Gå til innhold

surre egen hv transformator!


Anbefalte innlegg

Har drevet på med hv en liten stund nå og tenkte det var på tide å lage min egen transformator.

tenkte å kjøpe en toroidkjerne av ferrit på elfa og kobbertråd, har noen spørsmål, hvor tjukk bør kobbertråden være, og bør jeg ha input eller output innerst?

er det mulig å få dette opp i 100kv?

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*min inlegg*

Planer om å bruke veggen som spenningskilde?

 

tenker på å bruke et 12v batteri siden jeg trenger dc, men er ikke helt sikker enda, er veldig nærme på å bestille en hel del på elfa, så hadde vært kjekt med noen anbefalinger :p har fra før av bare plukket deler av gamle ting.

Lenke til kommentar

Mer om dette kan du lese i denne tråden, men det er ikke noe poeng i å bruke et 9-volt batteri for og lage opp mot 100 Kv. Varmetapet i trafoen er sikkert større en effekten batteriet kan levere, og slike spenninger er dødelig ved kortslutning gjennom hjertet. Bruk veggen som spenningskilde siden du skal ''leke med livet'' uansett :p

 

Demonterte forresten en gammel CRT TV for noen dager siden, kan laste opp noen bilder. :)

 

 

Mer enn nok til et lite hjemmeprosjekt i en 10 ampér sikring på 230 volt? Mer enn nok til å grille en evt. trafo og trafo-eier også!

 

Det stemmer med spenningsdobling og strømhalvering, men det gjelder inn (primærsiden) og ut (sekundærsiden) av samme trafo. Man kan si at en trafo er tilnærmet ideéll, så effekten ut er ca lik effekten inn (Litt varmetap blir det av forskjellige årsaker, men oftest neglisjérbart):

 

P = effekt, U = spenning, I = strøm, ut = det som er på sekundær-siden av trafoen, inn = det på primærsiden, åltså den siden man "mater" spenningen til trafoen. Det kan velges, den går begge veier.

 

Put = Pinn

 

Siden effekt er spenning ganger strøm;

P = U * I

 

eller,

Pinn = Put = U * I

 

må strømmen ut nødvendighvis halveres dersom spenningen ut blir doblet:

Put = 2U * I/2

 

 

Det motsatte går også naturligvis.

 

På en vanlig trafo er det så enkelt at spenningsforholdet Uut / Uinntilsvarer viklingsforholdet tsekundær / tprimær. Har du 1000t (turns/viklinger) på primærsiden, og 4000t på sekundærsiden, blir spenningen ut 4 ganger høyere enn spenningen inn. Strømmen omvendt, 1/4-del, ved belastning og untatt tomgangsstrømmen, som man vel kan se bort i fra i de fleste normale tilfeller. Untatt kanskje med en selv-viklet trafo? :) Det vil alltid være en tomgangsstrøm i trafoen selv når den ikke er belastet, og da beregner man den som en vanlig induktans. For få viklinger her, og det vil gå en stor strøm. Da kan den bli varm osv. Og ledninger må dimensjoneres riktig...

 

Nå gadd jeg ikke ta med faseforskyving og induktive/kapasative laster. Men maks effekt gjennom en trafo uttrykkes i VA (volt-ampér / voltamper (stavemåte?)), istedenfor watt, da faseforskyvning mellom strøm og spenning kan gi et galt bilde i et wattmeter eller multimeter (om man bare multipliserer strøm og spenning).

 

Siden det er lenge siden jeg har holdt på med slikt tror jeg at jeg stopper her av frykt for å si noe galt, før jeg evt. gjenoppfrisker ting..

 

 

Tar med en ting til allikevel, mener å huske noe om at det er sikrere å ha en 1:1 skilletrafo på 230-volten når man duller med slikt. Dette for å galvanisk skille mellom spenningen i tingen/apparatet/coilen du lager, og nettspenningen/jord, slik at du ikke får strøm om du er uheldig å tar på jord eller en nettfase + tingen din (men - du bør ikke prøve, for å si det slik...)

 

Siden du skal ha trafo som går på 120 volt, hadde det kanskje ikke vært så dumt å ha en skilletrafo som er 120:230 istedenfor 1:1, eller ca. 1:2. Kanskje noen med litt mer praktisk erfaring kunne kommet med noen hint her? (eller så er det google?)

 

PS! Garanterer for ingenting av det jeg sier, alt er på ditt ansvar om du bruker noe! Det er tross alt et offentlig forum og ikke nødvendigvis helt fritt for feilopplysninger. Men mener jo selv at det jeg sier er riktig :) , men kanskje litt generellt - jeg vet ikke noe om neon-trafoene du sikter til.

 

Helt til slutt, spenningene jeg refererer til her gjelder sinusspenninger (og -strømmer)! (det man finner i 230V-nettet vi har). Ikke pulset, slik som f.eks. i en bilcoil. Da blir det straks litt verre å beregne. Jeg sier verre da jeg ikke har det i huet, så da er det verre :D

 

Lenke til kommentar

Denne klumpen (som deflekterer strålingen fra radiorøret?) veier 535 gram, hvor jeg antar ca 400 av de er kobber.

Er som nevnt fra en ''kasse TV'', ca 30 tommer. Har ikke funnet trafoen som øker spenningen før dette ''defleksjonsnettet''.

Bildene ligger i spoiler

 

 

post-199986-1264456380_thumb.jpg

post-199986-1264456384_thumb.jpg

post-199986-1264456391_thumb.jpg

post-199986-1264456394_thumb.jpg

post-199986-1264456398_thumb.jpg

 

Er forøvrig interessert i radiorøret på denne skjermen. Har punkter vakuumet ved og slå inn hullet hvor anoden var montert.

 

Lenke til kommentar

Det burde funke.. Har jo ikke praksiskunnskaper om dette da, bare litt av teorien. Men koste da noen kroner det settet der. Kanskje litt dumt om du finner ut at du ikke er så interessert. Eventuelt kan du da stikke på en elektromarked (expert, elkjøp osv.) og hente en mikrobølgeovn fra den haugen av elektronikk folk har kastet.

Tror faktisk de setter pris på det siden det koster dem penger og behandle det. (ikke det at de behøver og vite)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...