Gå til innhold

Knelertråden. Noen fler som har knelere?


Anbefalte innlegg

Her kan vi snakke om knelere. Regner med at det er flere i Norge som har disse, post bilder av dem og skriv litt fakta om dem og om stell o.l.

 

Skriv gjerne om det er noe du skal skaffe deg (så lenge det er insektrelatert)

 

Selv har jeg en Hierodula Membranacea som heter Bob. Denne arten er den "vanlige" typen som du ofte ser på tv (eller hos andre folk for alt jeg vet) og er utrolig enkel i hold. Alt den trenger er et terrarie som er litt høyde på så den har god plass til hamskifte og litt mat så er den fornøyd. Den trenger egentlig ikke noe særlig vegatsjon inni der da den uansett helst bare vil henge i taket helt ubevegelig til jeg plukker den opp.

 

Den spiser hva du enn måtte finne på å gi den, alle insekter som finnes ute, sirisser (det er mange arter som rett og slett dør av dem) og diverse frukt. Jeg har prøvd å gi den banan, agurk og gulrotstrimler og den ble like happy hver gang. Banan er vel det beste siden det gir masse vitaminer og noe vann.

 

Nå så snart det blir litt varmere skal jeg skaffe meg (skriver på menneskespråk her nå):

 

Blomsterkneler, en liten krabat som har vanvittig god kamuflasje på hvite blomster (Pseudocreobotra Wahlbergii)

"Unicorn mantis" vet ikke hva disse heter på norsk, en litt høy og hengslete skapning (Phyllovates Paradoxa)

Jungelnymfe, en planteeter som kan veie over 250 gram når den er voksen, ja, den er stooor (Heteropteryx Dilatata)

Bladdyr, egentlig pinnedyr bare at de hermer etter blader - en serdeles enkel forklaring :p (Phyllium ettellerannet, er ikke sikker på hvilken type enda, alle tre begynner på Phyllium)

 

 

Jeg vet ikke hvordan jeg får bilder opp her, men gjør et google-søk hvis dere vil se disse vesnene. :)

 

Kan anbefale alle som vil prøve insekt til å sjekke ut knelere. Hvis du liker å se jakt (når du gir et insekt til kneleren) så er dette dyret for deg. De er ikke helt dumme heller, min har lært seg til at han skal banke på lokket sånn at jeg skal opne til han i buret. Han gjorde det mens jeg skrev så nå er han ute på tur....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...