Gå til innhold

Infrarød (IR) Fotografering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I fare for å gi deg et særdeles dumt svar:

I en fotobutikk selvfølgelig!

Hvsi de ikke har i din umiddelbare nærhet kan du f. eks ringe til Nye Expo Service i Oslo, de har alt av filter, holdere, fatninger og gud vet hva.

Ring til dem og du får både svar og hjelp.

Lenke til kommentar

ok, jeg gir opp...

tenkte kanskje det var noen som visste hvilken produsent, størrelse, merke, type og hva som trengs... For jeg vet det finns flere en 1 type størrelse, filter, merke osv.

teit og bestille en hel del forskjellig greier som ikke passer mitt kamera, det var det som var tanken med hele temaet mitt! :) menmen, jeg får prøve og sette en mann på den lokale fotobutikken på saken. trodde det var enklest og få svar her på internett... :cry:

neida, får bare prøve meg fram så får vi se hva det blir til slutt...

Lenke til kommentar

Når du kontakter en fotobutikk så sier du for eksempåel som følger:

Jeg har en Nikon Collpix 5700 (?) som jeg gjerne skulle hatt et IR filter til, f eks et Rødt nr 25 A eller enda mørkere. Hvilket passer mitt kamera? Hvis ikke butikken i din nærhet eller Nye Exposervice kan hjelpe deg med dette har disse et alvorlig troverdighetsproblem. Det er ikke vanskeligere enn å spørre. Som tidligere nevnt finner du all detaljinformasjon du noensinne vil ha behov for på Bjørn Rørslett sin side www.naturfotograf.com, som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar

Var innom 5 fotobutikker i Trondheim i dag uten å få et eneste vettugt svar. Ingen av dem visste hva infrarøde stråler var, eller om det fantes filtre som stoppet synlig lys. Kodak Wratten var et ukjent navn for alle. Har de satt inn sommervikarene allerede, eller er Trondheim et anti-Mekka for fotografering?

Finnes det bra butikker noen plass i byen er jeg åpen for tips..

Et par av butikkene visste ikke engang hva vidvinkelkonverter er, og om det går an å sette det på C-730 (utenpå adapteren til 55mm som jeg allerede har). De trodde ikke det gikk an å sette noe utenpå i det hele tatt, for da ville det jo bli altfor mye glass og dårlig kvalitet på bildene sa de.. hoho :p

Lenke til kommentar
Var innom 5 fotobutikker i Trondheim i dag uten å få et eneste vettugt svar.

hærli!

hehe, neida.. jeg begynner og bli tynn i håret etterhvert! har slitt bort det meste i løpet av de siste 4-5 dagene! Jeg begynner og skjønne etterhvert hva som må til etterhvert. Det man trenger er rett og slett et filter som fjerner synlig lys, f.eks HOYA R72 (R'n tror jeg har med farge og gjøre, at det blir rødskjær i bildet?) eller Wratten 87 og 87c, og om mulig wratten 89B.. og en filterholder...

hvilket kamera har du?

ENDRET: men så var problemet...hvor finner man det? skal forske videre i morgen, nabo'n er proff fotograf og har det som jobb..skulle ha startet hos han med spørsmålene mine. menmen, tenkte det fantes en enkel og grei løsning på dette..

Lenke til kommentar

Jeg leste i en utenlandsk butikk "Kodak Wratten 89B (R72)" så det er mulig wratten er kodaks svar på Hoya R72. Antar R står for at det er et rødfilter, dvs slipper gjennom rødt lys (mest infrarødt helst). Bildene trenger ikke å bli røde av den grunn virka det som.

Hoya R72 er vel lettere å få tak i vil jeg tro (alle butikkene har bestillingsliste for hoya-filter), men echeng.com og naturfotograf.com anbefaler Wratten 89B så jeg skal prøve noen flere steder..

Lenke til kommentar

jupp, mulig det er samme greia de snakker om når det gjelder wratten89 og hoya r72, de sifferne i wratten sine filtre står rett og slett for hvor mye lys de blokkerer jo høyere tall=mørkere filter...

skal huke tak i naboen og slå av en prat over postkassen i morgen tidlig eller at jeg stikker innom butikken hans i løpet av dagen. han er nødt til og ha kataloger og bøker opp og ned om "alt" om fotografering.. hadde nylig 25 års jubileum som proff-fotograf, eller kanskje det var sommervikar? hehe... neida, "sannheten skal fram"! :lol:

Lenke til kommentar

R72: 72 står muligens for 720nm - som er grensen for hvor filteret stopper 50% av strålingen. Altså der båndstoppet starter. Her står det litt.

Var innom Preus Foto (på KBS Leangen) og der hadde de mye mer peil enn de andre plassene. De skulle sjekke pris o.l. på Hoya R72. Ingen i Trondheim forhandler Kodak Wratten virka det som.

Lenke til kommentar

Alt dere trenger å vite er jo hos Cocam.... Linken du akkurat kom med. Se f.eks her: http://www.cocam.co.uk/CoCamWS/Infrared/IN...NFRARED.HTM#FIL

Som de nevner: Wratten er et gammelt firma kjøpt opp av Kodak. Nå brukes Wratten som sammenlignings standard mellom filter.

Hoya sitt R72 tilsvarer et Wratten 89B og bør kunne gi ok resultat.

Sjekk hva dere kan bruke av linsediameter og om dere vil ha et rundt skru-inn filter eller et firkantet med holder. Overganger for linsediameter kan skaffes.

Sjekk også www.lomorksfoto.no for linsekonvertere.

Et sjekk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...