Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp ny koblingsboks

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal legge strøm i et nyoppusset soverom...

Jeg skrudde vekk den eldgamle koblingsboksen hvor alle ledningene hva koblet sammen i tre forskjellige poler, og skal nå sette opp en ny... skal jeg fortsatt gjør koble alle i de samme hullene i den nye boksen? Altså flere lednigner med samme farge skal skrues i sammme hull? Hadde elektrikker på badet og han la egen strømledning til hver av ledningene som skulle ut... altså koblet to og to ledninger.

Jeg vet at jeg bør ringe elektrikker for denne jobben.... så dere kan la være å bruke tid og krefter nok en gang på skrive om det...

Noen som faktisk kan hjelpe meg her? :)

Endret av steinerik2008
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg skal legge strøm i et nyoppusset soverom...

Jeg skrudde vekk den eldgamle koblingsboksen hvor alle ledningene hva koblet sammen i tre forskjellige poler, og skal nå sette opp en ny... skal jeg fortsatt gjør koble alle i de samme hullene i den nye boksen? Altså flere lednigner med samme farge skal skrues i sammme hull? Hadde elektrikker på badet og han la egen strømledning til hver av ledningene som skulle ut... altså koblet to og to ledninger.

Jeg vet at jeg bør ringe elektrikker for denne jobben.... så dere kan la være å bruke tid og krefter nok en gang på skrive om det...

Noen som faktisk kan hjelpe meg her? :)

Prøv sånn som det var ja. Husk å koble alle jordene sammen i tilfelle kretsen kortslutter!

Lenke til kommentar

Hvis du på død og liv (kan fort bli litt mer bokstavelig talt enn det bør) skal gjøre dette selv har jeg 1 veldig godt råd til deg:

Ikke spørr om det her!

Det er en stygg tendens til at de som gir andre råd her enn: RING EN ELEKTRIKER! ikke har kompetansen til å gi råd.

og dersom du får endel råd virker det ikke som om du har kompetansen til å skille de gode fra de dårlige.

Lenke til kommentar

Ville nok fått en fagmann til og gjøre dette ja.

Men setter du opp en ny boks med samme kablene, skal de kobles på samme måte med samme farger i samme klemmer i koblingsboksen som det var koblet i tidligere boks. Så lenge du ikke skal koble noe ekstra til. Eventuelt bruk Wago for og koble i hop. Pass på at ikke ledere er skadet og at isolasjonen på alle kablene er innenfor koblingsboksen. Samme hvis du må avisolere lederne på nytt at du gjør dette skikkelig og ikke lager skade på dem!

Men vil ikke anbefale deg og gjøre dette selv med tanke på at du allerede spør og egenlig ikke vet hva du driver på med. Skal ikke store tingen til for og starte brann hvis du får litt belastning på et koblingspungt. Bare nok at det ikke er skrud godt nok til (riktig moment) så har du en fare for brann tilløp.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...