Gå til innhold

Minnekort til Speireflekskamera

Anbefalte innlegg

Hei,

skal kjøpe meg et Canon EOS 500D.

Men - hvor rakt minnekort må jeg minimum ha for å ta raske bildeserier og video?

Holder det med Kat4 15 MB/S, eller bør jeg gå for kat 6 og 30 MB/S?

Samtidig: hvor store er filene på et bilde tatt med god kvalitet?

Med det 4GB kort får man vel inn et par hundre bilder?

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

skal kjøpe meg et Canon EOS 500D.

Men - hvor rakt minnekort må jeg minimum ha for å ta raske bildeserier og video?

Holder det med Kat4 15 MB/S, eller bør jeg gå for kat 6 og 30 MB/S?

Samtidig: hvor store er filene på et bilde tatt med god kvalitet?

Med det 4GB kort får man vel inn et par hundre bilder?

mvh

Kjetil

Jeg ser jeg har 30 på mine. Jeg får ca 200bilder på 4GB når jeg tar i RAW. (EOS 50D), og med 4GB må jeg ofte bytte kort når jeg er på fototreff ja. Kjøpte derfor et 8GB også, den holder til en dagstur.

RandiA

Lenke til kommentar

Tar du bilder i RAW så trenger du kanskje litt kjappere kort enn om du bare skyter i jpeg. På mitt EOS 40D som skyter ca 6,3 bilder per sekund i 10MP klarer jeg meg fint med 15MB/s kort, men jeg benytter for det meste kort med 30MB/s. Det er ikke sikkert du vil merke forskjell på de to alternativene, men om du vil være på den sikre siden så kjøper du den dyreste.

Lenke til kommentar

Jeg brukte Sandisk Extreme III 4GB SDHC-kort (Kat 6, 30MB/s) i 450D. Minnekortet var aldri en flaskehals. Holdt til i underkant av 300-bilder på 450D. Vil nok holde til ca. 200 på 500D (hvis det skytes i JPG + RAW)

Bruker nå Sandisk Extreme III 8GB CF-kort (30MB/s) i 50D, og opplever heller aldri det som noen flaskehals, selv ved hurtig seriefoto. Dette kameraet har samme oppløsning (og gir dertil omtrent like store filer) som 500D. 500D har derimot ikke så rask seriebildehastighet.

Sandisk Extreme III (og andre kort med 20-30MB/s skrivehastighet) vil med andre ord aldri oppleves som en flaskehals på 500D.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...