Kirchhoff Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Av og til når jeg prøver nye øvelser opplever jeg at jeg får gangsperr. Dette føler jeg er en god bekreftelse på at jeg virkelig har gitt muskelen en skikkelig påkjenning. Men hva sier dere til restitusjon etter gansperr. Skal man trene en muskel med gangsperr, eller skal man la den restituere helt før man trener den igjen(dvs 3-4 dager)? (Noen kaller ganspærr for stølhet) Lenke til kommentar
War Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det er ingen grunn til å vente med mindre det gjør for vondt. Når du blir varm vil det meste forsvinne alike vel. Nå er jo ikke dette noe stort problem da alle med respekt for seg selv ikke bytter øvelse hver eneste dag? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Som War sier, ikke noe problem å trene med gansparr, dog er ikke dette dagene å legge inn maksløft på Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Det er ingen grunn til å vente med mindre det gjør for vondt.Når du blir varm vil det meste forsvinne alike vel. Nå er jo ikke dette noe stort problem da alle med respekt for seg selv ikke bytter øvelse hver eneste dag? Men du bytter da øvelser i ny og ne? Det jeg tenkte på var den der kurven vi ofte ser i gym teorien, hvor vi får beskjed om å trene når kroppen er restituert. Men tar poenget med at det ikke er et stort problem siden gangsperren forsvinner når vi har brukt øvelsen et par ganger. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Det er nervesystemet som må ha hvile, ikke musklen i samme grad. Det er musklen som er kort/stiv/støl og varmer du den opp er det god som ny. Endret 30. januar 2010 av War Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 http://www.ung.no/oss/trening/16106.html Når musklene er støle er de i en restitusjonsfase, hvor de bygger seg sterkere og forbereder seg til å tåle ny belastning. Ikke skyt meg om jeg har kommet med en retardert kilde. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Den er grei nok, men å trene mens man er størl eller å trene etter 48t når man ikke er støl er samme tingen for musklen. Skal man tolke det ordrett kan man abre trene 1 gang i uka. Endret 30. januar 2010 av War Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg trener vis jeg har gangsperre så langt "smerten" blir for stor! Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Ole-ThInK: Er ikke noe problem å trene med gangsperr. Men om det har hensikt, kan være en annen sak. Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Treningsverk - Iform, artikkel. Endret 27. januar 2010 av Ole-ThInK Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Iform-artikkelen skurrer med en gang i mine øyne. Trim.no har gjennom studier påvist at bindevevet har en innhentingstid på syv døgn, når hele overskuddet er tatt ut.[...] En utøver som trener samme muskel èn gang per uke, må ikke la treningsverken overstige tre dager. I følge artikkelen skal man altså trene samme muskel én gang i uken og forvente DOMS (delayed onset muscle syndrome -- stølhet) i tre dager til ende. Dette er mildt sagt tilbakestående. Stølhet er en dårlig indikator på effekten av en treningsøkt. Stølhet er derfor ikke synonymt med vellykket treningsøkt. Stølhet er derimot en god indikator på tilpassningen til treningsmengden som utføres, og å trene en muskel én gang i uken er en glimrende måte å oppnå stølhet på ved hver treningsøkt, da muskelen ikke trenes ofte nok til å kunne tilpasse seg treningsmengden. Forøvrig sier vår kjente og kjære Wikipedia: There is some scientific evidence that further training—a so-called second bout—has no negative effect on the reinforcement process. Training in a state of constant soreness would be uncomfortable, although one may be able to adapt to it. (Da det jeg skriver strider mot det som står i artikkelen, er det fint om noen med mer kunnskap kan fortelle oss hvem som lyver.) Lenke til kommentar
War Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Har ikke noen kilder på stående fot, men myrevolution osv henger seg på den "gjør ingen ting å trene"-bølgen. Støl er man kanskje 1 uken og etter det vil man merke lite til det om man trener rett.Det kan iallefall ikke brukes for å fortelle noe om treningsøkten. På NTNU ser jeg noen som skal ta master eller er det phd i "hvordan trene uten å bli støl" , de kaster bort 1 million og 4 år på noe ubrukelig. Endret 30. januar 2010 av War Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Iform-arikkelen kommer også til kort når den skal forklare hvorfor det er mulig å gjennomføre tunge knebøy (>BW, 5x5) tre ganger i uken uten DOMS, men én uke pause etterfulgt av samme knebøy resulterer i de mest spektakulære smertene. I følge Iform skulle det motsatte skje: mer treningsverk når knebøy ble trent tre ganger i uken, enn knebøy etter en uke pause. Jeg snakker av personlig erfaring, men jeg er overhodet ikke den eneste som opplever dette. Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 War: Vær så snill å skriv "støl" i stedet for "størl". Du svir nesten øynene mine av her. Jeg trener aldri muskler jeg er støle i. Det er rett og slett så mye motstridende informasjon om trening og stølhet ute å går. Better safe than sorry. Lenke til kommentar
War Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Ok Jeg trener aldri muskler jeg er størle i. Det er rett og slett så mye motstridende informasjon om trening og stølhet ute å går. Better safe than sorry. Siden du ikke trener den vil du bli støl igjen neste gang du trener den da. Jeg ville ha trent uansett, det samme mener de største treningsmiljøene i Norge. Det er uansett ikke noe stort problem , om mna trener rett skal det være ca 1 gang pr 6-7-8 uke og den ene økta pr 2 mnd er ikke det som avgjør noe som helst uansett hva som skulle være rett. Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ok Jeg trener aldri muskler jeg er støle i. Det er rett og slett så mye motstridende informasjon om trening og stølhet ute å går. Better safe than sorry. Siden du ikke trener den vil du bli støl igjen neste gang du trener den da. Jeg ville ha trent uansett, det samme mener de største treningsmiljøene i Norge. 1. Blir selvfølgelig ikke like støl neste gang 2. Tren uansett du. Du lærer viktigheten av å høre på kroppen din etterhvert Lenke til kommentar
War Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Man blir det om man venter til man ikke er støl før "neste gang" Da vil jo alle gangene være like "nye" Dvs 1 økt pr kanskje 10 dag. Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Nei og nei. Blir du støl 10 dager etter en treningsøkt? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Man blir det om man trener en øvelse hver 10 dag. Knebøy 1 feb Knebøy 10 feb Knebøy 20 feb Knebøy 2 mars. Det er sånn man må trene for de i tråden som ikke vil trene mens man er støl, da blir det lite trening = dumt = tren alikevel. Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Hvorfor i all verden skulle man trene hver tiende dag? Til dere andre i tråden; hvis du er veldig støl i en muskel, gi den en dags ekstra restutisjon, Da er du sikker på at du ikke overtrener. Det er mitt tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå