Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 530D 2003 feil og mangler


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har sett på en BMW 530DT 2003 modell i Tyskland.

Vurder STERKT å hente den snarest.

Kan dere hjelpe meg litt her? Jeg har kun hatt VAG siste 10år og har INGEN peil på BMW'er.

Hva skal jeg sjekke etter?

Jeg liker ikke automat både pga at jeg liker aktiv kjøring og pga at det så mye problemer med automatkassene til BMW og VAG, og har sett på en manuell 6-trinns.

 

 

Info:

BMW 530D, manuell 6-gear, 2001, kjørt ca 190.000KM.

Bilen har det meste av utstyr :)

 

Jeg må nok bestemme meg idag og ringe ned.

Jeg setter meget stor pris på hjelp her.

 

EDIT: Det er en 04/2003 modell

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt meg bekjent er turboen et problem på disse, nivåregulerings kompressoren(?) og abs-systemet. Også det såkalte I-drive systemet har en tendens til å dø. Mange ting som kan skje gale med disse såvidt jeg har lest/hørt, men er ikke alle det skjer med ;) Ville hørt mer på bimmers.no da de fleste der inne har stoor kompetanse innenfor bmw, og er en god del av disse der inne.

Lenke til kommentar
Såvidt meg bekjent er turboen et problem på disse, nivåregulerings kompressoren(?) og abs-systemet. Også det såkalte I-drive systemet har en tendens til å dø. Mange ting som kan skje gale med disse såvidt jeg har lest/hørt, men er ikke alle det skjer med ;) Ville hørt mer på bimmers.no da de fleste der inne har stoor kompetanse innenfor bmw, og er en god del av disse der inne.

 

Det er ikke iDrive på en 2001-modell.

Lenke til kommentar

Jo, det står at denne har iDrive på annonsen.

Denne hadde stappa fullt med utstyr.

 

 

Såvidt meg bekjent er turboen et problem på disse, nivåregulerings kompressoren(?) og abs-systemet. Også det såkalte I-drive systemet har en tendens til å dø. Mange ting som kan skje gale med disse såvidt jeg har lest/hørt, men er ikke alle det skjer med ;) Ville hørt mer på bimmers.no da de fleste der inne har stoor kompetanse innenfor bmw, og er en god del av disse der inne.

 

Det er ikke iDrive på en 2001-modell.

Lenke til kommentar

Uff, det var mye prob det :(

Hørtes nesten ut som det er verre enn å velge VAG biler!

Jeg har posta innlegg på bimmers.no også :)

 

Men til andre:

Jeg liker ikke automat og har sett på en manuell 6-trinns.

Noen ulemper med det?

 

 

Såvidt meg bekjent er turboen et problem på disse, nivåregulerings kompressoren(?) og abs-systemet. Også det såkalte I-drive systemet har en tendens til å dø. Mange ting som kan skje gale med disse såvidt jeg har lest/hørt, men er ikke alle det skjer med ;) Ville hørt mer på bimmers.no da de fleste der inne har stoor kompetanse innenfor bmw, og er en god del av disse der inne.
Lenke til kommentar

Aldri ulemper med å velge manuell gir ;) Mye mer driftsikkert en automatgirene til bmw!

Men for guds skyld ikke frykt bmw! :D Kanongode biler, og med rett vedlikehold varer de leeenge. Men kanskje bensiner er noe for deg? Mye mer driftsikkert såvidt jeg vet. Har lest mye om de 3liters dieselene til bmw på bimmers, og er mye negativt. Blant annet dysene har en tendens til å ta kvelden (rundt 150 000 mener jeg å huske?) og det er jo en litt dyr affære det også.

Men lykke til med kjøp, kanongode biler å kjøre! Håper det blir bmw på deg også, da vi alltid har behov for flere bmw-entusiaster :D

Lenke til kommentar

Ok. Ja, jeg har samme inntrykk av automatkassene til BMW som VAG, at de kan gi mer problemer enn en manuell.

Jeg liker manuell og holder meg også til det pga at det er mer driftsikker som du sier.

Men at det dysene kunne ryke på ca på 150.000KM ? Hvor dyre er selve dysene? Det er 6-syl så kan tenke meg dyr utg!

 

Står enten om Audi A6 1.9TDi eller BMW 520/525/530D!

Ja, kjøper jeg BMW kommer jeg til å sette meg ganske mye inni i dette akkurat som jeg har gjort med VAG og VAG-com :)

 

Takker igjen for svar!

 

Aldri ulemper med å velge manuell gir ;) Mye mer driftsikkert en automatgirene til bmw!

Men for guds skyld ikke frykt bmw! :D Kanongode biler, og med rett vedlikehold varer de leeenge. Men kanskje bensiner er noe for deg? Mye mer driftsikkert såvidt jeg vet. Har lest mye om de 3liters dieselene til bmw på bimmers, og er mye negativt. Blant annet dysene har en tendens til å ta kvelden (rundt 150 000 mener jeg å huske?) og det er jo en litt dyr affære det også.

Men lykke til med kjøp, kanongode biler å kjøre! Håper det blir bmw på deg også, da vi alltid har behov for flere bmw-entusiaster :D

Lenke til kommentar

Mener det var snakk om 17 tusen for alle, men det gikk vist an å sende de til reperasjon for rundt 5-6! :D Ja jeg er ny med bmw også, men etter 3 mnd med lesing og prating på bimmers kommer kunnskapene flytende :D Tar alltid litt tid å gå over til et helt nytt merke, men må virkelig si at bmw er noe av det gøyere å holde på meg :D

Lenke til kommentar

Takk til dere igjen.

17k ja. Det er stor nok utg det!!!!

Jeg ringte bilfirmaet i Tysk land nå og spurte nettopp om turbo, dyser og feil ellers.

Han sa " everything works". Typisk bilselgere tenkte jeg.

Men jeg drar dit på mandag om 1 uke :)

 

Vedr iDrive sto det:

Navi Business, iDrive, Multi-Funktions-Display 16/9, Radio/CD.

Lenke til kommentar
Mener faceliften fikk det, men det er jeg ikke helt sikker på. Dog noe å sjekke opp i før kjøp ;) Uten det ville jeg prutet godt ned ;)

 

Facelift eller ikke, ingen E39 ble levert med iDrive. Den første bilen du kunne få dette på var 7-serien fra 2002. Som andre tyske merker pleier BMW å teste ut / lansere gadgets på toppmodellene sine først - tenk 7-serie, S-klasse, A8 osv. 5-serie går ikke som en toppmodell. Videre er det vel lite å hente på prutting på dette - det er jo trådstarter som har tenkt å ta turen fra Norge til Tyskland for å se på en bil, og allerede ved å gjøre det står du dårligere stilt med tanke på prutting. De aller, aller fleste som har litt greie på salg vet at det er hardt å ta avgjørelsen på å reise tomhendt hjem igjen etter at du har reist såpass langt, så at dette skal føre til at du får pruttet prisen "godt ned" tviler jeg sterkt på.

 

Vedr iDrive sto det:

Navi Business, iDrive, Multi-Funktions-Display 16/9, Radio/CD.

 

Hva som står i annonsen endrer ikke det faktum at iDrive ikke ble levert på denne bilen. Jeg kan godt skrive i en salgsannonse at bilen min har måneraketter levert originalt fra fabrikk, men det vil ikke dermed si at min bil ble levert med måneraketter.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Ok. Da "lyver" selgeren i annonsen om iDrive.

I annonsen står det også "Schaltgetriebe 6-Gänge" som jeg tolket som 6-gear FREMOVER.

Skal nok ringe og spørre om dette.

Er det slik at manuell BMW 530D mye mindre attraktiv på markedet?

 

 

Mener faceliften fikk det, men det er jeg ikke helt sikker på. Dog noe å sjekke opp i før kjøp ;) Uten det ville jeg prutet godt ned ;)

 

Facelift eller ikke, ingen E39 ble levert med iDrive. Den første bilen du kunne få dette på var 7-serien fra 2002. Som andre tyske merker pleier BMW å teste ut / lansere gadgets på toppmodellene sine først - tenk 7-serie, S-klasse, A8 osv. 5-serie går ikke som en toppmodell. Videre er det vel lite å hente på prutting på dette - det er jo trådstarter som har tenkt å ta turen fra Norge til Tyskland for å se på en bil, og allerede ved å gjøre det står du dårligere stilt med tanke på prutting. De aller, aller fleste som har litt greie på salg vet at det er hardt å ta avgjørelsen på å reise tomhendt hjem igjen etter at du har reist såpass langt, så at dette skal føre til at du får pruttet prisen "godt ned" tviler jeg sterkt på.

 

Vedr iDrive sto det:

Navi Business, iDrive, Multi-Funktions-Display 16/9, Radio/CD.

 

Hva som står i annonsen endrer ikke det faktum at iDrive ikke ble levert på denne bilen. Jeg kan godt skrive i en salgsannonse at bilen min har måneraketter levert originalt fra fabrikk, men det vil ikke dermed si at min bil ble levert med måneraketter.

Lenke til kommentar
Ok. Da "lyver" selgeren i annonsen om iDrive.

I annonsen står det også "Schaltgetriebe 6-Gänge" som jeg tolket som 6-gear FREMOVER.

Skal nok ringe og spørre om dette.

Er det slik at manuell BMW 530D mye mindre attraktiv på markedet?

 

Jeg tolker det også som 6-girs kasse. Manuell kasse blir litt både og på denne bilen, du går glipp av voksne kunder som ønsker automat og du vil treffe unge mennesker som vil ha manuell.

Lenke til kommentar

Ringte ned for å høre om dette nå. Han skulle "sjekke" opp og jeg må ringe opp om 30 min.

Jeg har ombestemt meg alt tror jeg.

Vil heller gå for en automat 530D etter at dere og andre på bimmers.no mener det samme :)

 

Og er veldig enig med deg at voksne foretrekker automat fremfor manuell!

 

 

Ok. Da "lyver" selgeren i annonsen om iDrive.

I annonsen står det også "Schaltgetriebe 6-Gänge" som jeg tolket som 6-gear FREMOVER.

Skal nok ringe og spørre om dette.

Er det slik at manuell BMW 530D mye mindre attraktiv på markedet?

 

Jeg tolker det også som 6-girs kasse. Manuell kasse blir litt både og på denne bilen, du går glipp av voksne kunder som ønsker automat og du vil treffe unge mennesker som vil ha manuell.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har bestemt meg for en 530D Aut/Steptronic.

Det blir en 10/2003 modell Edition Exclusive Saphir Svart.

Desseverre ingen M-pakke og sports understell. :(

Men til gjengjeld MYE finere interiør og minne i sete etc

Denne selgeren/firmaet virker mye mer seriøse og kunne svare på spørsmålene mine også, så det er positivt før reise.

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Da tror jeg at jeg har bestemt meg for en 530D Aut/Steptronic.

Det blir en 10/2003 modell Edition Exclusive Saphir Svart.

Desseverre ingen M-pakke og sports understell. :(

Men til gjengjeld MYE finere interiør og minne i sete etc

Denne selgeren/firmaet virker mye mer seriøse og kunne svare på spørsmålene mine også, så det er positivt før reise.

 

Gratulerer med flott bil. Kjører selv E39, er superfornøyd.

Lenke til kommentar

Takker, selv om det er litt tidlig. Jeg drar til Tyskland på mandag og skal poste her når tilbake!

Håper jeg blir superfornøyd som deg også.

Første gang jeg skal kjøre en 5-serie :)

 

Da tror jeg at jeg har bestemt meg for en 530D Aut/Steptronic.

Det blir en 10/2003 modell Edition Exclusive Saphir Svart.

Desseverre ingen M-pakke og sports understell. :(

Men til gjengjeld MYE finere interiør og minne i sete etc

Denne selgeren/firmaet virker mye mer seriøse og kunne svare på spørsmålene mine også, så det er positivt før reise.

 

Gratulerer med flott bil. Kjører selv E39, er superfornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...