Gå til innhold

BSD/UnixHvordan lagrer ZFS data i ett ikke RaidZ-pool?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og setter opp en ny filserver med NexentaCore pga den gamle ble full og ikke lenger har noen mulighet for utvidelse.

I den nye serveren har jeg nå 10 stk 1.5TB-disker, men jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg om jeg skal kjøre RaidZ2 eller rent Zpool.

Hvordan lagres data i ett Zpool? Om jeg kopierer en film til poolet vil denne legge seg på flere harddisker eller bare en?

Altså om en disk ryker er det 1/10 sjanse for at filmen forsvinner eller er det opp til 10/10 sjanse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AFAIK auto-striper Zpool over tilgjengelige enheter. Så dataene kan ligge på fra én til n(10) enheter. Om en disk er tilgjengelig styres bla. av ledig lagringsplass (f.eks om du putter en 200GB-disk i et pool med en 1500GB-disk vil de første 400GB bli stripet over de to diskene, men de neste 1300GB vil alt bli skrevet på den store disken) og diskens helse (om den er flagget som dirty) som sikkert styres av selvtester og SMART.

Men jeg husker ikke hvordan data på Zpools kan bli gjenopprettet, om alle data er tapt eller om kun de med stripe-data på den tapte disken. Eller om du kan f.eks poole tre og tre disker for så å poole de tre poolene igjen til et stort pool slik at du taper 1/10 i best case og 1/3 i worst case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...