Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lei av hverdagen

Mariofrans

Anbefalte innlegg

Poster sikkert På feil sted, men bare flytt ivei ;)

Til problemet:

Jeg er en helt vanlig gutt som går på skolen som alle andre, men problemet er at jeg er blitt lei av hverdagen.. Alle dagene går som dette: stå opp, skole, gjøre skolearbeid, være sammen med venner/spille, spise, spille/trening, legge seg. Begynner å bli mektig lei av å gjøre dette hver jævla dag. Hva kan jeg gjøre for å få litt mer spenning i hverdagen?

Edit: glemte at jeg også spiller bandy.

- Mariofrans

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det som er morsomt koster penger.. Skjønner ikke helt hvorfor jeg er her på denne jorden. Jobbe, jobbe, jobbe.. Det eneste jeg gleder meg til nå er sommeren og bli ferdig med ungdomskulen.

Nei, og ikke minst bli PANSJONIST :)

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar
Gjest Heimevernet for Ungdom

Jeg slet med kjedsomhet selv, helt til jeg ble med i HVU. Det er kjempe kjekt friluft/militær aktivitet. Du lærer mye forskjellig slik som samband, 1. hjelp, skyte med AG-3 og du får alt du trenger får å bli med + det er gratis.

Lenke til kommentar

Du kan planlegge en liten utflukt til helga. Dra med deg noen venner, et telt og grillpølser, så går dere en tur i skogen eller på fjellet og overnatter. Det koster heller ikke all verden. Hvis det finnes noen fornøyelsesparker eller liknende som ikke ligger for langt unna, kan dere jo dra dit en helg. Se etter om det er noen konserter du kunne tenke deg å gå på, enten det er i byen eller ikke, så kan du eventuelt spare litt penger til det.

Ellers kan du prøve å fordype deg i noe, for eksempel fotografi. Kanskje har noen i familien et greit kamera, eller det mulighet for å låne på skolen. Du kan jo også gå sammen med vennene dine og lage en kortfilm for å ha et fritidsprosjekt, det kan være både morsomt og utfordrende, og det skal ikke mye til for å lære seg med videoredigeringsprogrammer. :]

Lenke til kommentar
Nei, og ikke minst bli PANSJONIST :)

For du tror det å være pensjonist er så fantastisk?

Skal si det en ting jeg, og det er at de aller fleste mennesker synes det er trist å bli pensjonist. Tviler på man synes det er så veldig stas å slutte i arbeidslivet og bare sitte hjemme. Da blir ting værtfall kjedelig om du da ikke har noe som opptar tiden din stort sett hele tiden. Mange pensjonister føler seg ensom og de aller fleste savner yrkeslivet de en gang hadde.

Hvorfor tror du at så mange pensjonister lager seg ting å gjøre? Det er jo for å fylle dagene med noe og for at ting ikke skal bli så meningsløst. Bestefaren min kan jo f.eks finne på å bygge et utehus, selv om han slettes ikke trenger det. Det er mer bare for å gjøre det og å ha et prosjekt på gang.

Ikke gled deg til å bli pensjonist. Om du synes det sosiale livet du har nå er kjedelig, så vil du dø av kjedsomhet som pensjonist. Ta heller å nyt den hverdagen du har nå du, for den er langt i fra ille og ekstremt mange har det utrolig mye kjipere enn deg :)

Lenke til kommentar

Det er nok bare en fase som mange gjennomgår. Spesielt på ungdomsskolen og vgs, tror jeg mange føler seg fanget i A4-livet, med stå opp-skole-game-spise-venner-sove. Leihetsfølelsen gir nok seg etterhvert. Men for all del, hva du gjør med livet ditt og hverdagen din er 100% opp til deg selv.

Vil du ha mer variasjon i hverdagen, anbefaler jeg at du begynner å gjøre ting du vanligvis ikke ville ha sett for deg gjøre. Det kan være alt fra å gå seg en tur i skogen og tenne bål for seg selv en kveld, eller dra og besøke noen du ikke har nøtt siden barneskolen. Det kan være å få med seg noen kompiser på ekspedisjon for å utforske steder, eller bare henge å se på verden. Bli med i HVU, eller en annen hobby. Begynn å lær deg å lage mat, ta bilder, tren, lær deg å spille gitar eller piano. Gå ut i verden og utforsk og lev! Det kan bli slitsomt å sitte foran en tv med en gjeng kamerater hver kveld i uka.

Du må klare å ta skrittet. Dørstokkmila er mye vanskeligere enn man skulle tro, selv i små sammenhenger!

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Følte mye det samme selv, etter at jeg begynte på VGS. Fredagene og lørdagsene bestod veldig ofte av: Gå på kjøpesenteret gå og kikke, sykle rundt, kjøpe en film, se film, gjøre ingenting, spille, osv.

Gikk ganske lei etterhvert.

Løsningen lå i å rett og slett bare gjøre "noe". Ta en fylletur, pub-quiz, mere kino, utesteder,

Bare gjør noe rett og slett. Finn noe random som skjer i byen eller ett eller annet sted og dra med noen folk.

Edit: Gå inn i f.eks. garagen. Ta ut sykkelen, uansett om det er et gammelt vrak, og ta en sykkeltur i skogen.

Ingenting er for barnslig. Bygg en olabil med grassklippermotor, prøv å ake. Bli treningsnarkoman. osv.

Endret av kristianfredrik
Lenke til kommentar

Hva med å få deg jobb? Du er 15 / 16 år og kan lett jobbe på forskjellige steder. Har akkurat nå et friår fra skole siden jeg var ganske så lei egentlig.. Fikk meg jobb med en gang nesten, jobber tre ganger i uken .. 7 timer .. 85kr/t. Blir bra med penger på en dag ;)

Selv om jeg må opp 06:10 tre dager i uken er det bedre enn å ligge.

Du kan jo ta deg jobb etter skolen kanskje de dagene du ikke trener.. Mange plasser som har bruk for en ungdom som kan jobbe en par tre timer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...