Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Feilmelding: "Reboot and select proper boot device"

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har litt problemer med maskinen min, har feilsøkt i hele dag, men kommer ingen vei.

Maskine har fungert helt fint tidligere, men når jeg skulle starte den opp i dag tidlig virket den ikke.

Problemet er at under oppstarten får jeg følgende feilmelding:

"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device". Maskinen starter altså ikke innlastingen av Windows 7 64-bit, som er opperativ systemet jeg kjører.

Det virker altså som ikke disken registreres av maskinen, noe som er merkelig siden den vises i BIOSen.

Ut fra det jeg har googlet meg fram til er dette ofte et hardware problem, og jeg har forsøkt følgende:

- Flashet BIOSen (til siste versjon)

- Forsøkt å bytte SATA kabler

- Prøvd forskjellige SATA porter på hovedkortet

- Jeg forsøkte disken på en annen maskin, og her fungerte alt fint. Windows startet som normalt.

- Kjørt Windows repair via Windows innstalasjons CDen.

Er det none som har peiling på hva som kan være galt? Setter pris på alle innspill.

Maskin:

- Asus Rapage Formula Motherboard

- Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

- 8 GB RAM

- XFX GeForce 9800GTX

- Corsair 128GB SSD (til opperativsystem)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har altså installert OS'et på Corsair SSD.

Har du flere harddisker tilkoblet maskinen ?

Jepp, det stemmer. OS'et er på Solid State Disken.

Burde kanskje ha nevent det ja - har to andre disker koblet til maskinen. Også disse vises i BIOSen. Har forsøkt å koble ut disse diskene, men får fremdeles den samme feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Jeg har fått akkurat den samma meldingen på en bærbar jeg hadde, og der var harddisken gåen og måtte byttes, dette er vel lite trolig siden du har en ssd enhet, men kan det være mulig at den er defekt? eneste som kanskje kan hjelpe er å installere windows på nytt....

Lenke til kommentar
Jeg har fått akkurat den samma meldingen på en bærbar jeg hadde, og der var harddisken gåen og måtte byttes, dette er vel lite trolig siden du har en ssd enhet, men kan det være mulig at den er defekt? eneste som kanskje kan hjelpe er å installere windows på nytt....

Som jeg nevnte i første post, satte jeg disken i en annen maskin, og brukte den som c:

Disken fungerte fint på denne maskine, så det må være noe annet som er feilkilden vil jeg tro.

Installere Windows på nytt er jo en mulighet. Men det er noe jeg helst vil slippe å gjøre. Det må evt. bli siste utvei.

Lenke til kommentar
Kan du på nytt gå inn i BIOS.

Denne gangen navigerer du deg til : Boot > Boot Device Priority

Sjekke om SSD'en står øverst der.

Fantastisk :) Skjønner ikke at det skulle ha noe effekt, men det funka faktisk når jeg satt SSD'en som 1st der.

Tusen takk for hjelpen johome. Setter pris på det :)

Lenke til kommentar

Det er bra at det løste seg da :)

Jeg bare stusset litt på det med installering av OS , samtidig som harddisker er tilkoblet.

Det er ikke så lurt. Da får du Boot på SSD'en og System på Harddisken.

Dvs. at hvis du da kobler fra den harddisken som system er på , vil du få problemer med å boote opp OS'et.

Så det beste er å koble fra alle andre harddisker når du installerer OS'et, slik at kun SSD'en er tilkoblet.

Når installasjonen er ferdig og du har bootet opp Windows , er det på tide å koble til harddiskene på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...