Jalle Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hei ! Standard dekkdimensjon på bilen min er 225/50/R 16 Skal no ha nye vinterdekk og lurer på kor mykje smalare dekk eg kan ha ? Er vel både billegare og bedre på vinterføre Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Du må ha samme dekkdimensjon pga det er ulovlig og endre og pga bilen er laget for det. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Då lurer eg på når desse reglene kom som du referere til martin808 Tidlegare (iallefall forsatt i 2008) så er det lov å ha større eller mindre dekkdimensjoner. Ein god del biler blir levert med 215 16" som sommerdekk mens 195 15" er levert som vinterdekk. Sjekker eg min egen bil i vegvesenet sitt system står den oppført med 215/55R16, men dei originale dekkesettet som står på er 235/45R17, levert frå forhandler høst 2008. Det som er essensen er omkretsen, denne har ikkje lov til å vere meir enn 5% differanse mellom originale omkrets og den nye: 235/60R17 er nok ulovlege for min bil, mens 235/15R20 er forsatt lovleg Lenke til kommentar
Jalle Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Då lurer eg på når desse reglene kom som du referere til martin808 Tidlegare (iallefall forsatt i 2008) så er det lov å ha større eller mindre dekkdimensjoner. Ein god del biler blir levert med 215 16" som sommerdekk mens 195 15" er levert som vinterdekk. Sjekker eg min egen bil i vegvesenet sitt system står den oppført med 215/55R16, men dei originale dekkesettet som står på er 235/45R17, levert frå forhandler høst 2008. Det som er essensen er omkretsen, denne har ikkje lov til å vere meir enn 5% differanse mellom originale omkrets og den nye: 235/60R17 er nok ulovlege for min bil, mens 235/15R20 er forsatt lovleg Ja så godt som sikker eg og på at ein kan ha andre dekkdimensjonar. Trudde og det var snakk om ein prosentsats, så satsar på at dine 5 er ei dei rette Takker ! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Grunnen meiner eg ligger i at speedometeret skal vise omtrent rett forsatt. går du opp så vil det automatisk vise mindre enn med originaldekka. Om denne 5-prosenten gjelder også på bredde veit eg ikkje, men eg tviler på det. Forholdet mellom dekktjukkelse og felgdimensjon er nok det viktigaste. Lenke til kommentar
Jalle Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Grunnen meiner eg ligger i at speedometeret skal vise omtrent rett forsatt. går du opp så vil det automatisk vise mindre enn med originaldekka. Om denne 5-prosenten gjelder også på bredde veit eg ikkje, men eg tviler på det. Forholdet mellom dekktjukkelse og felgdimensjon er nok det viktigaste. Hmm ja kom til å tenka på noko anna, hvis ein allerede har felgar så er må det jo vera begrensingar på kor mykje ein kan skrenka inn dekkbredda ? Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Hmm ja kom til å tenka på noko anna, hvis ein allerede har felgar så er må det jo vera begrensingar på kor mykje ein kan skrenka inn dekkbredda ? Sjekk felgbredden din. 225 er ca 9" og hvis du har dette eller smalere felger kan du redusere noe, alt etter felgbredde. Dekkleverandøren din har tabeller som viser hva slags dimensjoner som passer bilen din, du må huske at hvis du skal ned i bredde må du opp i profil (%) 225/50 = ca 112,5mm profil. Skal du ned til 205 må du f.eks ha 55 profil (ca 112,75mm). Rulleomkrets = felgdiameter + 2x profilhøyde x 3,14 225/50-16 = 198,26cm rulleomkrets 205/55-16 = 198,42cm rulleomkrets Endret 24. januar 2010 av kazzper Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Her er hele greia, ser ut som at det er endret fra og med i år ("produsert før"), regner med at etter det er det EU/ECE-regler som har overtatt: 6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t. f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet. Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. Fig. 2 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Såvidt jeg ser det kan man, etter gamle regler, gå ned i praksis så mye man vil så lenge man sørger for at felgene man bruker har samme innpress som de originale (det kommer da selvsagt til en grense hvor det ikke er mulig å opprettholde samme innpress, og da man man redusere med inntil 15mm ved å samtidig også endre innpress). Ved å bare bytte dekk innenfor det som er mulig for felgen endrer man ikke innpress, så da vil det hele gå på hva som teknisk er mulig å sette på felgen. Det greieste er uansett å holde seg til det som er anbefalt, ettersom bilprodusenten garanterer for at det skal fungere i forhold til belastningen på hjulene. I nye biler der det er valgmulighet for dekkdimmensjon og felgdimmensjon ved kjøp vil alle mulige kombinasjoner være skrevet inn i vognkortet som godkjente dimmensjoner. Endret 24. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Jalle Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Her er hele greia, ser ut som at det er endret fra og med i år ("produsert før"), regner med at etter det er det EU/ECE-regler som har overtatt:6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t. f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet. Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. Fig. 2 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Såvidt jeg ser det kan man, etter gamle regler, gå ned i praksis så mye man vil så lenge man sørger for at felgene man bruker har samme innpress som de originale (det kommer da selvsagt til en grense hvor det ikke er mulig å opprettholde samme innpress, og da man man redusere med inntil 15mm ved å samtidig også endre innpress). Ved å bare bytte dekk innenfor det som er mulig for felgen endrer man ikke innpress, så da vil det hele gå på hva som teknisk er mulig å sette på felgen. Det greieste er uansett å holde seg til det som er anbefalt, ettersom bilprodusenten garanterer for at det skal fungere i forhold til belastningen på hjulene. I nye biler der det er valgmulighet for dekkdimmensjon og felgdimmensjon ved kjøp vil alle mulige kombinasjoner være skrevet inn i vognkortet som godkjente dimmensjoner. Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå