Gå til innhold

JavaScript: Catch-koden utføres ikke i try/catch-struktur

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en input text på en side, der man kan skrive verdien til et array i nummer: f. eks. 3,51,6,2,64 når man trykker enter går man til en ny side, hvor jeg skal overføre det til et array. Det har jeg klart så langt, men sliter med hva som skjer hvis man f. eks skriver: ,2,4,2, eller 2,,3,2,4,2 elns... prøver try...catch, men catch utføres ikke! her er try...catch koden:

try{

var ar = new Array(<?php print $_POST["txt"]; ?>);

catch(err){

alert("Woops; try to write a valid array: \n"+err.description)

}

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver bare å sortere nummer (øver meg i JS, php etc). Her er test-siden:

http://erlendhl.ueuo.com/sorting/2/

Hvis du skriver komma først eller sist, skriver to kommma etter hverandre eller skriver annet enn komma og nummer, kommer ikke tabellen opp. Da vil jeg istedenfor sende en alert, og si hva som er feil... Men vil egentlig de små-feilene bli regnet som feil?

Lenke til kommentar

Og med "etc" mener du enda flere webscriptespråk? Ikke lær deg "JS, php etc" på en gang. Hold deg til en ting, med mindre du er spesielt god.

Hvis det du prøver på er å lage din egen sorteringsfunksjon, så skriv inn tallene med riktig format, for det er tross alt sorteringsfunksjonen du da skal konsentrere deg om, ikke inputvalidering - som er et eget tema.

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på med Actionscript 2.0 en god stund, og det er omtrent samme syntaxen. Jeg skrev faktisk den sorteringsfunksjonen først i AS, og så oversatte jeg den til JS. Når det gjelder PHP har jeg såvidt kiket litt innom det, og etc betyr vel HTML og CSS i tillegg (ikke prog. språk, nei).

Sorterings funksjonen er litt BETA, altså har ikke enda laget til slik at den vet nøyaktig hvor mange ganger den skal loope igjennom og bytte om på elementene... vel, tilbake til problemet: (virker ikke try...catch på en så liten feil, eller er det kansje at hele koden stoppes opp?), eller må jeg kansje lage min egen funksjon som sjekker om if(parseInt(arr[0])){error...} elns?

Lenke til kommentar

Så nå er det på tide å lære seg js og php om en annen?

Har ikke brukt den try/catch selv i php. Det er vel uansett ikke beste løsning, for den vikl ikke si ikke hva som var feil, bare at noe er feil. Hva om jeg skriver 1,2,99,a,f,g,7c,0,-0 ? Da blir jo listen i gyldig format.

Så først må du teste om formatet er riktig.

Deretter kan du loope gjennom arrayen og sjekke hvert element om det har gyldig verdi.

Lenke til kommentar

Til akkurat dette spiller det ingen rolle om du bruker js eller php, bare du vet hva du gjør. Anbefaler uansett å konsentrere deg om en av delene. I PHP har du nyttige funksjoner som explode(), for(), is_numeric() og diverse string-manipulasjonsteknikker du kan bruke for din oppgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...