Gå til innhold

Noen som har reist jorden rundt?

Anbefalte innlegg

Om jeg fikk muligheten til å bo med en stamme i Amazonas er det bare å glemme klosterdrømmen! Det hadde vært en fantastisk mulighet! Min farmor gjorde dette i Venezuela "back in the day", men vet ikke helt hvordan hun endte opp der :hmm: Maybe a tribal man? Hvordan tror du man går frem med et sånt ønske. Det er jo ikke akkurat noe man kan bestille vil jeg tro? Kanskje vi bare skal dukke opp å spørre de? hmmm....
Venezuela er et fantastisk land med veldig variert natur. Har reist litt rundt i landet og vi hadde en tur sørover mot Brasil. Der var vi innom en gammel missjonsstasjon, tror det var Kavanayen. Det var visst kloster der og jeg så en indianer som la seg langflat forran føtene på en som var kledt som en munk. Det var som å ha blitt transportert tilbake til tiden da de hvite først kom til Amerika og ble sett på som guder av de innfødte.

Det var også litt regnskog i området hvor jeg sprang barføtt langs en indianersti inn til en foss. Store opplevelser som man husker. Og det var helt råe veier å kjøre firehjulstrekk for å komme dit, var virkelig en utfordring ikke å bli stående fast.

Vi så et par grupper som var med på arrangerte turer dit med 4x4.

Høres utrolig kult ut! Kunne tenkt meg å oppleve Venezuela:) Vi får se hvor langt pengene strekker :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venezuela er mindre tilgjengelig enn mange andre land så jeg er utrolig heldig som har fått se så mye av dette fantastiske landet. De har en veldig variert natur med de utroligste planter, mange spennende fulgler som papegøyer, kolibrier og nasjonalfuglen tukan. De har forskjellige musikkstiler fra forskjellige regioner og det strømmer musikk ut overalt hvor man er. De politiske forholdene er kaotiske, men det går mer på musikk enn diskusjoner og de har utviklet kunsten å fløyte slagord med bilhornene. Maten er god og folkene er varme, uproblematiske og gjestfrie.

Noen høydepunkter:

-Los Roques: En gruppe koralløyer rundt en sentral øy med "sukkertopp". Har aldri sett så hvite strender, så fargerike koraller eller så klart vann.

-Caracas: Ca. 3 millioner bor i en dal på 1000 meters høyde. Omgitt av bølgeblikkbyer som de kun kan anslå hvor mange som bor i. De ser ut som stjernehimmelen om kvelden, men det var litt skremmende å kjøre gjennom. Om morgenen flyr flokker av pagegøyer inn til byens parker og har du noe som blomstrer er det mulig å se kolibir komme dit. Trygt å gå opp på fjellet Avila opp til 2700 meter. Merkelige planter og fugler etter som man går gjennom mange klimalag. Oppe kan man både se ned over byen og kysten langs Karibien.

-Choroni: Ligger vestover på kysten. For å komme dit kjører man kronglete veier over en fjellkjede med jungel som bestendig ligger inne i tåken. Så kommer man ned til en overgrodd versjon av kardemomme by. Flere fantstiske strender omkranset av sukkertopplignende fjell. Og på kvelden var det tromming, dans og synging som alle var med på. En liten smakebit på dagstid:

-Colonia Tovar: En tysk koloni i en dal som lå isolert frem til 60-tallet. De har beholdt sin identitet og tradisjoner fra fortiden. Jeg kunne bestille eisbein på tysk. Litt surrealistisk midt i Venezuela.

-Boca de Uchire: Østover på kysten. Hadde tilsynelatende endeløse perferkte strender for oss selv. Små palmetak med hengekøye under ved stranda. Fint for å slappe av.

-Bolivar: Pittoresk by ved Orinoco. Her samles eventyrerne og forteller skrøner før de drar ut i jungelen.

-Gran Sabana. Savanner i sør med table top mountains som hadde isolerte økosystemer.

-Grenseen mot Brasil: Brasilianerne kom over for å få bensin tilk 50 øre literen, men var sure fordi de ikke fikk den subsidierte bensinen til 10 øre literen som vanezuelanerne fikk. De hevnet seg med spesialpriser på den andre siden av grensen. Ellers mye folklore.

Fikk ellers også med oss områder med gullgravere og edelstensgruver (man kunne kjøpe store steiner for ikke så altfor mye, prisene blir mangedoblet derifra og ferdig slipte ut til utlandet), flere regnskoger og en tur til øya Margarita. Margarita var forskjellig fra resten av venezuela og det krydde av turister.

Sa jeg at jeg likt Venezuela? :p

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Åkei, here we go again. Nå har jeg sikkert glemt halvparten av det jeg skulle si, men okey :dontgetit:

Jeg hadde for det første ikke akkurat sett for meg at GF1'en kunne ha objektiv, selv om det ser veldig rart ut i hodet mitt, så virker det som er kjempebra kamera å ha med på reise! Man får jo 2 ting i én. Kjempebra bilder og størrelse som passer i lommen :thumbup:

Filmkvaliteten på kompaktkamerat mitt var jeg faktisk veldig overrasket over. Jeg kom hjem fra Kina med mange veldig bra videosnutter, men, kompakten er jo ikke bra i lavlys. There's no nightmode :ermm: Lys er det heller ikke. Så, var det dagslys/skumring, da fikk jeg bra filmer, kveld, no no! Å så har vi jo det her med vekten på et kompaktamera. Jeg synes det er for lett, noe som gjør at en lett merker skjelving i hendene, eller det at man går mens man filmer.

Det blir nok desverre filming med kompakten i India i sommer, da jeg ikke tror pengene strekker til å investere i noe bedre :cry:

hmmm, det hadde vært gøy å vite hvordan de du kjenner fikk til å bo med en stamme/urbefolkning. Jeg skal høre med farmor. Det kan vel hende at dette er for lenge siden, og at det å bare dukke opp å spørre om å være der litt ikke funker i dag :hmm: Lurer på om stammene kanskje skal ha noe igjen av turister som bor med de...I form av penger eller lignende. Hadde det vært helt gratis, problemfritt og enkelt å bare spørre om å få være der, ville kanskje turiststrømmen vært litt større?

Lenke til kommentar

Dette var en fantastisk reiseguide, robertaas! :yes: Kort og enkelt! Jeg liker når folk enkelt kan ramse opp hva de likte, og hva som var bra med det. Det virker som om du likte Venezuela veldig godt! Det tror jeg at jeg også vil den gangen jeg drar dit :)

Los Roques frista fantastisk mye her jeg sitter med kalde fingre og tær!

Når på året var du der? Og hvordan var klimaet?

Lenke til kommentar
Når på året var du der? Og hvordan var klimaet?
Reiste rundt i Venezuela et par måneder midt på vinteren. I sørlige Karibien er vær et ikke-tema, det blir aldri for varmt eller kaldt. Der hvor det er regnskog regner det jo flere ganger om dagen, det er greit å huske på om man har tenkt seg inn i slike områder. Jeg ble ikke forberedt på hvor vått alt ble.

Caracas ligger på 1000 meter og om vinteren kan temperaturen være nede i 20 om morgenen. Det var morsomt å se alle som da hutret rundt med boblejakke. :p

Vi var innom flere områder med indianere og der hadde de gjerne en "utstillingsleir" nær veien hvor de solgte souvenirer eller guidet turister til en lokal severdighet, og så hadde de den virkelige leiren lengere unne beskyttet mot verden utenfor.

Denne gir en liten smakebit:

http://svtplay.se/v/1369445/packat_och_kla...enezuelas_natur

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...