Gå til innhold

Spørsmål ved bruk av Nikon SL SB-20

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ganske så grønn på området, men har nylig fått tak i en gammel Nikon Speedlight SB-20-blits som jeg bruker med mitt D40x-kamera. Det fungerer helt ok, men når jeg vatter opp lukkerhastigheten over 1/250 blir det et mørkt felt nederst på alle bilder. Feltet blir større jo høyere lukkerhastigheten er.

Hva kommer dette av? Er det bare blitsen som ikke takler høyere lukkerhastighet enn 1/250 eller er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette mørke feltet ved høyere lukkerhastigheter? Tar for tiden en del sportsbilder inne i haller og ute når lyset ikke er det beste, og trenger derfor ofte en høy lukkerhastighet.

Lukkerhastighet 1/320: 574929.jpeg

Lukkerhastighet 1/400: 574930.jpeg

Takker for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at den andre lukkergardinen er i ferd med lukke for lyset allerede ved raskere lukkertid enn 1/250* sek og er helt vanlig.

Edit

*På D40x er faktisk blitssynken på 1/200 sek, det betyr den raskeste lukkertiden hele sensoren er eksponert for lys samtidig.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar
Det betyr at den andre lukkergardinen er i ferd med lukke for lyset allerede ved raskere lukkertid enn 1/250* sek og er helt vanlig.

Så det betyr med andre ord at det ikke er stort jeg kan få gjort med dette, annet enn å kjøre kameraet på lukker 1/250 eller lavere?

Lenke til kommentar

Her kan du se hvordan lukkeren fungerer:

Ved raskere lukkertiden så vil stripen som belyses på en gang bli smalere og smalere. Det vil skape skygger fra blitsen som bare lyser en brøkdel av tiden lukkeren bruker på å bevege seg over bildebrikken.

Hvis man har har utstyrt som er oppdatert nok så kan blitzen avfyre mange korte blink mens eksponeringen pågår for å unngå skyggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...