ACD Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Hvis det er visse vilkår som må være oppfylt, og alle må være oppfylt, da står det alltid spesifisert at f.eks. "samtlige vilkår må være oppfylt" (sikkert en helt annen formulering), eller så står det "og" mellom hvert av vilkårene? Jeg er fryktelig dårlig på slike lovparagrafer, og blir alltid usikker når det er flere vilkår i samme paragraf. Har dessverre ingen paragrafer som eksempler. Eksamen i morgen Endret 24. januar 2010 av ACD Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Lærebøkene har fine eksempler på dette, som jeg dessverre ikke husker her og nå. Generelt er det som regel ganske klart om det er snakk om alle vilkår, eller ett av dem. F.eks. hvis det står a) bla bla bla, ELLER b) bla bla bl, ELLER c) bla bla så er det naturligvis kun ett av dem som må oppfylles. Står det bla bla bla, bla bla bla OG bla bla bla er det naturlig å forstå som at alle tre vilkår må oppfylles. Lettere hvis du finner noen eksempler. Dette burde vel også stå i læreboken din..? Edit: I Psykisk helsevernloven er det noen eksempler på kumulative vilkår, se i kapittel 3 f.eks. Står i klartekst: "..om de følgende vilkårene for tvungent psykisk helsevern er oppfylt..". Det er klart at alle vilkår da skal være oppfylt. Endret 24. januar 2010 av klilleng Lenke til kommentar
ACD Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Lærebøkene har fine eksempler på dette, som jeg dessverre ikke husker her og nå. Generelt er det som regel ganske klart om det er snakk om alle vilkår, eller ett av dem. F.eks. hvis det står a) bla bla bla, ELLER b) bla bla bl, ELLER c) bla bla så er det naturligvis kun ett av dem som må oppfylles. Står det bla bla bla, bla bla bla OG bla bla bla er det naturlig å forstå som at alle tre vilkår må oppfylles. Lettere hvis du finner noen eksempler. Dette burde vel også stå i læreboken din..? Edit: I Psykisk helsevernloven er det noen eksempler på kumulative vilkår, se i kapittel 3 f.eks. Står i klartekst: "..om de følgende vilkårene for tvungent psykisk helsevern er oppfylt..". Det er klart at alle vilkår da skal være oppfylt. Er et 5 stp-fag som går nå i januar, hvor jeg ikke har kjøpt inn boka ettersom vi har fått utlevert tre tjukke blekker fra foreleser, jeg går på forelesningene og jobber for sikkerhets skyld sammen med noen som har boka. Takk for hjelpen. Satser på at dette vil gå bra i morgen. Lenke til kommentar
Personvern Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Bare husk forskjellen mellom kumulative vilkår og alternative vilkår, slik det er nevnt tidligere i tråden. Lykke til i morgen! Hvilket emne er det det er snakk om? Lenke til kommentar
ACD Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Bare husk forskjellen mellom kumulative vilkår og alternative vilkår, slik det er nevnt tidligere i tråden. Lykke til i morgen! Hvilket emne er det det er snakk om? Er snakk om skatterett for økonomer. Vi får ingen teorispørsmål, er bare utregninger og så må vi vise til lovhjemmel. Takk skal du ha! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Farlig å tro at de kumulative reglene alltid står klart og tydelig, man kan da få seg en skikkelig ubehagelig kalddusj. Alle som har vært borti gjeldsbrevloven §14 vet sikkert dette. § 14. Avhender legitimasjonshavaren (jfr. § 13) eit omsetningsgjeldsbrev til eige eller pant, og mottakaren får det i hende, hindrar det ikkje rettsvinning at han vantar rett til å rå over brevet, utan når mottakaren veit dette eller ikkje er so aktsam som han bør vera etter tilhøvet. Her foreligger det hele fem kumulative vilkår til tross for at det kanskje ikke kommer så klart frem. (eneste eksemplet jeg kom på i farten). Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Farlig å tro at de kumulative reglene alltid står klart og tydelig, man kan da få seg en skikkelig ubehagelig kalddusj. Alle som har vært borti gjeldsbrevloven §14 vet sikkert dette.§ 14. Avhender legitimasjonshavaren (jfr. § 13) eit omsetningsgjeldsbrev til eige eller pant, og mottakaren får det i hende, hindrar det ikkje rettsvinning at han vantar rett til å rå over brevet, utan når mottakaren veit dette eller ikkje er so aktsam som han bør vera etter tilhøvet. Her foreligger det hele fem kumulative vilkår til tross for at det kanskje ikke kommer så klart frem. (eneste eksemplet jeg kom på i farten). Nei, av og til kan det være mistenkelig uoversiktlig. . Dette eksempelet ser ut som inneholder en herlig blanding av alternative og kumulative vilkår, men det er kanskje nettopp det som lurer en? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 De eneste alternative vilkårene er "forsto eller burde forstått". Alle de andre er kumulative. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Er det der almenn formuerett eller? Kan ikkje hugse å ha satt meg inn i gbl.§ 14 ved studie av pengekravsrett...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå