Gå til innhold

Infrarød (IR) Fotografering

Anbefalte innlegg

IR-Fotografering.

Jeg har sett en del kjempefin bilder tatt ved hjelp av IR, og kan ikke vente for og ta slike bilder selv. Er det noen som har erfaring med slik fotografering? Jeg har et Nikon CP5700, og hvilket utstyr må jeg gå til innkjøp av og hva bør jeg ta hensyn til? Hvor får man kjøpt slikt utstyr?

er det noen som har erfaringer som er godt og ta med seg når jeg selv skal ut og knipse IR bilder?

har lest akam's faq angående ifrarød fotografering, står veldig lite om hva som trengs av utstyr for og fange slike bilder selv. jeg er veldig grønn på området, så jeg trenger litt mere hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du trenger vel film som er følsom for infrarødt lys, og muligens et filter som filtrerer bort de andre bølgelengdene, avhengig av filmen du bruker, sku æ tro.

Aldri hørt om det kameraet, men hvis det er et digitalkamera tror jeg det blir særs vanskelig.

Lenke til kommentar
Aldri hørt om det kameraet, men hvis det er et digitalkamera tror jeg det blir særs vanskelig.

Det går helt supert med digitale kameraer også, en del har installert et såkallt "varme speil" som ikke kan ta inn IR signaler.. men stortsett alle digital kameraer kan fikse jobben!

Lenke til kommentar

men da må du vel modifisere det slik at du fjerner dette speilet da, og så må du putte på et filter som stenger ute synlig lys, og så må du vel omstille lysmåleren/ ha ny, slik at den stiller blender og lukker riktig, og så høres det veldig vanskelig ut å ta vanlige bilder.

Æ må no gjøre det heilt klart at æ veit egentlig ikkje nånting om dettan emnet, men æ synest no d æ sei hørest logisk ut.

Hør på noen litt profesjonelle foto-sjapper (en nede ved villmarkshuset i Oslo hvis du bor her, og om den fremdeles eksisterer da)

edit: leste ikke ordentlig.

Ja de fleste digitale kameraer får vel inn en del av det infrarøde spekteret, men ikke hele? ser ikke helt for meg hvordan de uten varmespeil som du kalte det, unngår å få overeksponerte bilder pga IR'en, men nå veit jeg ikke hvordan CCD'er (eller hva det heter) fungerer heller. Kanskje de kan justere i softwaren hvilke frekvensområder de skal plukke opp?

som sagt, forhør deg hos fotografer og slikt, tror dette er et litt snevrere tema enn hva du kan regne med å finne her :)

lykke til, og vis oss noen resultater hvis du får det til

OFFTOPIC: Når Sony først kom med nightshot, kunne visstnok det første partiet "se" gjennom klær, fordi det var et filter som ikke var installert. Noen som vet noe mer om dette? ble det et ordentlig bilde, eller bare en IR-siluett, eller ka? og hvorfor?

Lenke til kommentar
Æ må no gjøre det heilt klart at æ veit egentlig ikkje nånting om dettan emnet, men æ synest no d æ sei hørest logisk ut.

hehe, tror vi er på omentrent samme stadiet! men jeg har lest en del om dette på internett og det virker som en smalsak for ta slike bilder med digital kameraer. hvis du vil sjekke om ditt kamera støtter IR-foto kan du prøve det gamle "fjernkontroll trikset" og holde fjernkontrollen forran kameraet, hold en knapp nede på fjernkontrollen, og ser du at det blinker fra ir sensorn på fjernkontrollen gjennom kameraet..skjønner?

så kan du ta ir bilder med kameraet også. men trenger litt utstyr for og gjøre jobben...det er her jeg tenger hjelp..og nei, jeg bor nok litt langt unna villmarkshuset, ca 100mil..

Lenke til kommentar

hehe da så. jaja, kameraet mitt viser hvertfall litt ir. fjernkontrollen til det lyser opp som en julesol når jeg skal fjernutløse, så det er alltid like morsomt å prøve å gjemme fjernkontrollen under en arm eller noe så den ikke synes. MEN det gjør den alltid :) men jeg ser nå for meg at man må trenge ganske lange lukkertider, ettersom bildene til vanlig ikke blir bloata av ir-stråling. dette bringer meg óg til teorien om at de ikke plukker opp hele spekteret.

Lenke til kommentar
MEN det gjør den alltid :) men jeg ser nå for meg at man må trenge ganske lange lukkertider, ettersom bildene til vanlig ikke blir bloata av ir-stråling. dette bringer meg óg til teorien om at de ikke plukker opp hele spekteret.

jupp, du har rett i det! men så trenger man noe filter for og justere lyset, deretter no ir-filter greier, og nå hus for og sette alt dette i, og deretter en dingseboms for og feste dette til kameraet! hvordan og hva trenger man for og gjøre det? kan jeg kjøpe noe stæsj som jeg kan bruke på tvers av alle kameraer? eller må jeg spesial bygge et sett til mitt kamera (nikon cp5700)?

Lenke til kommentar
MEN det gjør den alltid :) men jeg ser nå for meg at man må trenge ganske lange lukkertider, ettersom bildene til vanlig ikke blir bloata av ir-stråling. dette bringer meg óg til teorien om at de ikke plukker opp hele spekteret.

jupp, du har rett i det! men så trenger man noe filter for og justere lyset, deretter no ir-filter greier, og nå hus for og sette alt dette i, og deretter en dingseboms for og feste dette til kameraet! hvordan og hva trenger man for og gjøre det? kan jeg kjøpe noe stæsj som jeg kan bruke på tvers av alle kameraer? eller må jeg spesial bygge et sett til mitt kamera (nikon cp5700)?

Ettersom du sa du bodde 100 mil unna velger jeg å være så stereotyp og spørre om du ikke da har ganske lett tilgang på treskjæreverktøy og lignende? Kanskje til og med metall-bearbeidings verksteder?

Lenke til kommentar
Ettersom du sa du bodde 100 mil unna velger jeg å være så stereotyp og spørre om du ikke da har ganske lett tilgang på treskjæreverktøy og lignende? Kanskje til og med metall-bearbeidings verksteder?

hehe, kan nok bli det som er løsninga til slutt! men jeg kan ikke tro at det skal være såå vanskelig! men men, skal forske litt videre så kommer vell fasiten her i forumet snart..

Lenke til kommentar
Ja de fleste digitale kameraer får vel inn en del av det infrarøde spekteret, men ikke hele? ser ikke helt for meg hvordan de uten varmespeil som du kalte det, unngår å få overeksponerte bilder pga IR'en, men nå veit jeg ikke hvordan CCD'er (eller hva det heter) fungerer heller. Kanskje de kan justere i softwaren hvilke frekvensområder de skal plukke opp?

Hverken CCD eller CMOS APS digitale kamera kan i teorien brukes til IR. Dette er av den enkle grunn at silisium ikke er følsom eller har veldig begrenset følsomhet for stråling i IR-området.

Lenke til kommentar

De fleste kameraer registrerer mindre eller større grad lys i det infrarøde spektrum. Nikon og Olympus sine kameraer er mere "egnet" enn f. eks Canon sine. For å få den effekten må du benytte et filter som stenger ute synlig lys inntil en viss bølgelengde. De fleste kameraer har som tidligere nevnt i tråden et "hot mirror" som bidrar til dette. Vet at det er gjort flere forsøk på å fjerne dette på blant anent Coolpix 950 og 990 og erstatte det med et vanlig glass for dermed å få full uttelling for det infrarøde spektrum. Kameraet blir dermed kun egnet for dette.

Hvis du sjekker http://www.naturfotograf.com vil du finne mye informasjon om fotografering med IR og UV. Vedkommende er meget anerkjent og var forøvrig portrettert i siste NikonPro med fokus på IR og UV bilder.

Lenke til kommentar
Hverken CCD eller CMOS APS digitale kamera kan i teorien brukes til IR. Dette er av den enkle grunn at silisium ikke er følsom eller har veldig begrenset følsomhet for stråling i IR-området.

Tror ikke denne påstanden holder mål. Både dSLR og kompakter har i prinsipp samme bildebrikker.

På dSLR eksponeres ikke brikken med lys før eksponeringen skjer. Men på kompakter eksponeres bildebrikken hele tiden med lys som på et videokamera.

Av den grunn er det montert et IR-filter foran brikken så den ikke skal bli overeksponert av IR-lys. Dette gjør kompakter mindre egnet til IR-fotografering enn dSLR, men de slipper noe lys igjennom - se på fjernkontrollens IR-dioder med kamera.

(Unntaket er Sony sitt 717-kamera hvor man kan ta bort IR-filteret.)

Lenke til kommentar

Tror ikke denne påstanden holder mål. Både dSLR og kompakter har i prinsipp samme bildebrikker.

Silisium (som brukes i sensorene) deketerer elektromagnetisk stråling med bølgelengde i området ~400-1050 nm. I terskelen til IR-området (~800 nm bølgelengde) er den relative sannsynligheten for å detektere et foton nesten halvert. Ved 900 nm bølgelengde er den relative sannsynligheten en kvart. Dette blir det samme som å ta bilder i nesten mørke.

Med "vanlig" kameraer uten sofistikerte bildebehandlingsteknikker kan derfor ikke dette gi et tilfredstillende bilderesultat. (Hvis man da ikke er ute etter litt sære bilder da.)

Lenke til kommentar

takk for gode svar alle...

Jeg er nok kommet like langt som dere, og forstår hvordan bildet blir til vi CCD og CMOS. Ikke alle kameraer er laget med varmespeil, om ditt kamera har det sjekker man med fjernkontroll-trikset, ser du lys fra kontrollen så har du ikke varmespeil, ikke lys=varmespeil...

det jeg fremdeles lurer på er:

man noe filter for og justere lyset, deretter no ir-filter greier, og nå hus for og sette alt dette i, og deretter en dingseboms for og feste dette til kameraet! hvordan og hva trenger man for og gjøre det? kan jeg kjøpe noe stæsj som jeg kan bruke på tvers av alle kameraer? eller må jeg spesial bygge et sett til mitt kamera (nikon cp5700)?

men, etter en del timers intens surfing og mailing på kryss og tvers av atlantern begynner jeg og nå nøstet opp i en del ang. dette temaet...

Lenke til kommentar

Sikkert riktig det du påpeker johanlo, men fotografisk film er følsom inntil ca 730nm og i fotografisk sammenheng snakker man om en bølgelengde inntil ca 780nm, jfr 'Applied Infrared Photography'; ISBN 0-87985-009-4 s. 2.

I astrofotografi har man problemer med IR-stråling i forbindelse med digitale opptak, og man kjøler derfor ned bildebrikken med f.eks Peltiérelement.

Roma, for matnyttig stoff:

I akams faq tidl. henvist, se på lenka til Eric Cheng, ellers er Bjørn Rørslett med sin side www.naturfotograf.com meget bra.

Lenke til kommentar
Virker som om (Kodak) Wratten 89B er tingen. Men hvor finner jeg det? (fant ingen treff på fritekstsøk her ihvertfall).

jepp!

det er DET som er problemet mitt, hvor finner jeg slikt utstyr? filter? og holder for slikt filter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...