petterpann Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Som vekter har jeg valgt å anmelde noen for trusler, og fordi de løp etter meg. Vet noen hvor lang behandlingstid det er før man får vite utfallet, og hvordan behandles progressen i dette? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det blir henlagt pga. bevisets stilling. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Og da hjelper det heller ikke med vitner? Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Er det slik at det ALLTID må foreligge bevis for noe? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ja, hvis du ser på ordet bevis i vid forstand. Hvis ikke hadde man da ikke hatt noen rettsstat? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Og da hjelper det heller ikke med vitner?[...] Er det slik at det ALLTID må foreligge bevis for noe? Selvfølgelig må det foreligge en eller annen form for bevis. "jammen det er jo sant, jo!" er ett veldig dårlig argument i retten. Men var det gode og pålitelige vitner til episoden, kan det jo hende at ikke så veldig mange andre bevis enn vitneforklaringene er nødvendige. Om vitnene derimot enten ikke finnes eller ikke er særlig pålitelige (f.eks om det bare var "narkiser", dritafulle pubgjester og/eller dine kompiser som så episoden) bør det være andre beviser også (video f.eks). ' Hvor mye innsats politiet legger i saken avhenger (stort sett) av hvor alvorlig den er. Hvis det ikke er mer opplysninger i saken enn "noen løp etter meg", så blir nok "saken henlagt"-brevet poststemplet allerede samme dag som anmeldelsen blir levert. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Og da hjelper det heller ikke med vitner?[...] Er det slik at det ALLTID må foreligge bevis for noe? Selvfølgelig må det foreligge en eller annen form for bevis. "jammen det er jo sant, jo!" er ett veldig dårlig argument i retten. Men var det gode og pålitelige vitner til episoden, kan det jo hende at ikke så veldig mange andre bevis enn vitneforklaringene er nødvendige. Om vitnene derimot enten ikke finnes eller ikke er særlig pålitelige (f.eks om det bare var "narkiser", dritafulle pubgjester og/eller dine kompiser som så episoden) bør det være andre beviser også (video f.eks). ' Hvor mye innsats politiet legger i saken avhenger (stort sett) av hvor alvorlig den er. Hvis det ikke er mer opplysninger i saken enn "noen løp etter meg", så blir nok "saken henlagt"-brevet poststemplet allerede samme dag som anmeldelsen blir levert. Blir det ofte rettsak av slike saker, eller kan avgjørelser bli tatt uten at slike ting blir satt i verk? Jeg ble utstatt for blind vold som 16-åring. Gjerningsmennene ble tatt og dømt for ugjerningen, men jeg fikk aldri beskjed om å møte i en rettsak. Hvordan fungerer dette? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Hva som skjedde med deg som 16- åring og hva som skjer nå er helt annerledes. I senere tid har man fått nye rettsregler som styrker fornærmede, rett til informasjon er en av disse rettighetene. Til trådstarter så vil jeg bare skrive at det kommer ann på saksmengden. Trussler er dog noe jeg ville anta at man tok alvorlig. Henlegger de saken så ville jeg absolutt klaget på dette, få gjerne med noe fra arbeidsgiver også siden du jobber i et såpass utsatt bransje. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg ble også utsatt for blindvold når jeg var yngre (husker ikke alder, gikk på barneskolen). Dette valgte foreldrene mine å anmelde da dette var en gjeng som holdt på med å "banke" folk fordi dette var gøy.. Det endte opp med forliksråd etter noen uker med behandling (hvor jeg, og sikkert de, ble tatt inn for å gi forklaring) Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Det som skjedde er at de laget ugang som gjorde at jeg måtte be de om å forlate senteret. De var ikke samarbeidsvillige, og han ene begynte å filme situasjonen. Han lovet å legge det hele ut på Youtube. Når jeg prøvde å ta fra han ene mobilkameraet ble det selvfølgelig noe knuffing, og dette skal de åpenbart anmelde meg for. Dette fikk meg til å ringe politiet. Før politiet kom presterte 2 av mennene å kjeppjage meg et stykke. Er det galt av meg å anmelde slikt? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Noe av dette er en del av jobben, men hvis du føler deg truet så er det lov å anmelde. Kjepp jagingen hadde trolig ikke skjedd hadde du ikke løpt fra dem, men det en helt annen situasjon. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Noe av dette er en del av jobben, men hvis du føler deg truet så er det lov å anmelde. Kjepp jagingen hadde trolig ikke skjedd hadde du ikke løpt fra dem, men det en helt annen situasjon. Nei, men hva ville du gjort? Løpt eller gått i slåsskamp med flere personer? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 De skulle bare breie seg, hadde ikke du løpt, hadde ikke de løpt etter. Hvis dette er snakk om folk som lager ugang, så er dem ikke ute etter bråk i utgangspunktet. De fleste er "redd" for autoritære makter, men noen ser sin mulighet til å utfordre den... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Du har ikke noen rett til å ta fra noen et mobilkamera som vekter, dette er klart ulovlig selvtekt. Hvis man husker salatsaken så ville vekterene også her nekte media å filme til tross for at de stod på offentlig sted. Men det at de løp etter deg osv. er viktig å anmelde. Vold mot vekter er noe man ikke kan godta. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Du har ikke noen rett til å ta fra noen et mobilkamera som vekter, dette er klart ulovlig selvtekt. Hvis man husker salatsaken så ville vekterene også her nekte media å filme til tross for at de stod på offentlig sted. Men det at de løp etter deg osv. er viktig å anmelde. Vold mot vekter er noe man ikke kan godta. Så når en person filmer en konflikt for å irritere deg, at når man da skyver bort kamera, eller i verste fall prøver å ta det fra ham, så er dette helt i mot loven? Selv om han truer med å legge det på internett mot din vilje? Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 De skulle bare breie seg, hadde ikke du løpt, hadde ikke de løpt etter. Hvis dette er snakk om folk som lager ugang, så er dem ikke ute etter bråk i utgangspunktet. De fleste er "redd" for autoritære makter, men noen ser sin mulighet til å utfordre den... Ok, men jeg stoppet ikke for å sjekke. Tror ikke så mange ville gjort det. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Du har ikke noen rett til å ta fra noen et mobilkamera som vekter, dette er klart ulovlig selvtekt. Hvis man husker salatsaken så ville vekterene også her nekte media å filme til tross for at de stod på offentlig sted. Men det at de løp etter deg osv. er viktig å anmelde. Vold mot vekter er noe man ikke kan godta. Så når en person filmer en konflikt for å irritere deg, at når man da skyver bort kamera, eller i verste fall prøver å ta det fra ham, så er dette helt i mot loven? Selv om han truer med å legge det på internett mot din vilje? Politiet må da klare å ta situasjonen i betrakning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå