak men dog irriterende alarm/piping fra høytalerne mine. Installerte du OS'et på den SATA disken , mens IDE disken fortsatt var tilkoblet ? Lenke til kommentar
flygel716 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Så slo jeg av maskinene, koblet fra IDE disken og startet maskinen igjen. Det som skjedde da var at PCen startet, den sykte etter "Devices" disker osv.. og så ble skjermen svart og med en sånn skrive strek øverst i venstre hjørne. kunne ikke skrive inn noen ting, fikk ikke noen meldinger av noe som helst slag og det kom en svak men dog irriterende alarm/piping fra høytalerne mine. Installerte du OS'et på den SATA disken , mens IDE disken fortsatt var tilkoblet ? Stemmer det ja Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Da har du uten tvil fått selve MBR og nødvendig info for å starte opp installert på din gamle IDE disk. Reinstallasjon uten IDE disken koblet opp er vel enkleste løsningen, men jeg er sikker på at det finnes andre muligheter. Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Da tipper jeg på at har fått boot på den SATA disken, mens system er på IDE disken. Da klarer du ikke å boote opp med den SATA disken hvis du fjerner den IDE disken. Prøv å boote opp med den SATA disken når begge diskene er tilkoblet. Lenke til kommentar
starsky Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hei, Var borti noe lignende på Vista, fulgte denne beskrivelsen den gang som fikset problemet. Regner med at samme prosedyre på Windows 7 vil fungere. http://neosmart.net/forums/showthread.php?t=2568 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Windows 7 har innebygget "Startup Repair" som kan fikse dette. http://windows.microsoft.com/en-us/windows.../startup-repair PS: dette har jo lite med MBR å gjøre. Alle disker har MBR. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Windows 7 legger vel inn en liten systempartisjon på begynnelsen av disken. Den kan ha havnet på IDE disken. Vet ikke hvordan det er å opprette denne på SATA disken din siden du allere har fått laga partisjonen m. w7 på den. Må isåfall krympes litt i starten. Mulig repair som Hårek foreslår ordner dette Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Den 100 MB partisjonen er valgfri, så den må ikke opprettes. "Startup Repair" ordner System på den eksisterende partisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå