Gjest Guest_TS_* Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg begynner å lure på om jeg er alkoholisert. Her er en liste over mine alkoholvaner: - Jeg føler ofte et sug etter alkohol. - Når jeg drikker er det vanskelig å stoppe, altså jeg drikker til flaska er tom eller jeg sovner. - Drikker noen andre i samme rom som meg så greier jeg ikke å slappe av før jeg har fått alkohol. - Jeg tåler mer nå enn før. Kan drikke en halvliter 40% brennevin og ikke være spesielt beruset etterpå. - Jeg bryr meg egentlig ikke om smaken på alkoholen - jeg vil ha rusen. Men det er jo en fordel at det smaker bra. - Jeg tar ofte en dram eller en øl om morgenen etter et fyll dersom det finnes noe alkohol igjen. - Er jeg fyllesyk en morgen etter et fyll og tar et glass etter at jeg våkner så føler jeg meg straks mer normal. - Jeg kan drikke hvor som helst og når som helst, med unntak av jobben. - Nærstående personer er bekymret over drikkingen min (venner og familie) - Jeg har vært hjemme fra jobben et par gangen pga drikking kvelden før. - Jeg bruker mye penger på alkohol. - Jeg gleder meg til neste gang jeg kan ta et glass. - Jeg drikker fort for å oppnå ønsket rus. Uansett hvilken alkohol jeg drikker. "Med unntak av jobben" som jeg skrev litt oppe i lista. Kansje litt feil skrevet. Før jul så drakk jeg på natta før jeg skulle på jobben, var litt uggen dagen derpå, men bestemte meg alikevel for å dra på jobben. Var så dum at jeg drakk en sterkøl før jeg syklet til jobben. Arbeidsgiver syntes at det luktet alkohol av meg, fikk blåse og ta blodprøve. Hadde 0,24 i promille. Dumme meg. Men jeg slapp unna med en advarsel, heldigvis. Kan jo tillegge at jeg drikker ikke hver dag. Blir vel 2-3 ganger i uka. Har jeg ferie så kan det bli 3-7 ganger i uka...Og når jeg drikker så drikker jeg meg godt full. Jeg er en gutt på 21 år. Takk for svar Edit: skriveleif Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_* Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Glemte å skrive at jeg gjerne drikker alene. Alene eller sammen med andre er egentlig det samme for meg. Men det er klart, er jo trivelig å ta et glass sammen med venner eller familie Lenke til kommentar
MB2 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ja, jeg vil si du er alkoholiker. (Eller på god vei til å bli det) Be legen din henvise deg til sosialmedisinsk poliklinik. Bedre å ta det nå, enn å vente til ting blir mye værre. Lykke til. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ja, tror også du er på vei til å bli alkoholiker. Du får gjøre det MB2 sier og jeg ønsker deg lykke til. Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_* Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ja, jeg vil si du er alkoholiker. (Eller på god vei til å bli det) Be legen din henvise deg til sosialmedisinsk poliklinik. Bedre å ta det nå, enn å vente til ting blir mye værre. Lykke til. Har ikke lyst på profesjonell hjelp, vil helst komme meg ut av det selv dersom jeg finner ut at jeg har et problem. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det er enkelt. La februar være en "tørr måned". Ikke noe unntak, selv ikke selskap eller fest eller ferietur - alkohol skal ikke røres i februar måned. Klarer du det, uten å finne på unnskyldninger for å ta deg en liten pils eller en liten småfyll? Hvis ikke, så hør på MB2. Klarer du ikke å holde deg unna alkohol i februar så er du en alkis, og du trenger profesjonell hjelp. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Ser ut som meg selv, uten at jeg bekymrer meg over det, annet enn at jeg begynner å få øl-mage i en alder av 19. Drikker små mengder, av den enkle grunn at jeg ikke vet om noe som smaker bedre enn øl og whisky. Kjøper ofte alkoholfri øl når jeg selv syns det er for drøyt å drikke. Eneste skumle jeg har lagt merke til er at alle vennene mine kommenterer det. Prøv uten i februar, som du har fått tips om. Glemte å skrive at jeg gjerne drikker alene. Alene eller sammen med andre er egentlig det samme for meg. Men det er klart, er jo trivelig å ta et glass sammen med venner eller familie Samme her. Drikker vel (i relative mengder) 5 dager i uka og da er 2-3 av de alene. Endret 25. januar 2010 av niko_90 Lenke til kommentar
Special P Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Når man drikker seg full alene er man på god vei til å bli alkoholiker. Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_* Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Når man drikker seg full alene er man på god vei til å bli alkoholiker. Ikke nødvendigvis. Da jeg begynte å drikke alkohol i en alder av 14-15 år, så var noen av mine første fyll alene. Men det er vel på den måten alkoholisme utvikler seg. Lenke til kommentar
MB2 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ja, jeg vil si du er alkoholiker. (Eller på god vei til å bli det) Be legen din henvise deg til sosialmedisinsk poliklinik. Bedre å ta det nå, enn å vente til ting blir mye værre. Lykke til. Har ikke lyst på profesjonell hjelp, vil helst komme meg ut av det selv dersom jeg finner ut at jeg har et problem. Sånn som du beskriver problemene dine, bør du virkelig få profosjonel hjelp. Men skal du prøve det for deg selv vil jeg råde deg til å henge deg på noen AA-møter. Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Det skal nevnes at Norge er et land med et veldig spessielt syn på alkohol. Det er av mange sett ned på å drikke, med mindre man har en grunn. Drikk for å feire bursdag, lønning, ny jobb, for ikke å glemme helg. Da er det helt i orden å drikke seg fra sans og samling.Men en mann som nyter en tuborg i pausen en onsdags ettermiddag kan fort vente seg noen nysjerrige blikk. Drar man litt lenger Sør i Europa, er saken helt omvendt. En ser ofte helt vanlig mennesker som nyter et glass rødvin midt på lyse dagen, selv om de har høyt respekterte stillinger. Der er det dog ikke like akseptabelt å være skitings hver fredag og lørdag. Utifra det du selv sier, syns jeg du skal vurdere å søke hjelp. Som foreslått før her, kan du prøve med "fridager" selv. Erfaringsmessig er det ikke noe lurt å prøve hele måneder uten noe du er så glad i. Prøv én uke av til og begynne med, uten at du bruker neste uken til å "ta igjen" det du tapte. Gi deg selv små "seiere", sånn at du har motivasjon til å fortsette. Men innrømm for all del for deg og andre, om du føler at dette problemet er for stort for seg selv. Endret 26. januar 2010 av Jimstar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå