Gå til innhold

ANT kabel - Lengde og avkapping

Anbefalte innlegg

3 kjappe spørsmål anngående ANT kabel. ( Tar jeg ikke helt feil er det denne, men lenger http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/til...ekabel-10-meter )

Jeg har ikke no målemeter, brukte en linjal^^, ga opp på 19 meter, regner med den er 25 meter.

Kan en lang ANT kabel være årsaken til støy på tv bilde?

Hvor lang må den i så tilfelle være?

Er det mulig/vanskelig å kutte den opp selv for å få den i rett lengde?(Dette hadde vært fint uansett for å slippe en kabelrull liggende bak tv!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coaxial kabel er veldig sensitiv. Selkve kabelen kan være ganske lang uten at det betyr noe. Men når den kappes og bøyes og festes dårlig i endene. Da begynner problemene å presentere seg.

Ligger den i kanal?

Hvem har lagt kabelen?

Bruker du vanlig antenne opp mot riksTV?

Hvilken type antenne bruker du?

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Enig med 2ball(s)

I tillegg vil jeg legge til at ferdig kabel ofte er av varierende kvalitet. Ofte ikke veldig bra skjerming, og mye demping i slik kabel. Vil heller anbefale at du skaffer kabel som er beregnet for installasjon. F.eks. denne.

I tillegg er den ikke så fryktelig god å terminere, men det er ikke umulig. En skarp kniv og en god DIN konektor gjør jobben lettere. Pass bare på god kontakt i skjermen. Og ingen kontakt mellom senter og skjerm!

Lenke til kommentar

Ligger den i kanal?

Ikke for øyeblikket, men hadde tenkt å legge den i kanal om jeg fikk rett lengde på den.

Hvem har lagt kabelen?

Jeg har enkelt og greit plugget kabelen i veggen og tv selv.

Bruker du vanlig antenne opp mot riksTV?

Jeg bor i studentblokk, og har forøvrig dermed delt tv signal med mange andre. Så vidt jeg har skjønt er det norgespakken og Canal Digital vi har.

Hvilken type antenne bruker du?

Det vet jeg ikke.

Jeg blir litt forvirret nå, men det er mulig jeg var uklar i førsteinnlegget. Men det dreier seg altså om en kabel jeg har koblet i veggen, og tv (altså innvendig). Det er alt :)

Tror dere da at jeg bør få tak i en kabel med mer skjerming og demping i stedet for?

Lenke til kommentar
Da er det ikke noe problem :)

Hvor lang er avstanden? Du skal kunne kjøpe helt ned i 1,5 meter på de fleste butikekr som driver med sånn. Så lenge det ikke er mer enn 10m kabel trenger du ikke tenke på om den er for lang.

Den er 25 meter - Det var rett og slett ikke flere igjen bortå på butikken, derfor fikk jeg denne for samme prisen som en på 10 meter.

Så da er den kanskje et stykke for lang..

Lenke til kommentar

Signalet skal bli bra, nok. Men jeg ser jo hvorfor du vil kutte den til litt, ja.

Du får bare prøve.

Sånn ca skal den se ut før du setter på pluggen.

Her ser du de ulike lagene. Du må være forsiktig når du skal avmantle. Om du lager et hakk i kobberkjernen må du nesten bare begynne på nytt. Det er øgså en fordel om du ikke skader skjermen unødvendig mye.

Det er egne verktøy som er laget for å kutte slik kabel (og andre typer som er like vanskelige), men den lille kniven alene koster 400 kr. Så du må være forsiktig med tanke på at du bruker en vanlig kniv :)

Har aldri kuttet i en slik "inne-kabel" så jeg vet ikke om det i det hele tatt er mulig å feste pluggen etter at den er tatt av.

Lenke til kommentar

Hei.

Den kabelen du har kjøpt er nok av laber kvalitet. Anbefaler å skaffe nye plugger til begge ender og kutte kabelen til rett lengde. Kjøp slike plugger eller tilsvarende og kapp kabelen slik som bildene ovenfor viser. Disse pluggene er nok ikke av beste kvalitet, men tror de er bra nok :) . Du finner slike i de fleste el-butikker. Alternativet er å kjøpe en RG-6 kabel i rett lengde og sette på terminaler (den du har er nok tynnere/dårligere enn RG-6 (RG-59?).

EDIT: Bytt plugger i begge endene fordi det kan være dårlig terminering fra fabrikk som gir deg støy.

Endret av madammim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...