Gå til innhold

Finner ikke disk

Anbefalte innlegg

Ok, skal gjøre et hederlig forsøk på å forklare det her best mulig.

Jeg har dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386361 hovedkortet

og jeg har denne disken: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430708

Jeg starter maskina, den gir rett info om cpu, ram usb osv

Så får jeg beskjeden "no disk detected" i 1 sekund. Disken fungerer fint i windows(xp pro sp3)

Hm tenkte jeg, gikk i bios, så at disken var der, men lå under IDE så satte den til AHCI og boota.

Da klikka den under oppstart og autoboota.

Reformaterte og trykte f6 under install av xp sp3 for jeg trodde kanskje at jeg trengte noen drivere herfra, men samma regla kommer igjen.

Noen som har noen tips om hvordan jeg skal bli kvitt den "no disk detected"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du legge ut bilde av diskbehandling ?

Kan gjøre det når jeg kommer hjem.

For disken fungerer fin-fint i windows, er bare under oppstart at det står i 1 sek. "no disk detected"

Finner den også i bios når jeg velger AHCI istedet for IDE, men da autobooter den når xp logoen vises

Det kan være en annen kontroller enn den harddisken din er koblet til som ikke finner den på de kontakten den har snavret for.

Jaha, mener egentlig ? Jeg har verken bygd, rørt eller fiksa på en pc sånn sett på 7 år :p

Lenke til kommentar

De fleste hovedkort har en diskkontroller i tillegg til den som er innebygget i chipsett. Denne ekstra kontrolleren vil gi en slik melding når den ikke har noen disker tilkoblet.

Dette har ingen betydning, men meldingen forsvinner hvis du setter denne kontrolleren til "Disabled" i BIOS.

Flytter denne til Lagringsmedier.

Lenke til kommentar
De fleste hovedkort har en diskkontroller i tillegg til den som er innebygget i chipsett. Denne ekstra kontrolleren vil gi en slik melding når den ikke har noen disker tilkoblet.

Dette har ingen betydning, men meldingen forsvinner hvis du setter denne kontrolleren til "Disabled" i BIOS.

Flytter denne til Lagringsmedier.

Ok, men er det ikke slik at jeg faktisk skal bruke ACHI innstillingen og ikke IDE ?

Og hvor i bios skal jeg evt gå og forandre til disable?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...