Gå til innhold

6 disker 80 gb i RAID 0

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en mysql-server (på ca. 480 GB) og tenkte å sette den opp i RAID 0 for økt ytelse. Har lest meg opp en del, men jeg har ingen praktisk erfaring med å raide.

Jeg skal bruke WAMP med win 7 og legger operativsystemet på egen disk, så det er bare databasen som skal raides.

Det kommer til å gå jevnlig backup til ekstern HD så jeg trenger ikke noe mirroring.

Er bedre å sette opp:

6x80 GB HD i RAID 0

eller

3x160 GB HD i RAID 0

Logikken tilsier vel at mange, små parallelle disker er raskere enn færre store?

Jeg har ikke så mye penger å bruke, og kan få 80GB disker til 260 kr. per stykk, men 160GB er jo ikke spesielt mye dyrere.

Hva er best syns dere?

Hva slags type disker bør kjøpes?

De må være så raske som mulig, men penger er et problem...

Fant Seagate Barracuda 7200.10 80 GB SATA2, men kanskje det finnes bedre alternativer i samme prisklasse?

Jeg skal kjøpe alt fra scratch, så jeg kan tilpasse hovedkort og strømforsyning til diskene som kjøpes. Er det noe som man må passe på mhp hovedkort?

Er det noen som forøvrig har noen erfaring med å sette opp SW RAID 0 med mange disker på Win 7 eller kunne man gjort noe raid fra BIOS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke ha kjørt så mange disker, mye bråk + varme og stor mulighet for feil. (spesielt ved raid-0)

Kjøp enten en eller 2 på 640GB, WD er best på aksesstid som er det som betyr noe i denne sammenheng. (koster rundt 500 per stk)

WD6401 Black

Eventuelt kan du short-stroke 2 av disse i raid-0.

(bruk bare 50-60% av kapasiteten da vil du få enda bedre aksesstid)

Kjøper du 2 kan du eksperimentere litt, mulig du finner ut at ytelsen er grei nok med 1 og da kan du gå over til raid-1.

@Nizzen,

Hehe, nei ikke i dette tilfellet. Her var det snakk om å spare penger.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Database i Raid 0? Da høres det ut som du ikke bryr deg om dataene fra etter siste backup, og oppetiden på databasen din.

Angående ytelse, så har SSD-er noe slikt som 100-1000x høyere ytelse en hvilken som helst snurredisk når det kommer til random IO. Det kan hende du må gå for SLC pga holdbarhet, men disse SSD-ene er veldig dyre.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

@Anvil: Ok, ble overbevist om at 6 disker blir litt mye, men jeg tror jeg prøver 4 disker, for jeg er skikkelig keen på å teste parallelitet. Takk for WD-tipset!

@blackbrrd: Jeg er ikke redd for å miste data mellom backup, nei. WAMP-serveren skal lagre lenker og tekst fra en hjemmesnekret webcrawler (ren NERDING med andre ord). I første omgang skal den bare crawle nettet, så oppetid er ikke relevant. Men det må gå hurtig både å lese og skrive.

SSD er selvfølgelig bedre, men jeg har ikke penger til å kjøpe 500 GB SSD og klarer ikke vente de månedene det kommer til å ta før prisene faller nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...