Gå til innhold

Utdannelse i Kina?

Superprofit

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaringer med å studiere i Kina? Etter å ha googlet rundt tema, kommer det opp, at det er nødvendig med språktest ved det kinesiske ambassade, uten at jeg har klart å få noe mer informasjon om det, noen som kanskje kan utdype mer adg det?

Ut fra lånekassens hjemme sider er det nokså bred studieutvalg, enn kan velge mellom. Kunne godt tenkt meg, å prøve på å lære mandarin.

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns Hong Kong gir en "mykere" start for vestlige utlendinger. Engelsk er mye mer tilgjengelig i denne byen i tilfelle kommunikasjonen skjærer seg :p Og det er en flust av mandarin skoler/kurs i Hong Kong selv om folk flest prater kantonesisk der.

Selv har jeg søkt bachelor i økonomi og adm. i HK. Får forhåpentligvis svar i mars. Undervisningen foregår på engelsk med kurs i kinesisk i tillegg. Det eneste språkkravet de stilte meg da jeg søkte var TOEFL testen.

Men du bør søke ganske snart og ha papirene i orden, deadline pleier å være rundt februar senest.

Lenke til kommentar

Takk, for info. Har vurdert både HK og Taiwan, men har konkludert at det er fastland, jeg har mest lyst til ta utdanning i. Tar siste semester av bachelor i statsvitenskap, men synes det kunne være greit å ha flere fundament til å balansere seg på. Du nevnte TOEFL testen, hvor var det du tok den?

Lenke til kommentar

Jeg tok den i Drammen. Du må først melde deg på online www.ets.org og betale testavgiften.

Har vært i mainland selv (Guangzhou) og det kan virkelig være frustrerende til tider kommunikasjonsmessig. De fleste kinesere kan ikke engelsk eller kan veldig lite, og hvis man skal bo der for å studere så er det sikkert en del mer praktiske ting å sette seg inn i lokalt. Når ikke all informasjon er tilgjengelig på engelsk så får man en språkbarriere å stri med i tillegg til studier. I tillegg er luftkvaliteten enda verre i mainland enn i HK (selv om det er dårlig der og). Anbefaler virkelig at du tenker 2 ganger til om du virkelig vil satse på mainland.

Et alternativ er å studere i HK med utveksling til mainland :p Det går faktisk an. Som de lokale sier: "man finner alt i HK" (jada, til en viss grad). Og det gjelder også utdanning og kurs. Anbefaler virkelig å satse på HK først, også kan man se an om man liker det eller ei. Uansett så er mainland kun 2 timer med tog unna derifra :)

Uansett ønsker jeg deg lykke til med studiene :)

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Hvis du bor på campus så koster det ca. 4000-6000 for et helt semester. Hvis du vil leie leilighet/hybel privat så koster det noen tusen i mnd - og prisene spriker veldig med tanke på beliggenhet og kvalitet.

Du får fint en god og stor middag (som ikke er junkfood, men skikkelig middag) til 30 kr i HK. Middager på kantina på skolen koster typisk rundt 20 kr.

Her er et eksempel på kostnader for en student i året:

http://www.cityu.edu.hk/international/related_costs.htm

Holdt på å glemme skoleavgiften. Denne bør du kanskje snakke med Lånekassen om. Det er vanlig at studenter må betale skoleavgift på universitetet. I HK er den på 30042 i året for lokale, og 60085 i året for utenlandske (dvs. sånne som oss).

Prisforskjell på mainland og HK er ganske lite syns jeg, selv om mainland er billigst. Når jeg først skal bo i Kina i 3 år så ville jeg valgt HK for det pga. tryggheten og kommunikasjonsmessig. Det var merkbart forskjell på kaos bare jeg reiste 2 timer inn i mainland kontra HK som er hektisk, men man finner ut av ting for det.

En annen forskjell som gjør at jeg foretrekker HK er holdningen til folk mellom HK og mainland. De i mainland kan være noe mer uhøflige, en del ignorerer deg/ser skeptisk ut selv om du snakker høflig, og mange glor og stirrer på deg ganske mye hvis du har annerledes utseende (hudfarge, øyefarge, hårfarge). Mens folk i HK er mye mer dannet og noen av de er så greie tilogmed at de vil lede deg en lang strekning for å vise deg riktig buss.

Siden jeg syns trivsel er alfa og omega når man studerer utenlands så faller HK naturlig for meg. Syns mainland er mer koselig og passende som feriedestinasjon for min del.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Tusen takk, for alt av informasjon! Søkefristen går faktisk ut om noen få dager, jeg hadde egentlig tenkt å begynne, med søke prossesen i begynnesle av mars, hhehe.. Må nok innrømme, at HK ser mye mer fristende ut enn fastlandet.

Søkte du på flere studieplasser, er det "city unversity of hong kong" du har søkt til, noe spesiell grunn for det? Dokumentasjon (pass, karakter osv) skal vel ettersendes etter kvart?

Endret av Superprofit
Lenke til kommentar

Søkefristen på de fleste HK skoler går ut i slutten av februar, så du bør forte deg.

Jeg søkte på flere skoler for å øke sjansen for å komme inn. Her er en veldig kjekk side som beskriver de forskjellige skolene og praktisk informasjon generelt: http://studyinhongkong.edu.hk/eng/index.jsp

Det du bør sende av dokumentasjon til de skolene når du skal søke er:

- Karakterutskrift/vitnemål fra dine tidligere skolegang. De skal være _rett kopi_ av originalene, i tillegg til en oversatt versjon på engelsk (og oversettelsen må gjennomføres av skolen eller andre offisielle godkjente translatører. Dvs. du kan ikke oversette dem selv).

- Bestått TOEFL test, hvor testresulatet skal sendes direkte fra ETS, altså ikke fra deg. Du bestiller videresending av resultater fra ETS.org før du betaler for testen. Vær rask, fordi det tar 2 uker før man får resultater + 2 uker til for at resultatene på papir når fram til mottaker.

- En offisiell beskrivelse av det norske skolesystemet og karaktersystemet på engelsk generelt, slik at saksbehandleren vet hvordan de skal tolke karakterene dine i Norge. Bruk f.eks. www.nokut.no

- Gjerne en offisiell beskrivelse på engelsk av de forskjellige fagene du har tatt, slik at de vet hva det innebærer av pensum. Slikt kan fåes fra tidligere skolen din.

- Kan hende noen av skolene krever at en lærer/professor som kjenner deg fra tidligere skole, skal skrive et såkalt anbefalingsbrev og sendes konfidensielt til søkestedet.

Jo mer nøye og ryddig dine dokumenter er, jo bedre inntrykk gjør du hos saksbehandler. Det kreves mer enn bare gode karakterer for å komme inn, slik at man må tenke på førsteinntrykk ved all henvendelser og presentasjon osv.

Det koster par hundrelapper å søke på studier, som de kaller for søknadsavgift - så vær klar over denne kostnaden også.

Noen søknadsprosesser innebærer også telefonintervju lenger ut i prosessen.

Dokumentasjon må ettersendes senest 2 uker etter at du har sendt inn søknaden ellers annullerer de søknaden. Er det papirer du ikke får tak i innen 2 uker må du gi beskjed fortest mulig til saksbehandler.

Edit: Og det kan være lurt å sende dokumentene rekommandert.

Du får ha lykke til :)

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Jeg lurer bare på hvor lavt bør man gå ved referanser fra lærere/professorer? Jeg tenker å søke master til utlandet men jeg har bare gått på universitet under bacheloren og der har jo ingen kontakt med noen professorer! Det er jo egentlig ikke vanlig i Norge..Hva gjør man da? Bruker videregående lærere? Ungdomskolelærere er vel kanskje litt for lavt?

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du skal bli helt ferdig med bacheloren din før du går løs på masteren. I siste semester av en bachelorgrad pleier man å skrive bacheloroppgaver, med en veileder som du har fast kontakt med. Du bør helst ha referanser fra den høyeste/seneste utdanninga du har hatt. Den veilederen du får under bacheloroppgaven er en gylden mulighet for å skrive referanse om deg da man pleier å ha mye kontakt med veilederen.

I utlandet er det faktisk mer vanlig med klasseundervisning på høyere utdanning slik at det går an for professorer å bli kjent med studentene sine, dermed lettere å skrive referanser. I Norge har man den ulempen at undervisningen skal være billigst mulig for skolen, og dermed stues flere hundre studenter i et samme auditorium per foreleser. Ikke rart man sliter med å få referanser hvis man trenger det.

Et alternativ er å kontakte universitetsadministrasjonen for ditt fakultet, forklarer at du trenger referanse men har ingen som kjenner deg. Så får de heller skrive et standardisert brev til mottakeren hvor de forklarer hvordan norsk skole er og dermed ikke lett å få referanse. Men et sånt brev gir ikke akkurat noe særlig spesielt inntrykk av deg, så hvor bra et sånt brev er kan diskuteres.

Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig å være student i Kina?

Det er mulig det er annerledes for vestlige som velger å ta delstudier eller lignende, men jeg tror ikke jeg ville likt meg i Kina, basert på mine erfaringer og fordommer. Jeg har aldri vært der, men jeg kjenner ei kinesisk jente (fordi hun var utvekslingsstudent til min videregående skole) som hadde karakterer type 99 på en skala som går til 100. Hun kom såvidt (på håret) inn på det studiet hun ville (økonomistudier), og hun lever nå et liv som stort sett består av at bussen plukker henne opp klokken åtte utenfor blokka hun bor med foreldra sine, og avleverer henne samme sted klokken åtte på kvelden. Er hun heldig rekker hun en halvtime pingpong med faren sin mellom kveldsmat og leggetid. Jeg sier ikke at dette er representativt for den gjennomsnittlige kineser, men i følge henne er det hvertfall representativt for klassen hennes.

Hvordan funker det egentlig da å være utvekslingsstudent i Kina? Havner man i et miljø hvor man er omringet av supermennesker som ikke har noen andre interesser enn lesing? Mitt inntrykk av Kina er at hvis du skal opp og frem må du jobbe for å bli best (med alt det innebærer). Som sagt har jeg aldri vært i Kina (ennå), så det er mulig jeg tar litt feil, men det er hvertfall inntrykkene mine. Hva tenker dere Kina-studentene?

Fredrik :)

Innlegget er skrevet i nyskjerrighetens navn, og jeg prøver ikke å pirke eller svartmale. Hvis posten min har vært litt i grenseland til hva TS spør etter beklager jeg.

Lenke til kommentar

Hehe det er morsomt å lese sånne bilder og inntrykk :p

Har ikke så mye erfaring med studentlivet i mainland så jeg tar utgangspunkt i HK:

Da jeg var i Hong Kong sist, var det overraskende mange som hadde mye tid til annet enn bare lesing. Det er for eksempel ekstra positivt om man deltar i sport og andre aktiviteter på campus i tillegg til undervisning. Studenter som bor i samme bygg pleier ofte å arrangere store middager sammen, hvor alle bidrar og lager mat sammen og andre aktiviteter. Og man har jo fri på søndager, så da er det vanlig at man drar til stranda, Ocean Park, Disney Park eller bare ned til byen.

I tillegg kommer "røde dager" (hahah _røde_ dager :p tok du den?) som man har fri på også. Det er typisk å få 1 uke fri ved kinesisk nyttår. Ellers er semestrene kortere enn i Norge faktisk. Om høsten starter man i starten av september og ferdig rundt 20. desember. Vårsemester starter typisk midten av januar/starten av februar og ferdig midten av mai (pluss et par friuker midt i). På HiO til sammenligning startet jeg i midten av august og ferdig midten av desember, og vårsemesteret startet rett etter nyttårsfeiring og varte helt fram til midten av juni uten noe særlig fri i midten >_>

Så basically, i HK har man sommerferie fra midten av mai og fram til september :D

Men det betyr også at man får det ganske intensivt i selve semestrene. Man får også fri hvis det er tyfonvarsel. Da får man slappe av hjemme i hybelen istedenfor.

Det stilles faktisk krav til oppmøte i timene, og det føres fravær. Dette påvirker endelig karakter i faget. Men jeg vil anta at det er mye mer engasjerende undervisning hvis det er klasseundervisning framfor auditoriumsundervisning. Man får bedre oppfølgning når det er en klasse på 20-30 framfor et auditorium på 300 studenter som er ganske vanlig i norsk høyere utdanning.

Lærerne er ikke strenge så lenge man ikke lager bråk og kvalme. Så lenge man er høflig og grei så er de det samme tilbake.

Kan hende man ikke får så særlig mye fri i mainland at jenta du kjente måtte studere for harde livet? Hong Kong er en helt annen verden selv om den tilhører Kina. Det positive er at mainland gradvis hermer etter det Hong Kong har, før var man redd for at HK skulle bli like ille som mainland etter at britene trakk seg, men det går altså andre veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...