Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komme meg ut av leiekontrakt grunnet byggestøy

Cheshire Cat

Anbefalte innlegg

I høst flyttet jeg til Trondheim. Leiekontrakten sier at jeg er bundet her til og med ut juli. Dette er visstnok vanlig praksis i Trondheim, så jeg hadde ikke annet valg enn å skrive under.

Nå har det seg slik at måneden etter jeg flyttet hit, så begynte et vesentlig byggeprosjekt 20 meter utenfor soveromsvinduet mitt. Dette gav lite problemer, helt til de begynte med døgnjobbing en liten periode. Fortsatt ikke noe spesielt ille.

Men nå, etter jul, har byggeprosjektet beveget seg videre. Når jeg åpner vinduet mitt, så kan jeg fysisk ta på anleggsmaskinene. Det er snakk om en god del gravemaskiner, og når de graver så vibrerer hele leiligheten. Jeg har ikke kommet så langt til å dokumentere nøyaktig desibel-nivå, men kommer nok til å gjøre det innen kort tid.

De begynner gjerne å arbeide i 06:30-tiden, og har det gående til alt fra kl 16-22. De har også plassert en god del maskiner rundt omkring, som står på til alle døgnets tider. Hvorhav den ene var plassert rett utenfor vinduet mitt i to døgn, med et lys som blinket hvert sekund, med et kraftig grønt lysglimt - såpass ille at verken jeg eller romkameraten fikk sove de to døgnene.

Før jeg flyttet hit, hadde jeg ikke hatt muligheten til å vært innom for å sjekke leiligheten. Til tross for at bygget er bygd i 2003, er standarden lavere enn sovjetiske arbeidsleirene. Mao, jeg vil ikke ha en reduksjon i støynivået, jeg vil ut av den forbanna kontrakten ASAP, og lurer på hva slags muligheter jeg har? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg bor i samme bygg som deg, og situasjonen begynner å bli helt jævelig. Like ved KBS-senteret ikke sant?

Nå har de hvertfall begynt med et slags "knuse-borr" som dunker et par ganger i sekundet i ca. 20 sek av gang, med 5 sek pause. For meg er det akkurat som noen i rommet over meg hopper i gulvet. Eneste forskjellen er at ALT i rommet samtidig rister slik at alt får en ristelyd i tillegg til "dunk dunk dunk" lyden.

En venn av meg som bodde her før sommeren -09 sa de også drev på fra tidlig om morgenen til sent på kveldene i helgene også. Hvis dette fortsatt er aktuelt må jeg se meg etter et annet sted å bo jeg og.

Men hvilke lover og regler kan vi slå i bordet med? Er lite lysten på å dra ut på leilighetsjakt igjen, vil heller se at anleggsarbeiderne starter og slutter i normal tid. Fra kl. 07.30 til 17.00. Akkurat nå går det ikke ann å høre på musikk i leiligheta en gang pga. den forbanna dunke dunke dunke-lyden. Så det er bare å glemme å lese lekser, ha en rolig samtale eller besøk i det heletatt.

Ganske ille og kjedelig :(

Lenke til kommentar
I høst flyttet jeg til Trondheim. Leiekontrakten sier at jeg er bundet her til og med ut juli. Dette er visstnok vanlig praksis i Trondheim, så jeg hadde ikke annet valg enn å skrive under.

Det er store begrensninger på tidsbegrensede kontrakter av så kort varighet.

Er det snakk om en studentleilighet?

Uansett vil slik støy kunne være en mangel eller vesentlig mangel.

Lenke til kommentar

Bare så du vet det så er det helt feil. Flyttet inn hit nå over nyttår, det er ikke masse muligheter for å få seg et sted å bo. Så hvis du har vært på leilighetsjakt fra nyttår av du og, så har vi totalt forskjellige syn på hva som er "okey" leilighetsjakt.

Dette tatt i betraktning av at man ikke kan bo hvor som helst pga. reisetid til og fra skole, pengegrenser og kvalitet på leilighet som kan være helt, helt i bånn.

Lenke til kommentar

Leieobjektet er en 2-4manns leilighet (kollektiv) der hver leietaker har midlertidig eie av et soverom på ca. 12 kvm. Det er snakk om flere leiligheter i et rekkehus.

Det som kommer frem i kontrakten, foruten div. obligatoriske punkter om betaling av leie osv, er:

3. VARIGHET

"Leieforholdet er tidsbestemt og gjelder fra [dato] og opphører uten oppsigelse den [dato]. Leieforholdet kan ikke sies opp i kontraktsperioden. Eventuell forlengelse av kontrakten avtales senest to måneder før kontrakten opphører. Dersom utleier ønsker å gjøre endringer i leiekontrakten for den nye leieperioden, så som leiesum - depositum m.m., må dette forelegges leietaker senest ved samme tidspunkt."

7. LEIETAKERS AVTALEBRUDD - UTKASTELSESKLAUSUL (fant ikke pragraf-tegnet, derfor dollartegn :ph34r: )

"Leietaker vedtar tvengsfravikelse (utkastelse) derson leien eller avtalte tilleggsytelser ikke blir betalt innen 14 dager etter at skriftlig varsel eller tvangsfullbyrdelsesloven $4-18 er sendt på eller etter forfallsdag, jfr samme lov $13-2, tredje ledd, bokstav a). Leietaker vedtar også at tvangsfravikelse kan kreves når leietiden er løpt ut, jfr tvangsfullbyrdesloven $ 13-2, tredje ledd, bokstav b). Gjør leietakeren ellers noe vesentlig brudd på leiekontrakten, kan utleieren heve kontrakten og leietakeren plikter da å flytte ut av hybelen, idet han også i dette tilfelle vedtar tvangsfravikelse etter vangsfullbyrdesloven $ 13-2, tredje ledd, bokstav d). Dersom leietakeren flytter etter utkastelse eller krav fra utleieren på grunn av mislighold, plikter han å betale for den tid som gjenstår av leietiden med fradrag det som utleieren får inn ved ny utleie. Leietakeren må også betale de omkostninger som utkastelse, søksmål og ryddiggjøring av hybelen i tilfelle vil medføre."

9. VERNETING

"Trondheim tingrett og Trondheim namsrett er verneting og eventuelle tvistemål som gjelder leieforholdet"

Nå er det da snakk om et boforhold der leietaker(e) ikke var informert om anleggsarbeid som pågår praktisk talt rett utenfor soveromsvinduet og som på mange måter gjør boforholdet svært vanskelig, da støy og ristinger i hele leiligheten er konstant fra 06.30 om morningen til langt utpå dagen. Hvor lenge dette vil pågå er uvisst, men ettersom de skal bygge et nytt kjøpesenter (tror jeg, kanskje bare utbedre det som allerede er der) vil nok dette vare utover størsteparten av skolesemesteret våren 2010. Dette gjør det svært vanskelig å f.eks. lese lekser o.l. hjemme noe som er en vesentlig mangel for meg personlig som student. Det er på ingen måte "ro i hjemmet" så lenge dette pågår.

Studentboligenes interne støyregel sier bare om når det skal være stille på kvelden, der regelen som gjelder er 23.00 på hverdager og 24.00 i helgene. Hvor tidlig har vi ingenting å forholde oss til.

Lenke til kommentar

Bumper denne i håp om at noen kan vise til en paragraf eller lignende som viser til at utleier burde informert om at det ville bli satt opp x-antall gravemaskiner / anleggsmaskiner på parkeringsplassen utenfor boligene, noe som naturligvis vil føre til veldig mye støy og ubehageligheter - som gjør at vi enten kan bli fristilt fra leiekontrakt eller får kortere oppsigelsestid.

Sånn det er nå borrer de gjevnt og trutt fra og med 06.30 på morningen og gjør det vanskelig å sitte og lese hjemme. Ja, man kan lese på skolen, men det tar 30 min med buss opp dit for min egen del og det suger å måtte legge til 1 time ekstra bare fordi man vil lese lekser. Dvs, nei jeg har ikke full timeplan og må ikke være på skolen fra 08.00 - 16.00.

Hadde satt utrlolig stor pris på litt hjelp her :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Husleieloven §2-4 regulerer mislighold opplysningsplikt:

Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen.
Lenke til kommentar
Husleieloven §2-4 regulerer mislighold opplysningsplikt:
Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen.

Og bare for å få det understreka, det at det er kraftig støy og ristninger som går ut over søvn (de starter før kl. 07.00) hver bidige dag. Hvor lenge de holder på varierer. Men det er svært vanskelig å konsentrere seg i form av lekseskriving og lesning, noe som må kunne sees på som en mangel med tanke på at dette er en studentbolig?

Endret av bandreas
Lenke til kommentar

Bumper denne tråden igjen. Først kan jeg si at jeg garanterer at opplysninger jeg gir her er 100% korrekt.

Sendte mail til styret for studentboligene der jeg forklarte situasjonen slik den er per idag med støy og ristinger og at jeg syns boforholdet er uutholdelig og at jeg gjerne vil si opp min kontrakt snarest da utleier ikke har forholdt seg til husleielov paragraf 2-2, 2-3 og 2-4.

Fikk svar om at dette spesifikke arbeidet som er utgraving av parkeringskjeller og fundament vil være ferdig om 2 - 3 uker, det vil si at totalt er dette rundt 6 ukers arbeid som gir denne støyen. Dette vil igjen ikke si at støyen blir borte, men at de har en tidsplan om at utgravingen av parkeringskjeller og fundament skal være ferdig da. Nytt arbeid vil fortsette etter denne perioden, utbyggingen er planlagt å vare frem til mars/april 2011, det vil si ut hele kontraktsperioden min.

Vi viser til deres e-post 8. februar d.å. vedrørerende anleggsarbeid på øvre del av området.

Utbyggingen vil pågå frem til mars/april 2011. Kjernearbeidstiden for anleggsarbeid vil være mellom 0700 og 1600, men kan fravike i perioder hvor entreprenør ligger etter med fremdriftsplanen. Akkurat nå driver de å graver ut p-kjeller og fundamentering. Dvs. primært arbeid i grunnen. Vi antar at dette er den mest støyende delen av utbyggingen, og iht. fremdriftsplan vil dette være ferdig innen 2-3 uker.

Utbyggingen vil i perioder medføre en belastning i form av økt støy og anleggstrafikk for deler av studentbyen. Dette gjelder spesielt for øvre fløy.

Du leier hybel i nederste fløy, som ligger ganske skjermet fra anleggsområdet, og vi oppfatter det slik at den grad av støy fra anleggsområdet som du måtte bli belastet med må kunne oppfattes som akseptabelt. Vi kan derfor ikke se at hverken husleielovens $2-2, 2-3 eller 2-4 kan gjøre seg gjeldende for din situasjon.

Et par ting som jeg vil klargjøre med denne mailen.

1. Anleggsarbeidet starter nesten alltid før kl. 07.00. Kan også legge til at det kjøres store anleggsbiler rundt studentboligene midt på svarte natta som også vekker meg (og sikkert andre).

2. Utbyggingen belaster hele studentbyen i form av økt støy og det gjelder ikke bare spesielt øvre fløy.

3. Jeg leier fløyen "lengst" unna, men det gjør den ikke skjermet fra støyen på noen som helst måte.

4. Det de oppfatter som akseptabel støy går ut over min nattesøvn og mulighet til å kunne konsentrere meg om skolearbeid hjemme.

Nå til den det fantastiske sluttpoenget: De mener at ettersom jeg bor i det rekkehuset som er lengst unna anleggsarbeidet (Se bilde: Rekkehus 2, leilighet 4) så er dermed støyen akseptabel - og dette er snakk om 10 meter mellom rekkehuset jeg bor i og rekkehuset som ligger nærmest anleggsarbeidet. (Rødt område er der de har gravd, grønt er der de oppholder seg.)

587873.jpeg

Og etter som de anser støyen som akseptabel mener de også at de ikke var pliktet til å fortelle om dette anleggsarbeidet som kom til å pågå på studentboligenes parkeringsplass. Altså at husleielovens $ 2-2, 2-3 og 2-4 ikke kan gjøres gjeldene. Men gjennom mailen anser de dette som støy, men akseptabel støy. Men dette må da være en klar mangel at det 1) skal pågå anleggsarbeid under 50 meter fra leiligheten min under hele kontraktsperioden som de vet vil støye, 2) at anleggsarbeiderne ikke holder seg rolige mellom 23.00 og 07.00, 3) parkeringsplassene ikke er tilgjengelige og 4) strøm/internett blir fjernet kuttet uten forvarsel for min egen del (noen hadde fått mail om dette, men ikke jeg).

Så et par seks spørsmål:

1. Hvem definerer hva støy er? Utleier eller leietaker? Og det er ikke bare snakk om støy, men også ristninger i hele leiligheten som gjør at f.eks. speil rister og lager lyd inne på rommet. Personlig går det ut over nattesøvnen og muligheten til å kunne gjøre lekser/oppgaver hjemme.

2. Hvordan kan jeg få fatt i en decibell-måler?

3. Hva de definerer som støy og ikke, hva har det med husleielovens paragraf 2-2, 2-3 og 2-4 å gjøre som går på opplysninger ved kontraktinngåelse?

4. Burde jeg dokumentere at arbeiderne holder på før kl. 07.00 og etter kl. 23.00 med bilder?

5. Kan jeg ta denne saken gjennom noe råd/utvalg?

6. Kan jeg holde tilbake betaling av leie så lenge denne saken er aktiv mellom meg og utleier?

§ 2-15. Rett til å holde leie tilbake

Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse.

Håper på raskt og utfyllende svar :)

Edit: Quotet inn svaret.

Endret av bandreas
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...