Lasse94 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Hei, sitter her med et naturfagprosjekt om "hydrogen som kraftkilde" (jada jeg vet at det er bare en "energi-bærer" men det er det som står i oppgaven.. Greia er at jeg og en kompis har planer om å vise klassen hvordan man kan skaffe hydrogen på en miljøvennlig måte( ved hjelp av elektrlyse) så det jeg lurer på er: Jeg har en sånn batterilader som gir fra seg 12 vo9lt og 4 ampere (koblet til strømnettet) og hva er det som skal til for at det dannes hydrogen og oksygen i vannet? jeg skal ha vannet i en beholder så jeg kan fange opp hydrogenet og alt det der så der går fint, spørsmålet er bare alt det som skal gjøre for at det skal dannes hydrogen jeg har lest noe om at man skal ha kalsium hydroksid (KOH) i vannet, men er dette nødvendig? har nemlig også lest at man bare kan bruke natron (baking soda).. må man bruke destillert vann? håper på raske svar ;D noen som har peiling på brenselceller også? Endret 25. januar 2010 av Lasse94 Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 jeg skal ha vannet i en beholder så jeg kan fange opp hydrogenet og alt det der så der går fint, spørsmålet er bare alt det som skal gjøre for at det skal dannes hydrogen jeg har lest noe om at man skal ha kalsium hydroksid (KOH) i vannet, men er dette nødvendig? har nemlig også lest at man bare kan bruke natron (baking soda).. må man bruke destillert vann? Du trenger noe som kan lede strøm i vannet - vanlig salt kokesalt funker for hydrogenproduksjon, men du kommer til å få klorgass ved den andre elektroden, så det er ikke så veldig heldig. Destillert vann er bare viktig hvis du skal være sikker på hvilke gasser du får hvor. http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water Lenke til kommentar
GeO Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 KOH (som er kaliumhydroksid, ikke kalsiumhydroksid) er gunstig å bruke, da slipper du utvikling av klorgass. Du kan også bruke NaOH (natriumhydroksid, selges i dagligvarebutikk under navnet kaustisk soda), som kanskje er det aller enkleste å få tak i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå