Gå til innhold

Opptak, skole-, konkurransepoeng ?

US4

Anbefalte innlegg

Hei det jeg lurer på er:

1. Hva er forskjellen på skolepoeng og konkurranse poeng?

2. Hva er forskjellen på ordinær og primære vitnemål?

3. Hva er studiepoeng?

4. På et studie ser jeg at jeg trenger 65.8 poeng på primærvitnemålet for å komme inn, men med snitt på 6.0 og 4 realfagpoeng (maks jeg kan få) så er det umulig å komme inn, hvordan kan jeg få resten av disse 1.8 poengene?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei det jeg lurer på er:

2. Hva er forskjellen på ordinær og primære vitnemål?

Primærvitnemål er det du får ut fra videregående. Hvis du tar opp fag etter endt videregåendeutdanning, vil ikke dette vises på dette vitnemålet, men på ordinærvitnemålet. Du kan søke i primærvitnemålkvoten til det året du fyller 22. (tror jeg). Du søker i begge kvotene til du er 22. Kun realfagspoengene taes med i primærvitnemålkvoten.

4. På et studie ser jeg at jeg trenger 65.8 poeng på primærvitnemålet for å komme inn, men med snitt på 6.0 og 4 realfagpoeng (maks jeg kan få) så er det umulig å komme inn, hvordan kan jeg få resten av disse 1.8 poengene?

Det er ikke mulig å få disse poengene. Du har sett på gamle lister. Reglene for poengberegningen endret seg dette søkeråret, slik at 64 er maks poeng i primærvitnemålkvoten. Se på de nyeste listene på samordnaopptak.

De resterende spørsmålene får noen andre svare på. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser at det står 60.0 på nanoteknologi ved NTNU under Hoved og så ORDF, ORDF står for ordinær førstegangsvitnemål. Så det betyr at jeg bruker skolepoengene til å konkurrere for å komme inn på denne? Altså jeg kan ha 5,6 i snitt + 4 realfagpoeng ?

Lenke til kommentar

Skolepoeng:

Snitt*10 + realfagspoeng

Konkurransepoeng:

Bare skolepoengene i førstegangsvitnemålkvota (+ kjønnspoeng for de studiene som har det). Muligens også en del spesialpoeng på f. eks. fotojournalistutdanninga (hvor du kan få poeng for en portfolio du sender inn), men lurer på om de ikke har førstegangsvitnemålkvote.

Samme som over, + alderspoeng + poeng for høyere utdanning/fhs/militæret. Kommer ikke på flere mulige poeng i farta.

Forskjellen på sekundær- og førstegangsvitnemål (som de heter nå):

Førstegangsvitnemål får du bare om du fullfører videregående på normert tid (3 år, men utveksling som ikke teller som skoleår og/eller omvalg av VGI (men ikke VGII/VGIII, merk det), og kan bare brukes fram til det året du fyller 21. Du kan heller ikke forbedre karakterene på dette etter at du har fått det, men karakterer fra VGI og VGII kan forbedres mens du går på høyere årstrinn.

I sekundærkvota får du flere ekstrapoeng, samt at du kan forbedre karakterene dine. Du søker i denne kvota og den andre kvota SAMTIDIG fram til du fyller 21 år. Du kan altså forbedre karakterer og søke med forbedrede karakterer i sekundærkvota, og de andre i primærkvota. Noen studier har også lavere krav for sekundærkvota, som følge av at det er veldig stor andel under 21 som søker.

Studiepoeng er et mål på arbeidsmengde på høyere utdanning. Fulltidsstudier i ett semester er 30 studiepoeng. Fag som har flere studiepoeng, er mer arbeid. Når man regner ut snitt for opptak til master/doktorgrad, pleier man også å bruke antall studiepoeng som koeffisient (altså, et 10poengsfag teller mer enn et 7,5poengsfag, etc.). På NTNU er de aller fleste fag 7.5 stp. 1stp tilsvarer x antall timer arbeid i uka (veiledende. Det er stor forskjell på faktisk arbeidsmengde, både fra student til student og fra fag til fag).

Endret av Herr Tøs
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, er det noen som vet hvor lenge du søker i førstegangsvitnemål kvoten? Mener å ha sett at det var t.o.m fylte 21. Er det rett? I så fall, kan jeg etter vgs gå i militæret og få 2 poeng og når jeg er ferdig der er jeg da 20 og får 2 poeng for det også? Så hvis jeg har 50 poeng + 4 realfagspoeng, så kan jeg søker i primærvitnemålskvoten med de 54 + de 4 jeg får i militæret og alderspoeng?

Hehe håper ikke det ble helt uforståelig... Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Du søker alltid i sekundærkvota, også rett etter vgs. Om du søker i førstegangskvota kommer an på om du tilfredsstiller kravene. Men du søker altså alltid i sekundærvitnemålskvota.

Husk å dokumentere universitetsutdannelse om du vil ha poengene.

Lenke til kommentar

Dersom man har gått på universitetet, men søker på noe annet før man fyller 21, er man i både i sekundærvitnemålskvota og førstegangsvitnemålskvota da?

Nei, man kan kun søke seg inn i førstegangsvitnemålskvota 1 gang, og det gjorde man når man søkte seg inn på universitetet 1 gang. Selv om man er under 21 år.

Endret av snapple_me
Lenke til kommentar

Dersom man har gått på universitetet, men søker på noe annet før man fyller 21, er man i både i sekundærvitnemålskvota og førstegangsvitnemålskvota da?

Nei, man kan kun søke seg inn i førstegangsvitnemålskvota 1 gang, og det gjorde man når man søkte seg inn på universitetet 1 gang. Selv om man er under 21 år.

Hva faen er dette slags pisspreik?

Lenke til kommentar

Lurte på en ting.. har tenkt å søke på grunnlag av 23/5 reglen er 27 år,

5 års arbeidserfaring og har alle de 6 allmenne fagene som trengs i tillegg.

Får jeg da 8 alderspoeng eller? og skal jeg telle med eksamenskarakterene mine i Norsk og Engelsk også? eller bare standpunkt-karakterene?

Og er det en "ulempe" å søke på grunnlag av 23/5 regelen iforhold til folk som kommer rett fra gymnas/videregående?

Håper jeg ikkje ødelagte tråden helt her.. men takker på forhånd visst noen gidder svare:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...