Gå til innhold

Litt hjelp til deg, i bytte mot litt hjelp til meg! Angående utdanningsvalg.

Cath92

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tidligere lagt ut innlegg der jeg skriver at jeg har vanskelig for å finne ut av hva jeg vil jobbe med. Og nå har jeg funnet ut at her må jeg rett og slett bare ta en utdanning, samme hvor uinteressert jeg er, og så eventuelt finne meg en jobb mens jeg studerer og når jeg er utdannet så får jeg bare prøve å finne en jobb jeg trives med, selv om jeg kanskje ikke er utdannet akkurat til den jobben. Jeg ser ingen andre løsninger enn det. Sluttet nemlig på VGS etter et år på Helse og Sosial da jeg fant ut at det ikke var noe jeg ville jobbe med, selv om selve stoffet var interessant.

Men nok om det! Jeg fant nemlig en veldig hjelpsom yrkestest her: Yrkestest

Også fant jeg en del jobber man kan få hvis man er interessert i dyr, som jeg er :)

Her er de fleste jobber man kan få da:

Anleggsgartner

Biolog

Blomsterdekoratør

Dyrepleier

Førerhundtrener

Gartner

Gårdbruker

Hagebrukskandidat

Hjelpearbeider (jordbruk, skogbruk og fiske)

Hovslager

Reingjeter

Semintekniker

Stallmedarbeider

Trener (hestesport)

Veterinær

Veterinærdirektør (offentlig administrasjon)

Har du noen tips til meg ? Hva kan jeg gjøre siden jeg snart må søke inn på VGS(frist 1 mars)? Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var skolelei etter ungdomsskolen, og orket ikke tanken på 3 år på allmenn.

Begynte på GK Naturbruk (het hvertfall det den gangen) og har ikke angret et sekund!

Skal ikke legge skjul på at det ble endel fnising blandt venner, da jeg, som "bygutt", skulle begynne på "bondeskole", men jeg stortrivdes, og ble der i 3 år! De tre beste årene jeg har had, og venner for livet!

Masse praktiske fag, istedet for å sitte å analysere dikt fra 1800-tallet hver dag...

I tillegg har jeg stor maskininteresse, som kom godt med, på lik linje som du er glad i dyr.

Det jeg prøver å si er, ikke bare gå samme linje som alle andre, fordi veninna/kompisen din gjør det. Gjør det du vil, så angrer du ikke!

Lenke til kommentar
Jeg var skolelei etter ungdomsskolen, og orket ikke tanken på 3 år på allmenn.

Begynte på GK Naturbruk (het hvertfall det den gangen) og har ikke angret et sekund!

Skal ikke legge skjul på at det ble endel fnising blandt venner, da jeg, som "bygutt", skulle begynne på "bondeskole", men jeg stortrivdes, og ble der i 3 år! De tre beste årene jeg har had, og venner for livet!

Masse praktiske fag, istedet for å sitte å analysere dikt fra 1800-tallet hver dag...

I tillegg har jeg stor maskininteresse, som kom godt med, på lik linje som du er glad i dyr.

Det jeg prøver å si er, ikke bare gå samme linje som alle andre, fordi veninna/kompisen din gjør det. Gjør det du vil, så angrer du ikke!

Hei, takk for svar! Jeg har faktisk tenkt litt på Naturbruk jeg også, men etter å ha lest litt om det så fant jeg ut at dette heller ikke var noe for meg. Så det egentlig problemet mitt er at jeg ikke ser noen grunn til å gå på noen av linjene, fordi ingen har så veldig mye å gjøre med det jeg er interessert i. Og nå går snart fristen for å søke ut også, så jeg må bare ta den linja jeg synes ser mest interessant ut, men selv om jeg utdanner meg til et eller annet på den linja kommer jeg mest sannsynlig ikke til å begynne å jobbe med noe av det.

Lenke til kommentar

Ikke vær altfor fokusert på hva du vil bli ennå, det er bare vgs det er snakk om. Eller har du absolutt ikke noe ønske om å studere etter vgs?

Jeg ville anbefalt allmenn siden du er så usikker, men det var tydeligvis uaktuelt. Hva med media & kommunikasjon? Formgiving? Naturbruk? Alle disse gir studiekompetanse hvis du velger rett. Er det dyr du må jobbe med må du nesten velge naturbruk, hvis ikke må du gå noe som gir studiekompetanse slik at du kan studere senere. For å bli dyrepleier eller veterinær må man ha høyere utdanning (og gode karakterer, ikke minst).

Blomsterdekoratør blir du ved å gå formgiving (eller hva det heter i dag). Gartner kan du bli ved å gå egen skole _etter_ vgs (mulig det er mulig å utdanne seg til det på vgs og, ikke vet jeg). Biolog krever allmennfag og realfag.

Som sagt, er du så usikker på hva du vil bli, så velg noe som gir deg muligheter (mao gir deg studiekompetanse), ikke noe som sender deg rett ut i jobb. De færreste som begynner på vgs vet hva de vil jobbe med (jeg trodde jeg visste det, men hadde heeelt andre planer da jeg var ferdig, og var sjeleglad for at jeg gikk formgiving med studiekomp).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...