Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Installere måleinstrumenter på motoren


ZeranZ

Anbefalte innlegg

Hei, jeg overhaler motoren min på en vw boble 1300 1973,luftkjølt.

Det tar sin tid og bli ferdig. jeg lurte på om jeg skal installere noen måle instrumenter på motoren, for å holde øye med den gamle motoren når jeg er ferdig å overhaldinga. gamle biler trenger mer pleie, og må spesielt holdes øye med i innkjøringa.

 

Jeg kan selvfølgelig bare kjøpe noen dyre ferdigpakker eller la noen andre gjøre det, men jeg vil ikke bruke allverden på slike ting.

 

Jeg kunne tenkt meg å ha, olje temperaturmåler, turteller og oljetrykkmåler. jeg vet at turtelleren skal plasseres på coilen, men hva med olje instrumentene? har lest om en bunnplugg som tar begge målerene, er ikke sikker.

Jeg vet ikke heller om det er noe å gå for, så kanskje det er noen som har gjort dette før, som kanskje vet noe mer om hvor jeg da skulle plassere sensorene til olje instrumentene, slik at jeg kan se om det overhode er mulig å installere slike instrumenter på veteranen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal sitte en oljetrykksføler på motoren din idag hvis jeg ikke tar helt feil. Det er vel en av de få ledningene på den motoren :p Her setter du på et T-stykke, så du får både den gamle varsellampa, og måleren.

 

Oljetemperatur er det mange som setter inn i bunnpluggen siden det er laveste punkt og det vil dermed alltid ligge olje der selvom mye er rundt i systemet. Å ha en oljetrykksføler i bunnpluggen syns jeg høres rart ut siden, det er jo ikke mye trykk i panna. Trykket må jo måles mellom oljepumpa og retur.

Lenke til kommentar
Skal sitte en oljetrykksføler på motoren din idag hvis jeg ikke tar helt feil. Det er vel en av de få ledningene på den motoren :p Her setter du på et T-stykke, så du får både den gamle varsellampa, og måleren.

 

Oljetemperatur er det mange som setter inn i bunnpluggen siden det er laveste punkt og det vil dermed alltid ligge olje der selvom mye er rundt i systemet. Å ha en oljetrykksføler i bunnpluggen syns jeg høres rart ut siden, det er jo ikke mye trykk i panna. Trykket må jo måles mellom oljepumpa og retur.

 

Jeg har sett at jeg har en slags spiral underst på motoren, som kan være med på å aktivere luftkjølinga, når motoren blir varm, kanskje jeg kan bruke den til en slags temp.måler av motoren?

en jevn og sikker temp må jeg ha, og jeg kan vell legge en sensor i bunnpluggen, eller?.

 

Hvis jeg kan bruke oljetrykkføleren som allerede er på motoren, kan det være den, sensoren, som er festa til motor huset/blokken, under luft og bensin fordeleren??

T-stykke, hva er det? eller kan det være en slags ekstra tilkobling?

hvordan skulle jeg installere dette inn på føleren? den er jo i/endel av motorhuset.

Endret av ZeranZ
Lenke til kommentar
Jeg har sett at jeg har en slags spiral underst på motoren, som kan være med på å aktivere luftkjølinga, når motoren blir varm, kanskje jeg kan bruke den til en slags temp.måler av motoren?

en jevn og sikker temp må jeg ha, og jeg kan vell legge en sensor i bunnpluggen, eller?.

 

Hvis jeg kan bruke oljetrykkføleren som allerede er på motoren, kan det være den, sensoren, som er festa til motor huset/blokken, under luft og bensin fordeleren??

T-stykke, hva er det? eller kan det være en slags ekstra tilkobling?

hvordan skulle jeg installere dette inn på føleren? den er jo i/endel av motorhuset.

Den fjøra kjenner jeg ikke til. Men det er sikkert en sånn som utvider og trekker seg sammen etter hvor varmt det er. Men hvordan det er å måle på denne har jeg ikke peiling på :)

 

Å legge følern til oljetemp i bunnpluggen er det sikreste stedet å måle på oljetemperaturen. Der vil det alltid ligge olje siden det er laveste punktet, så der blir målingen mest korrekt.

 

Jeg kjenner ikke til boblemotoren så veldig godt. Men oljetrykksgiveren pleier å være skrudd inn og ha en ledning som kommer ut. Et T-stykke skrur du inn der føleren satt, og så har du to steder å skru inn følere. Du må altså ha en føler til lampa i dash'n (den som sitter der), og så må du ha en annen som går til måleren. Du kan ikke bruke føleren som sitter der til måleren. Du må kjøpe en som er tilpasset måleren. En annen ting du bør sjekke er hva som er normalt oljetrykk på den. Tror jeg har lest et sted at disse gamle motorene har høyere oljetrykk, og da vil du ha en måler som går langt nok :)

 

Biltema har et lite utvalg T-stykker, og de ser noe sånn ut:

 

32-1075_l.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...