Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrolyse for produksjon av hydrogen

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her med et naturfagprosjekt om "hydrogen som kraftkilde" (jada jeg vet at det er bare en "energi-bærer" men det er det som står i oppgaven..

Greia er at jeg og en kompis har planer om å vise klassen hvordan man kan skaffe hydrogen på en miljøvennlig måte( ved hjelp av elektrlyse)

så det jeg lurer på er: Jeg har en sånn batterilader som gir fra seg 12 vo9lt og 4 ampere (koblet til strømnettet) og hva er det som skal til for at det dannes hydrogen og oksygen i vannet?

jeg skal ha vannet i en beholder så jeg kan fange opp hydrogenet og alt det der så der går fint, spørsmålet er bare alt det som skal gjøre for at det skal dannes hydrogen :D jeg har lest noe om at man skal ha kalsium hydroksid (KOH) i vannet, men er dette nødvendig? har nemlig også lest at man bare kan bruke natron (baking soda)..

må man bruke destillert vann?

håper på raske svar ;D

noen som har peiling på brenselceller også?

Endret av Lasse94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg skal ha vannet i en beholder så jeg kan fange opp hydrogenet og alt det der så der går fint, spørsmålet er bare alt det som skal gjøre for at det skal dannes hydrogen :D jeg har lest noe om at man skal ha kalsium hydroksid (KOH) i vannet, men er dette nødvendig? har nemlig også lest at man bare kan bruke natron (baking soda)..

må man bruke destillert vann?

Du trenger noe som kan lede strøm i vannet - vanlig salt kokesalt funker for hydrogenproduksjon, men du kommer til å få klorgass ved den andre elektroden, så det er ikke så veldig heldig.

Destillert vann er bare viktig hvis du skal være sikker på hvilke gasser du får hvor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water

Lenke til kommentar

KOH (som er kaliumhydroksid, ikke kalsiumhydroksid) er gunstig å bruke, da slipper du utvikling av klorgass. Du kan også bruke NaOH (natriumhydroksid, selges i dagligvarebutikk under navnet kaustisk soda), som kanskje er det aller enkleste å få tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...